Naar inhoud

Beleving medewerkers dé organisatieprioriteit door COVID-19

Zonder contente medewerkers – of wellicht spreek jij liever over collega’s – is het voor een organisatie onmogelijk klanten, burgers, patiënten of leerlingen tevreden te stellen. Deze onderkenning is versterkt door de uitbraak van het coronavirus. De COVID-19-pandemie heeft het medewerkerswelzijn namelijk hoog op de agenda van bedrijven en instellingen gezet. In bijna vier vijfde van de organisaties wereldwijd (79%) leeft het besef dat het noodgedwongen vanuit huis werken een uitdaging voor de medewerkers is geweest en voorlopig ook blijft.


COVID-19-pandemie

Connectiviteit en werkplekissues, zoals bandbreedte, isolement en gebrek aan een vaste werkplek, hebben bijgedragen aan dat gevoel. In organisaties moeten nu alle aspecten van de werkplekstrategie in beschouwing worden genomen om de employee experience te optimaliseren. Dat zijn onder meer cultuur, technologie en locatie. Dit kun je opmaken uit het ‘2020 Intelligent Workplace Report – Shaping employee experiences for a world transformed’ van technologiedienstverlener NTT.

Medewerkersbeleving

Het onderliggende onderzoek – waarvoor gesprekken zijn gevoerd met 1.350 medewerkers in 19 markten, waaronder 50 Nederlanders – laat zien dat 87 procent van hen gelooft dat de behoeften van de medewerkers centraal staan in de toekomstige werkplekdesigns. In drie kwart van de organisaties geven medewerkers de voorkeur geven aan keuzevrijheid en flexibiliteit als het gaat om op kantoor werken als dat veilig is. 89 procent vindt dat face-to-face-contact essentieel is om een gevoel van teamwork te creëren en voor gesprekken met klanten.

Differentiator

Nu de wereld zich blijft aanpassen aan de uitdagingen van COVID-19, moeten organisaties een robuustere strategie ontwikkelen om hun verspreid werkende medewerkers te ondersteunen. Hoewel in 89 procent van de bedrijven en instellingen de waarde van de medewerkersbeleving wordt erkend als een cruciale strategische differentiator, is slechts 38 procent van de medewerkers zeer tevreden met de huidige mogelijkheden.

Communicatie

Op dit moment is in minder dan een derde van de organisaties (32%) het IT-beleid gewijzigd om medewerkers te helpen bij een nieuw operationeel model. In minder dan de helft (43%) zijn nieuwe tools voor communicatie en productiviteit ingezet. In veel gevallen gebruiken medewerkers hun persoonlijke apparatuur en applicaties, hetgeen zorgt voor hogere securityrisico’s. In slechts 46 procent van de bedrijven en instellingen zijn de beveiligingsmogelijkheden versterkt om de organisatie en de medewerkers veilig te laten functioneren.

Connectiviteit

“De connected medewerkers – en hun welzijn en ervaring – moeten centraal staan in de werkplekstrategie van de toekomst”, stelt Marilyn Chaplin, chief human resources officer bij NTT. “Mensen helpen om verbonden te blijven en hun data veilig te stellen, dat is cruciaal in de zorg om medewerkers en het waarborgen van de productiviteit en effectiviteit. Dit moet ondersteund worden door een langetermijnstrategie voor de digitale transformatie, die voorziet in het uitrollen van nieuwe technologieën, policy’s en uiteraard training zodat medewerkers vertrouwd raken met nieuwe platforms.”

Werkplekstrategie

Het onderzoek laat zien dat in bijna de helft van de bedrijven en instellingen (44%) momenteel al het algemeen design van het kantoor wordt herzien en wordt gekeken hoe het beste kan worden ingespeeld op de nieuwe eisen en wensen van de medewerkers. Zij zijn wel enigszins verdeeld over wat in het algemeen te doen staat met kantoorruimtes. Meer dan een derde van de managers op C-level wereldwijd (34%) zegt te kijken naar het verminderen van die ruimtes. Bijna een kwart (24%) is van plan meer ruimte te creëren. De meeste medewerkers zijn het erover eens dat het fysieke kantoor een flexibeler gebruik krijgt en dat het voorziet in een meer op samenwerking gerichte omgeving:

  • Het onderling verbinden van verspreid werkende medewerkers – Bijna de helft (45%) richt ruimte voor videoconferentie en videosamenwerking in om thuiswerkers en hun collega’s op kantoor samen te brengen.
  • Faciliteren van creativiteit en samenwerking – Bijna een derde (31%) creëert ruimte voor creativiteit en overpeinzing.
  • Stimuleren van op activiteiten gebaseerde initiatieven – Meer dan een kwart (27%) reduceert de individuele kantoorruimte en 30 procent breidt de meetingpoints uit.

Technologie

Medewerkers hebben tegenwoordig toegang tot een breed scala aan digitale platforms en toepassingen. De snelle invoering van deze nieuwe technologieën wordt echter niet altijd ondersteund met de juiste training. Om medewerkers te motiveren om nieuwe technologie te gebruiken, is het belangrijk om het voordeel voor hen als individu duidelijk te maken – vooral als ze niet op kantoor werken.

Werkplekanalyse

In slechts 42 procent van organisaties is toegang tot werkplekanalyses om te helpen de nieuwe pijnpunten te begrijpen en te beoordelen die het werken op afstand met zich meebrengt. Door via werkplekanalyses na te gaan welke toepassingen en functies mensen gebruiken, kan in bedrijven en instellingen worden geleerd hoe prioriteiten kunnen worden gesteld en hoe de impact van training kan worden gemeten en aangepast, om zo te zorgen voor een positief effect op adoptie, gebruik en productiviteit. Dit alles draagt namelijk bij aan de medewerkersbeleving.

Toekomst

“Nu managers op C-level wereldwijd zich in de afgelopen maanden hebben aangepast aan de pandemie, zegt meer dan de helft (55%) van hen dat het nu de tijd is om de werkplek van de toekomst te creëren”, vertelt Alex Bennett, vice president intelligent workplace bij NTT. “De manier waarop in bedrijven en instellingen wordt omgegaan met de uitdagingen rondom COVID-19 en de werkplekstrategie wordt vormgegeven, is de basis voor de manier van werken van een hele toekomstige generatie.”

Flexibiliteit

“In organisaties moet doelgericht en flexibel worden gehandeld. We zien dat deze snel veranderen in vergelijking met enkele jaren of zelfs een paar maanden terug. De bedrijven en instellingen die al ver zijn met de medewerkersbeleving en waar vooruitstrevende en door data gedreven beslissingen worden genomen, zijn in een betere positie om een positieve cultuur te creëren. Mensen in hun kracht zetten en hen helpen om meer voldoening in hun werk te vinden, dat zorgt voor waarde voor deze organisaties.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie