Naar inhoud

Beïnvloeding van koopgedrag via de emotie met geurmarketing

Wist je dat onze reukzin het sterkst ontwikkelde menselijke orgaan is? Onze neus heeft namelijk een directe verbinding met het gedeelte in ons brein dat verantwoordelijk is voor emotie en gevoel. Dat betekent dat geurmarketing op een heel effectieve wijze in kan spelen op het klantgedrag. Het zorgt namelijk voor een emotionele reactie. Hierdoor kun je met deze vorm van marketing effectief jouw verkopen verhogen.

Wetenschappelijk ziet het er als volgt uit: het ruiken van een geur wordt direct verwerkt door het limbisch systeem, ons oudste hersendeel. Dit deel van de hersenen is verantwoordelijk voor genot, emotie en herinnering. Het herinnert je klanten aan fijne tijden of momenten. Benieuwd hoe een geur zorgt voor meer verkopen in je winkel? Door middel van geurmarketing speel je in op de emoties van je klanten. En emoties verkopen.

Klanten richten zich op de emotie van een aankoop en niet op de ratio.

Stimuleer de zintuigen

Een reactie in het limbisch systeem vindt automatisch en reflexmatig plaats. Dat betekent dat klanten niet bewust nadenken over de actie die zij ondernemen. In plaats daarvan reageren zij op een instinctieve wijze. Ga zelf maar na wat er met je gebeurt op het moment dat je een bepaalde geur ruikt, zoals rozen, vanille of koffie. Je krijgt reflexmatig een reactie bij die geur. Geurmarketing helpt je dus om de instincten van jouw klanten te stimuleren.

Het onbewuste brein

Hoe vaak merk je zelf dat geur invloed heeft op je koopgedrag? De kans is klein dat je dit bewust meemaakt. Jouw klanten worden ook beïnvloed door het onbewuste brein. En zo kun je effectief aansturen op meer verkopen. Door gebruik te maken van de juiste geuren wordt voor jouw klanten de perfecte setting gecreëerd om een aankoop te doen.

Door middel van geurmachines kun je gewenste geuren in je winkel verspreiden. Er zijn geurmachines die een complete ruimte van één geur voorzien en geurmachines die bij ieder schap en display voor een unieke geurbeleving zorgen. Je kunt met sommige geuren aansturen op actie, terwijl andere geuren zorgen voor een gevoel van comfort of van luxe.

Klantervaring en klantgedrag

Geurmarketing helpt je dus direct aan te sturen op een betere klantervaring, zodat je de kans op een uiteindelijke aankoop vergroot. Iedere geur heeft weer een andere toepassing in je winkel en heeft een sterke invloed op de beleving van de klant. Zo zorgt een geur als ‘White Tea and Fig’ voor een speciaal gevoel van luxe, terwijl de geur van citroen emoties van netheid opwekt.

Met de juiste geur wordt de perfecte setting gecreëerd om een aankoop te doen.

Verbinding op emotioneel niveau

Met geurmarketing ga je de verbinding op emotioneel niveau aan en zorg je voor een aankoopstimulans op onbewust niveau. Laat jouw klanten op een sterke wijze herinneringen aan geuren koppelen, zodat het op een later moment goed mogelijk is een positieve ervaring terug te halen.

Zo kan de klant bij een volgend bezoek weer dezelfde geur ervaren en worden weer dezelfde emoties opgewekt. Geurmarketing is op die manier zowel op de korte als op de lange termijn effectief. Het helpt je klanten een positieve connectie met deze geur en jouw merk te maken.

De auteur is contentmarketeer bij geurmarketingbureau ScentAir.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie