Naar inhoud

Black Friday wordt in 2020 vooral een feest voor e-commerce

Om overbekende redenen wordt Black Friday dit jaar vooral een koopjesfestijn dat online plaatsvindt, al krijg je ook bij e-commercebedrijven momenteel nul op rekest als je op zoek bent naar een PlayStation 5. De actiedag – in 2020 op vrijdag 27 november – bij retailers in de aanloop naar de feestdagen is in korte tijd een fenomeen in Nederland geworden. Veelal blijft het bovendien niet beperkt tot een enkele dag. Bij een bedrijf als bol.com gaat de stroom aan aanbiedingen een week lang door. Volgens Huub Vermeulen – chief executive officer bij dat e-commerceplatform – is dit overigens met name om consumenten te stimuleren hun bestellingen bijtijds te plaatsen, om zo teleurstellingen te voorkomen.

Wat een paar jaar geleden voor veel mensen nog een typisch Amerikaans fenomeen was, is voor steeds meer Nederlanders hét moment om een mooie deal te scoren: Black Friday, de dag waarop veel winkels grote kortingen geven. Uit een onderzoek van Klarna onder 1.000 Nederlanders blijkt dat veel onlineshoppers de dag inmiddels zien als hét moment om in te slaan. Grote aankopen worden zelfs uitgesteld tot de koopjesdag, die al jaren in populariteit stijgt. Door de impact van COVID-19 is er bovendien een nieuwe doelgroep bijgekomen. De betalingsprovider verwacht op basis van eigen data en het onderzoek dat de actiedag eind november alle records in verkopen online breekt.

Populariteit Black Friday en Cyber Monday

Black Friday – de dag na Thanksgiving Day – wordt in de Verenigde Staten van Amerika traditiegetrouw gezien als de start van het seizoen voor inkopen voor de feestdagen. Het fenomeen is in Nederland inmiddels ook goed bekend onder onlineshoppers, want 95 procent van de Nederlanders kent de dag van naam en 79 procent weet wat het inhoudt. Cyber Monday – de eerste maandag na Thanksgiving Day – is iets minder bekend. 73 procent kent namelijk die dag van naam, maar slechts de helft (48%) weet wat de dag inhoudt. Black Friday vindt dit jaar plaats op 27 november. Dat geeft consumenten niet alleen de kans om in te slaan voor Kerstmis, maar tevens voor Sinterklaas. Bijna drie op de tien onlineshoppers geven daarom aan dat ze een deel van hun aankopen voor pakjesavond op basis van een deal op deze actiedagen doen.

Bij Amazon lijkt het dit jaar wel Black November

Daar waar Amazon eerder dit jaar zonder enige bombarie de Nederlandse webshop heeft geopend, is voor een campagne richting Black Friday – die bij het bedrijf tot en met 30 november duurt – zelfs acteur Michiel Romeyn ingehuurd. Het platform schakelt sowieso graag bekende Nederlanders in. In de perspresentaties speelt oud-schaatser Mark Tuitert een belangrijke rol en in de reclames richting het einde van het jaar laten contentcreator Bibi Breijman en presentatrice Lieke van Lexmond van zich horen. Zij delen hun favoriete Sinterklaascadeaus met Nederland via de e-commercebedrijf.

“Het voelt alsof de feestdagen dit jaar belangrijker zijn dan ooit om vreugde en inspiratie te geven aan degenen waar je van houdt”, vertelt Bibi Breijman. “Ik kan me nog zo goed herinneren hoe gespannen ik was als ik tijdens de tijd rond Sinterklaas uit bed stapte. Buiten was het donker en mijn ouders sliepen nog. Zachtjes sloop ik dan mijn kamer uit richting de kachel, hopend op dat ene cadeau boven aan mijn verlanglijstje. Ik vier Kerstmis graag samen met mijn geliefde, familie en vrienden en daarom heb ik voor mijn verlanglijst inspiratie toegevoegd voor iedereen.”

“Wanneer ik aan Sinterklaas denk, gaan mijn gedachten terug naar de enorme spanning, uit volle borst zingen voor de open haard, bakjes water, wortels klaarzetten en bijna niet kunnen wachten tot de ochtend. Dat werd gevolgd door het intense geluk als we wakker werden en soms de schoenen gevuld waren”, zegt Lieke van Lexmond. “Ik wens dat onze kinderen straks met net zo veel plezier terugdenken aan een heerlijke periode. Het krijgen van cadeaus en kwaliteitsmomenten samen met ons het gezin maken, zijn zo essentieel en ik ben blij dat Amazon zo veel keuze biedt.”


Steeds vaker en steeds meer aankopen

Black Friday was niet direct populair onder Nederlandse shoppers. Bijna vier op de tien Nederlanders hadden aanvankelijk weinig met de dag, maar waarderen het festijn inmiddels steeds meer. Bijna de helft (49%) van de Nederlandse onlineshoppers heeft inmiddels een product op Black Friday of Cyber Monday gekocht. Het grootste deel (31%) heeft dit in de afgelopen drie jaar gedaan. De koopjesdagen zijn vooral een fenomeen onder jongeren. Veel meer jongeren dan ouderen hebben een aankoop gedaan op deze dagen. In de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar is dit 77 procent, onder de 55-plussers is dit 25 procent. De verwachting is echter dat ouderen dit jaar veel meer aankopen op Black Friday doen, omdat ze als nieuwe doelgroep definitief toegetreden zijn tot de wereld van online shopping.

Verdubbeling van de aankopen online

“De verkopen rondom Black Friday en Cyber Monday stijgen al jaren hard”, vertelt Wilko Klaassen, general manager België, Nederland en Frankrijk bij Klarna. “Wij zien jaar op jaar de verkopen rond Black Friday exponentieel groeien. We merkten de afgelopen jaren dat veel mensen klokslag 12 uur ‘s nachts al klaar zaten om de beste deals te scoren. Van 2017 op 2018 groeiden de verkopen tijdens Black Friday met 39 procent, van 2018 op 2019 met 75 procent en van 2019 op 2020 is de verwachte groei maar liefst 127 procent. In de tussentijd is online shopping door de impact van COVID-19 nog groter geworden en zijn er nieuwe doelgroepen bijgekomen. Als we de groeiende populariteit van deze koopjesdagen koppelen aan de extra groei van online shoppen, denken we dat we een ruime verdubbeling zien van de aankopen rondom deze actiedagen ten opzichte van 2019. Alles bij elkaar is het duidelijk dat het weekend van Black Friday en Cyber Monday online met afstand de grootste ooit wordt.”

Actiedag in de drukste tijd van het jaar

“De groeiende populariteit van Black Friday in de afgelopen jaren is ook bij ons heel duidelijk te zien”, vertelt Berry de Snoo, manager bedrijfsvoering bij speelgoedwinkel Lobbes. “Voor ons valt de actiedag in de drukste tijd van het jaar, de laatste week voor Sinterklaas. De laatste jaren houden wij van Black Friday tot aan Cyber Monday de ‘Speelvierdaagse’ en hebben wij allerlei artikelen in de aanbieding. Dit werkt goed. We zien elk jaar bijna een verdubbeling in het aantal transacties ten opzichte van een normaal weekend. Dit heeft tevens te maken met de tijd van het jaar uiteraard. Door alle omstandigheden en maatregelen in 2020 zien we de verkopen namelijk al langere tijd aanzienlijk toenemen. Nu bovendien weer afgeraden wordt om naar de winkels te gaan en meer online te bestellen, verwacht ik dat het nog sterker groeit dan voorgaande jaren.”

Consumenten willen vooral hoge kortingen op Black Friday

Door de COVID-19-pandemie en crisis als gevolg daarvan hebben Nederlanders dit jaar nog hogere verwachtingen van Black Friday. Uit een onderzoek van reviewwebsite Kieskeurig.nl blijkt dat 43 procent van consumenten in 2020 hogere kortingen verwacht dan vorig jaar. De reden hiervoor is dat zij vermoeden dat retailers een slecht jaar hebben gedraaid en dit tijdens de actiedag goed willen maken. Bijna 60 procent verwacht hierbij kortingen van 30 procent en hoger.

Black Friday is de afgelopen jaren in populariteit toegenomen. Inmiddels is de naamsbekendheid van het fenomeen explosief gegroeid en weet maar liefst 80 procent van de mensen wat de dag inhoudt. In november 2019 wist maar 56 procent van de Nederlanders van de campagnedag af. Dankzij de toegenomen naamsbekendheid wacht ruim 40 procent van de mensen dit seizoen met een aankoop tot de prijzen eind november dalen. 14 procent geeft overigens aan niets te willen kopen tijdens Black Friday. De meest aangedragen reden hiervoor is dat men zich niet mee wil laten slepen door de gekte.

Op de vraag of Black Friday een eerlijk festijn is, zijn de meningen verdeeld. Het groot deel (35%) denkt dat de dag een marketingtruc is om consumenten te verleiden tot een aankoop. Daarom is het ook niet gek dat 36 procent van de shoppers aangeeft een deal pas te vertrouwen is als het in de aanbieding is bij een voor hen bekende, vertrouwde webshop. En dan nog nemen zes op de tien consumenten eerst een kijkje bij andere webshops om na te gaan of de deal bij die vertrouwde webwinkel wel echt de beste deal is.

“Daarom is het voor webshops zo belangrijk om eerlijk te zijn over hun deals”, duidt Wendy Kuiper, consumer strategy manager bij Kieskeurig.nl. “Door COVID-19 zie je dat steeds meer mensen online hun aankopen doen. Het vergelijken van prijzen en het nagaan van de prijshistorie van een product werkt online sneller en eenvoudiger. Als consumentenplatform helpen wij consumenten een handje door – gebaseerd op onze prijshistorie – met een percentage aan te geven hoeveel een product daadwerkelijk in prijs is gedaald. Zo krijgen zij inzicht in wat echte deals zijn en stimuleren wij webwinkels om eerlijke kortingen te bieden.”

“Uit het onderzoek blijkt verder dat een derde van de consumenten verwacht dat de verkoopmanie al in de week voor Black Friday losbarst. Wij voorzien dat dit moment nog eerder valt. Ieder jaar zien we op ons platform dat het aantal bezoekers in de maand november verder toeneemt ten opzichte van de maanden daarvoor. Door de pandemie neemt dit alleen maar nog meer toe. De maand begint op 11 november met Singles’ Day, een dag die ook steeds populairder wordt in Nederland. Daarna neemt de drukte tot en met Black Friday en Cyber Monday alleen maar toe. Om die druk te spreiden en om leveringsproblemen te voorkomen, verwachten we dat webshops dit jaar al veel eerder met aanbiedingen komen.”


Wachten met grote aankopen tot Black Friday

Meer dan drie op de tien Nederlanders stellen grote aankopen uit tot Black Friday en Cyber Monday, zodat ze de beste deals kunnen scoren. Meer dan de helft (54%) van de onlineshoppers wil dit jaar op deze dagen een of meerdere producten kopen met een speciale korting. Bovenaan de verlanglijst staan elektronica (29%), kleding (22%), huishoudelijke apparatuur (21%) en beauty-artikelen (16%). De interesse van mannen en vrouwen loopt uiteen. Mannen willen namelijk vaker elektronica kopen – 32 procent versus 25 procent. Vrouwen zijn meer geïnteresseerd in kleding – 25 procent versus 19 procent – en beauty-artikelen – 20 procent versus 12 procent. Vooral jongeren staan vooraan in de rij voor aankopen op Black Friday. In de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar is 82 procent van plan een slag te slaan. Onder 55-plussers is dat 27 procent.

Foto’s: Amazon, Bobbery en Kieskeurig.nl

Tip: Wil jij weten hoe je marketing automation inzet voor jouw campagnes? Dan is de opleiding Marketing Automation & Campagne Management wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer jij hoe je jouw strategie voor marketing automation en campagnemanagement ontwikkelt en implementeert.
  • Je leert hoe je het maximale uit je campagnes kunt halen door middel van marketing automation.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie