Naar inhoud

Artificial intelligence maakt ons alleen maar productiever

Het is allang geen ver-van-ons-bed-show meer: artificial intelligence. We richten ons huis digitaal in met de meubels van een Zweedse meubelgigant dankzij augmented reality. Dankzij slimme apparaten als Amazon Alexa en Google Home vragen we het weerbericht op, spelen we muziek af of zetten we de verwarming hoger met alleen onze stem. En contact met bedrijven gaat steeds vaker via automatische chatbots. Ook op kantoor krijgt AI een steeds grotere rol, bijvoorbeeld voor het automatisch verwerken van informatie, het herkennen van taal of tekst-naar-spraaktoepassingen. Toch kan tot op heden nog niemand voorspellen wat de impact van AI zal zijn – of wanneer die invloed echt merkbaar wordt. Op de korte termijn is het echter wel mogelijk om in te schatten hoe AI de toekomst van werk zal doen veranderen.

Tot nog toe wordt AI op bedrijfsniveau vooral gebruikt door digital natives als Google, Amazon en Microsoft. Dat is geen toeval: hun businessmodellen zijn gebaseerd op enorme hoeveelheden data. Uit een onderzoek van McKinsey van juni 2017 blijkt echter dat vooralsnog slechts 12 procent van de bedrijven gebruikmaakt van AI-toepassingen die verdergaan dan de testfase. De belangrijkste reden die respondenten noemen voor het gegeven dat AI zo weinig geïmplementeerd wordt, is dat de winstgevendheid ervan nog onduidelijk is. Enerzijds doordat de technologie te duur is om de functionaliteit ervan verder te ontwikkelen, anderzijds doordat de voordelen ervan te klein zijn.

Een aanvulling, maar geen vervanging

AI kan echter een enorme ondersteuning zijn voor werknemers van vlees en bloed. In dit informatietijdperk is elke organisatie afhankelijk van content – of het nu gaat om klantgegevens, afbeeldingen, contracten of tekstbestanden. Maar gezamenlijk werken aan dit soort documenten is vaak verre van optimaal. Een voorbeeld: een marketingafdeling heeft vaak duizenden productafbeeldingen tot haar beschikking. Maar een perfect beeld bij een artikel in een webshop vinden, is onbegonnen werk als metadata niet op een eenduidige manier worden bijgehouden. Of denk aan klantenservicemanagers die vaak urenlang naar opnamen moeten luisteren om service te kunnen waarborgen. Ook advocaten moeten handmatig metadata creëren voor duizenden contracten.

Het zijn de repetitieve en procesgeoriënteerde taken die mensen van hun echte werk houden.

Het zijn juist dit soort repetitieve en procesgeoriënteerde taken die mensen van hun echte werk houden. AI-technologie kan hen hierbij helpen. Bijvoorbeeld door voor die marketingafdeling het zoeken naar beeld eenvoudiger te maken door alle beschikbare productafbeeldingen te analyseren en ze automatisch te indexeren in metadata. AI kan voor klantenservices ingezet worden door alle telefoongesprekken te analyseren, zodat veranderingen tijdens gesprekken duidelijk worden weergegeven en sentimentanalyses kunnen worden uitgevoerd. Medewerkers van juridische afdelingen profiteren van AI door bijvoorbeeld alle contracten simpelweg in te scannen of te fotograferen en te uploaden naar de cloud, waarna de AI-technologie relevante data verzamelt en automatisch de juiste metadata toevoegt. Video’s, afbeeldingen, documenten – AI maakt werken met content een stuk makkelijker. En zodra machines de meer procesgeoriënteerde taken overnemen, houden de menselijke teamleden meer tijd over voor het echte werk.

Productiever én sneller

Een onderzoek door de University of London schat in dat de productiviteit van organisaties verdrievoudigd kan worden wanneer 80 procent van de repetitieve taken geautomatiseerd wordt. AI zal de mensheid niet vervangen, maar aanvullen. Herhalende taken die door machines worden uitgevoerd, gaan veel sneller. En mensen kunnen zo hun tijd gebruiken voor het bedenken van creatieve oplossingen of strategische plannen.

Artificial intelligence maakt werknemers niet alleen productiever, het kan standaardprocessen bovendien versnellen.

AI maakt werknemers niet alleen productiever, het kan standaardprocessen bovendien versnellen. Denk aan overheidsinstellingen: processen als het vernieuwen of aanpassen van kindertoeslagaanvragen kunnen prima worden overgenomen door AI-toepassingen. Ook kunnen aanvragen voor registratie of legitimatiebewijzen hiermee veel sneller plaatsvinden. Hoewel er altijd individuele gevallen zullen blijven, die door een persoon behandeld moeten worden, is AI in staat om veel standaardaanvragen sneller te verwerken. Zo helpt de technologie de voortdurende overbelasting van overheidskantoren tegengaan, kan een-op-een-hulp verbeterd worden en blijft er meer tijd over voor ingewikkelde zaken.

Hoeveel onderzoek er ook gedaan wordt naar de technologische voordelen van AI, de technologie wordt pas algemeen geaccepteerd wanneer de drempels over de winstgevendheid ervan overwonnen zijn. Recente ontwikkelingen wijzen daar inderdaad op: bijna alle softwaregiganten werken momenteel aan kostenefficiënte oplossingen voor zakelijke AI-toepassingen. Cloudapplicaties bijvoorbeeld, waarmee individuele gebruikers op een eenvoudige manier acquisitiekosten verlagen en potentiële toepassingsgebieden vergroten. De angst voor de technologie is een oerangst: word ik hierdoor vervangen of zelfs overbodig? Wanneer AI op de juiste manier wordt ingezet, is het echter geen vijand, maar een vriend. De technologie is immers niet in staat om creatieve en intuïtieve taken over te nemen van mensen.

Maar dat de technologie zich steeds verder uitbreidt, staat vast. Ik ben benieuwd naar wat voor mogelijkheden AI in de toekomst nog meer voor ons in petto heeft.

De auteur is senior director Nordics & Benelux bij Box, een platform voor contentmanagement op bedrijfsniveau.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie