Naar inhoud

China en COVID-19: de aanloop naar een nieuwe infrastructuur

Eind 2019 is China geconfronteerd met een mysterieus virus dat de hele wereld nu kent als het coronavirus. Hoewel in het land momenteel de verspreiding van het virale mormel onder controle lijkt te zijn, is ook daar echter waakzaamheid gepast tot er een veilig vaccin is. Daarom is het zinvol te kijken naar de effecten van de COVID-19-pandemie, de acceleratie van technologie en wat er van de veranderingen daadwerkelijk lijkt te blijven hangen.


Economische crisis door COVID-19

Om de economische crisis die het gevolg is van COVID-19 te bestrijden, heeft president Xi Jinping in maart 2020 – naast verdere investeringen in traditionele infrastructuur zoals bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen – investeringen in ‘nieuwe infrastructuur’ – 新基建: xīn jījiàn – aangekondigd. Dat begrip is in april van dit jaar gedefinieerd als:

  • op informatie gebaseerde infrastructuur zoals de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie (5G) en internet of things (IoT);
  • aanverwante infrastructuur die wordt ondersteund door de toepassing van internet, big data en artificial intelligence (AI);
  • innovatieve infrastructuur die wetenschappelijk onderzoek, technologieontwikkeling en productontwikkeling ondersteunt.

Het doel is de toepassing van digitale en andere opkomende technologieën verder te versnellen en te integreren in de traditionele industrie, zodat deze een nieuwe impuls kunnen geven aan de groei en verbetering van China’s toekomstige concurrentiepositie.

Investeringen in infrastructuur zijn een beproefde aanpak bij economische tegenslag. Er is al eerder gebruik van gemaakt na de financiële crisis van 2008. In de jaren die daarop volgden, investeerde China 4 biljoen renminbi in de aanleg van infrastructuur en de bouw van woningen voor verdere urbanisatie. Deze aanpak is echter niet zonder problemen gebleken. Zo heeft het de lokale overheden opgezadeld met aanzienlijke schulden en zijn er grote hoeveelheden geld verspild aan prestigeprojecten.

Maar verschillende gevolgen moeten ook niet overdreven worden. Ja, er zijn spooksteden als Kangbashi in Ordos, Binnen-Mongolië, waar de urbanisatie overschat is en dat mis is gegaan. Dit zijn echter uitzonderingen op de regel. En ja, de hogesnelheidstreinen zijn op de meeste trajecten nog verre van winstgevend, maar de mobiliteit is al enorm toegenomen en die investeringen hebben een boost gegeven aan het binnenlandse toerisme – alhoewel de aanwezigheid van een station voor de hogesnelheidstrein nog niet noodzakelijk een verbetering voor de lokale infrastructuur betekent.

Investeringen in ‘nieuwe infrastructuur’

Maar dat betrof de ‘oude infrastructuur’. Wat houdt investeren in ‘nieuwe infrastructuur’ dan zoal in? Er zijn diverse aandachtsgebieden:

  • 5G-netwerken – China’s drie telecomproviders – China Telecom, China Unicom en China Mobile – verwachten gezamenlijk meer dan 550.000 basisstations aan te leggen in 2020. 5G-netwerken leveren snellere dataoverdracht dan de voorganger 4G – tot wel 100 keer sneller – en vormen daarmee de basis voor razendsnelle communicatie tussen apparaten, die nodig is voor zaken als smart cities, autonome voertuigen en internet of things. 5G vormt zo ook de ruggengraat van een nieuw industrieel internet.
  • Verbeterde transportsystemen die 5G, artificial intelligence en internet of things integreren – China bouwt zogenaamde vehicle-to-everything-systemen (V2X-systemen), waarmee voertuigen, voetgangers en wegen met elkaar kunnen communiceren. Voor het dataverkeer dat hierbij ontstaat, is een snel draadloos netwerk als 5G of WiFi noodzakelijk. Met V2X-systemen kunnen de wegen andere verkeersgebruikers detecteren en deze gegevens via het netwerk doorgeven aan de voertuigen, in plaats van de signalering over te laten aan de sensoren van die voertuigen. Uiteindelijk kunnen beslissingen zelfs centraal genomen worden in een datacenter, in plaats van in de voertuigen.
  • Artificial intelligence
  • Datacenters
  • Oplaadstations voor elektrische auto’s – Dit dient te gebeuren met oplaadstations voor electric vehicles (EV’s) in de vorm van oplaadpalen – 600.000 extra palen in 2020, ofwel 50 procent groei – en stations voor het wisselen van accu’s. De beperkte toegang tot oplaadpunten is al lange tijd de grootste barrière voor de consumenten om over te stappen op een elektrische auto. Na eerdere subsidies op de verkoop van deze auto’s ondersteunt de overheid hiermee de verdere groei van deze sector.
  • Upgrade van het elektriciteitsnet
  • Blockchaintoepassingen

Het Mercator Institute for China Studies (MERICS) heeft dit handige overzicht gemaakt met de doelstellingen en de belangrijkste spelers.

Overzicht doelstellingen van en belangrijkste spelers in ‘nieuwe infrastructuur’ in China

Voor 2020 zien de geschatte investeringen er als volgt uit:

Investeringen in ‘nieuwe infrastructuur’ in China, bron: Sinolink Securities en Technode

Investeringen in hightechindustrieën

China wil de komende 5 jaar 10 biljoen renminbi – dat is een één met dertien nullen, oftewel 1,25 biljoen euro – uittrekken voor ‘nieuwe infrastructuur’ en de helft daarvan wordt geïnvesteerd in hightechindustrieën. Zo heeft Baidu al een aantal contracten binnengehaald voor het implementeren van V2X-pilotzones in Chongqing, Yanquan in Shanxi en Hefei in Anhui. Huawei en ZTE hebben op hun beurt contracten afgesloten voor meer dan 85 procent van het aantal geplande 5G-basisstations en Ericsson voor slechts 11,4 procent.

Diverse technologiebedrijven hebben daarnaast flinke investeringen beloofd ter ondersteuning van het beleid voor ‘nieuwe infrastructuur’ van de overheid. Dit zijn enkele voorbeelden:

  • Alibaba kondigde een investering van 200 miljoenrenminbi in cloud computing aan om bedrijven te helpen bij de digitalisering. De nadruk ligt op datacenters en ontwikkeling van computerchips.
  • Tencent volgde in mei 2020 met een opmerkelijk vergelijkbaar plan voor cloud computing, artificial intelligence, blockchain, internet of things en 5G. Er is een totale investering van 500 miljard renminbi in de komende vijf jaar mee gemoeid.
  • SenseTime startte de bouw van een AI-computingplatform in Shanghai, als onderdeel van de plannen voor ‘nieuwe infrastructuur’ van de stad.
  • State Grid – China’s grootste distributeur van elektriciteit – kondigde in samenwerking met diverse technologiereuzen forse investeringen in de digitale infrastructuur aan.
  • De provincie Guangdong kondigde een plan aan om in 2022 maar liefst 20 industrieparken gebouwd te hebben voor bedrijven die toepassingen voor 5G-technologie ontwikkelen.

Tegelijkertijd moeten investeringen in ‘nieuwe infrastructuur’ ook niet overschat worden. Deze vormen slechts 10 procent van alle investeringen van lokale overheden, die meer prioriteit geven aan de traditionele infrastructuur zoals wegen, spoorwegen, luchthavens en stadsfaciliteiten. Dat is een druppel op een gloeiende plaat. In 2019 vormden publieke en private investeringen in sectoren voor ‘nieuwe infrastructuur’ samen 15 procent van de totale investeringen.

Versterking leidende rol van China

Paul Triolo en Allison Sherlock noemen in een artikel op SupChina drie redenen waarom het beleid voor ‘nieuwe infrastructuur’ zo bijzonder is:

  1. Het moet ervoor zorgen dat China leidend blijft in de uitrol van 5G-infrastructuur en – nog belangrijker – daarmee in de ontwikkeling van 5G-toepassingen.
  2. De innovatie en de daarbij behorende investeringen moeten vooral van de private sector komen, die qua innovatiekracht sterk voorloopt op de staatsbedrijven. Het is vandaar dat partijen als Baidu, Tencent en Alibaba direct een antwoord klaar hadden.
  3. Nu de Verenigde Staten van Amerika de toelevering van geavanceerde technologie aan partijen als Huawei dichtknijpen, maakt het beleid voor ‘nieuwe infrastructuur’ – samen met het verschuiven van de beursgangen van Chinese bedrijven van de VS naar Shanghai en Hongkong – grote hoeveelheden financieringsmiddelen beschikbaar om China minder afhankelijk te maken van het buitenland.

Er zijn nog wel veel vragen over de businesscases voor deze sectoren en hoe en óf deze op korte termijn winstgevend te maken zijn. Voor het kunnen gebruiken van toepassingen van slimme apparaten en het internet of things is ‘nieuwe infrastructuur’ noodzakelijk. Het duurt evenwel vaak een tijdje voor dergelijke technologie ook werkelijk toegepast kan worden. Bij 4G duurde het vijf tot zeven jaar voor de dekking voldoende was voor allerlei mobiele apps als ride hailing, die nu niet meer weg te denken zijn uit het dagelijkse leven.

Vraag en aanbod op gang brengen

Zoals Paul Triolo en Allison Sherlock uitleggen, is ‘nieuwe infrastructuur’ een kip-en-ei-kwestie. Naast het aanbod van ‘nieuwe infrastructuur’ moet ook de vraag – die vooral van de niet buitengewoon vergaand gedigitaliseerde Chinese staatsbedrijven dient te komen – op gang gebracht worden. Als de vraag of het aanbod achterblijft, is het beleid gedoemd te mislukken.

In kleinere steden is de vraag daarnaast veel kleiner, wat opnieuw kan leiden tot overmatige subsidiëring van investeringen en opbouwen van schulden. En als investeringen in nieuwe Infrastructuur voor lokale overheden niet snel genoeg leiden tot werkgelegenheid – een van hun belangrijkste key performance indicators (KPI’s) – kunnen zij hun aandacht weer naar de traditionele infrastructuur verleggen.

De beperkingen die de VS toeleveranciers van Huawei heeft opgelegd, zijn een andere bedreiging voor de plannen. De toeleveranciers mogen zonder toestemming van de VS sinds 15 september 2020 geen leveringen meer doen aan Huawei van chips die zijn gemaakt met Amerikaanse technologie. Het betreft zowel hardware als software die nodig is om chips te produceren. Het ziet het ernaar uit dat Huawei binnenkort niet meer beschikt over de meest geavanceerde halfgeleiders.

Huawei en ZTE proberen intussen zoveel mogelijk Amerikaanse technologie uit hun producten te verwijderen en alternatieve technieken te vinden. Maar China’s binnenlandse producenten hebben de technologie niet in huis om zonder Amerikaanse hardware en software de meest geavanceerde chips te maken. Het duurt naar verwachting nog jaren voor de Chinezen op gelijke voet staan.

Deze beperkingen hebben – samen met de overstromingen in delen van China – geleid tot een vertraging in de uitrol van 5G. Des te opmerkelijker is het dat het ministerie van Industrie en Informatietechnologie in september van dit jaar liet weten dat er reeds 480.000 5G-basisstations geïnstalleerd zijn in 2020. Dat is 96 procent van de doelstelling voor dit jaar. Er zouden inmiddels 60 miljoen gebruikers en 100 miljoen apparaten verbonden zijn met het 5G-netwerk. Qua oplaadpunten voor elektrische auto’s liep China al achter. In 2015 was er een doel gesteld voor 4,8 miljoen punten, in 2019 waren er nog maar 1,2 miljoen.

In een tijd waarin de export achterblijft door de wereldwijde crisis lijkt de stimulus middels ‘nieuwe infrastructuur’ en andere maatregelen – zoals het stimuleren van consumentenbestedingen – voorlopig te werken. In de eerste helft van 2020 meldden 22 van de 31 provincies een positieve groei in investeringen. Investeringen in nieuwe infrastructuur stegen in de provincie Guangdong zelfs met 18,6 procent.

De weg naar technologische dominantie

Met het beleid voor ‘nieuwe infrastructuur’ zet China een groot deel van de bestedingen in op strategische prioriteiten: investeren in digitale technologie als sector voor aanhoudende economische groei en de weg naar technologische dominantie. Dit past prima in het plaatje dat Xi Jinping eerder schilderde met ‘Made in China 2025’. Dat was een van de oorzaken van de technologische handelsoorlog met de VS die de afgelopen jaren is ontstaan.

De plannen voor ‘nieuwe infrastructuur’ en de bijbehorende aandachtspunten zijn dus niet nieuw, maar de COVID-19-crisis heeft het beleid om verschillende economische en geopolitieke redenen wel urgenter gemaakt. ‘Made in China 2025’ was bedoeld om de afhankelijkheid van buitenlandse technologie te verminderen. Het beleid van Donald Trump heeft Beijing in de afgelopen jaren alleen maar meer redenen gegeven om daar nog meer vaart achter te zetten – hoewel het minder hard uitgesproken wordt, zoals een fantastische analyse van Macro Polo laat zien.

Als we zien wat eerdere infrastructuurinvesteringen het land hebben gebracht – onder andere in de vorm van een indrukwekkend netwerk van hogesnelheidstreinen – bestaat er weinig twijfel dat ook dit nieuwe investeringsbeleid China weer een treetje hoger plaatst op de wereldladder. In het beste geval duurt het volledig uitrollen van de 5G-technologie zeven tot tien jaar en kan het – gezien de uitdagingen – wel eens vertraging oplopen. Maar zelfs dan blijft China op dit vlak waarschijnlijk wereldleider.

Eerder verscheen in deze reeks artikelen over de gevolgen van COVID-19 in China op CustomerTalk:

Ed Sander heeft als marketingconsultant twee jaar (2011-2013) vrijwilligerswerk gedaan voor goede doelen in Xi’an, China. Hij geeft lezingen, colleges en workshops voor ChinaTalk en schrijft artikelen over digitale innovatie in China. Een aantal keer per jaar begeleidt Ed Sander ondernemers op studie- en inspiratiereizen naar China. Bezoek de website ChinaTalk voor gratis e-books en video’s van lezingen en colleges van deze bijzonder gewaardeerde China-tech-watcher.

Foto’s: Unsplash

Tip: Presentaties over de actuele ontwikkelingen in China

  • Ed Sander en Jessica Sun verzorgen vanuit ChinaTalk op uiteenlopende niveaus presentaties over de actuele ontwikkelingen in China.
  • In de prestaties behandelen zij de cultuur, het consumentengedrag, het toerisme, de e-commerce & retail, de social media en de digitale innovaties in China.
Lees meer over deze presentaties ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie