Naar inhoud

Contextueel adverteren zorgt voor forse stijging relevantie

“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half.” Het is een gevleugelde uitspraak van John Wanamaker. Adverteren op het internet biedt adverteerders echter de mogelijkheid om nauwkeurig hun resultaten te meten en bijgevolg te analyseren. Daarmee lost het grotendeels het probleem van de Amerikaanse pionier in marketing op. Een andere uitdaging blijft echter wel bestaan: de juiste boodschap, op de juiste plaats en op het juiste moment laten zien aan de juiste doelgroep.

Binnen display advertising, ook wel prospecting genoemd, zijn de uitdagingen vaak nog het grootst. Relevante campagnes maken, waarbij bereik en performance hand in hand gaan, blijft moeilijk. Banners worden vandaag de dag vaak als storend ervaren, omdat ze onafhankelijk zijn van de context waarin ze geplaatst worden. Ook audience based targeting laat niet altijd de resultaten zien waarop we hopen, aangezien het targeten van doelgroepen geen garantie is voor een actuele interesse of aankoopintentie van mensen binnen de doelgroep.

Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half.

Volgens velen ligt de oplossing voor dit probleem bij contextuele marketing. Maar waarom precies? Welke bedrijven bieden deze oplossingen aan en hoe gaan ze te werk?

Contextueel adverteren

Wat is contextueel adverteren? We spreken van contextuele advertenties wanneer een reclameboodschap zo goed mogelijk is afgestemd op de context waarin hij geplaatst wordt, waardoor de advertentie veel relevanter wordt en minder snel als irritant wordt ervaren. Helaas wordt er tegenwoordig nog steeds weinig aan contextueel adverteren gedaan, omdat de huidige tools tot kort geleden nog niet volledig sluitend waren.

Kijk maar naar het volgende voorbeeld. Je bent geïnteresseerd in de nieuwe Sony-soundbar en leest hier een artikel over op Datanews, een website over elektronische toestellen.

Zijn de advertenties van Telenet Business en Job Village dan relevant voor jou? Waarschijnlijk niet. Dus welke boodschap heb jij dan aan deze advertenties? Waarschijnlijk geen. Het zijn foute boodschappen die op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment worden getoond.

Dit wil niet zeggen dat de getoonde advertenties totaal irrelevant zijn. Hoogstwaarschijnlijk ben jij als bezoeker van deze webpagina in het verleden wel eens op de sites van Telenet en Jobvillage geweest en toonde op dat moment dus wel interesse. Maar wanneer hier dan banners van worden getoond aan jou op dit moment spreken we gewoon van remarketing, hetgeen anders is dan contextueel adverteren.

Het zijn eerder advertenties die in de verkeerde context worden getoond en eigenlijk misplaatst zijn. Hoeveel beter en relevanter worden de advertenties van Telenet en Job Village als deze respectievelijk vertoond werden naast een artikel over het beveiligen van toestellen tegen hackers en sites als Jobat? Als dit gebeurt, worden de advertenties binnen de juiste context getoond aan mensen die een duidelijke interesse tonen in het product waarvoor wordt geadverteerd. De resultaten van deze displayadvertenties verbeteren bijgevolg drastisch, aangezien op deze manier de kans op een conversie sterk wordt verhoogd.

Juist daarom worden nieuwe manieren van contextueel adverteren op de markt ontwikkeld. Bedrijven als bijvoorbeeld display.direct zorgen ervoor dat de inhoud van een advertentie altijd past bij de content van de webpagina waarop hij staat. Het lijkt daarmee erg op contextueel adverteren op Google, maar is eigenlijk veel specifieker en meer schaalbaar aangezien deze AdTech-tool kijkt naar multiple content touchpoints en een match maakt met duizenden producten tegelijk. Per product bepaalt het algoritme van display.direct dus automatisch op welke plek het best geadverteerd kan worden.

Zo hoeven adverteerders zich geen zorgen meer te maken over de context waarin hun advertentie terecht komt, omdat dergelijke algoritmes zorgen dat bedrijven op grote schaal hun hele assortiment kunnen promoten op het internet in de best passende context.

Stijging in advertentierelevantie en ROI tot 40 procent

Veel marketeers in Nederland begrijpen de voordelen en kansen die contextuele marketing met zich meebrengt, zo blijkt uit een onderzoek van The Economist Intelligence. Contextueel adverteren is iets wat elke retailer of e-commercespeler op zijn minst moet overwegen.

Want als eigenaar van een elektronicawinkel die duizenden producten in allerlei soorten categorieën verkoopt, is de webpagina over de nieuwe Sony-soundbar wél interessant om advertenties op te vertonen. Idealiter komen je geadverteerde producten dan zelfs exact overeen met de content van deze webpagina. En dat kan nu ook perfect.

Op basis van de product feed van jouw elektronicawinkel linkt het algoritme van display.direct automatisch de juiste producten aan de meest relevante websites en webpagina’s. Hierdoor gaat de relevantie van jouw getoonde advertenties drastisch omhoog, alsook je return on investment.

Want zijn advertenties voor de Sony-soundbar naast een artikel over diezelfde Sony-soundbar niet veel relevanter? Uit campagneresultaten van display.direct blijkt van wel. Zo stijgt de advertentierelevantie tot 40 procent, wat op zijn beurt weer zorgt voor hogere click through rate en conversieratio. En dat volledig automatisch.

Ergens is dit ook logisch, want mensen die deze webpagina bezoeken en lezen tonen vaak een duidelijke intentie en interesse voor dit product. De advertenties ernaast zijn dus veel interessanter en relevanter waardoor ze minder snel als irritant ervaren worden. Het is op deze manier dat jij als adverteerder ervoor zorgt dat de juiste boodschap, op de juiste plaats en op het juiste moment getoond kan worden.

Privacy en de juiste partner

Contextueel adverteren kan de juiste targeting voor een persoonlijke boodschap makkelijker maken. Wel moeten organisaties hier bewust mee omgaan en beseffen dat niet iedereen op elk ‘relevant’ moment benaderd wil worden en dat privacy ergens ook een rol speelt.

Daarom is het cruciaal om met de juiste partners samen te werken wanneer je contextueel wilt adverteren. Je hebt een partner nodig die weet hoe je moet omgaan met grote hoeveelheden data, je kan helpen met analyses en real-time aanpassingen kan doorvoeren om effectieve contextuele advertenties samen te stellen. Dit aangezien er expertise voor nodig is om het juiste moment te kiezen op basis van de juiste informatie.

Half the money you spend on advertising is wasted? Not anymore.

Binnen Google zelf bestaan er programma’s als Google AdSense waarmee contextueel adverteren mogelijk wordt. Ook binnen YouTube en andere kanalen zijn er mogelijkheden. Verder zijn er ook andere bedrijven zoals het Antwerpse display.direct die hierin gespecialiseerd zijn en over genoeg expertise beschikken om contextueel adverteren op grote schaal mogelijk te maken.

Half the money you spend on advertising is wasted? Not anymore.

De auteur is digital marketing & business intelligence trainee bij digital marketing agency Bossdata.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie