Naar inhoud

De activiteiten van Nederlandse supermarkten op social media

Nederlandse supermarkten zijn steeds actiever op social media. Op die kanalen beogen ze de aanpak in de fysieke winkel te laten aansluiten op de behoeften van de consument. Albert Heijn is de actiefste supermarktketen op de verschillende platformen. Ook Lidl doet het goed, zeker op Facebook. Vooral humor en interactie met de volgers kenmerken de strategie op social media van de supermarktketens. Verder worden veel recepten van makkelijke gerechten gedeeld.

Dit leert een analyse van de activiteiten op social media van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en PLUS, die is uitgevoerd door het platform Places Nieuws. De peildatum van het onderzoek is 16 augustus 2019.

Supermarkten op social media

Albert Heijn is met 173.064 geplaatste tweets het actiefst op Twitter en heeft op dit kanaal ook meer volgers dan Jumbo, Lidl en PLUS. Consumenten blijken supermarkten vooral op Facebook te volgen. Op dit platform is Lidl favoriet met 756.871 likes. Met 87.300 volgers op Instagram scoort Lidl ook op dit kanaal hoog qua volgersaantal. Alleen Albert Heijn is populairder op Instagram met 104.000 volgers. Die supermarktketen is met 1.295 posts ook het actiefst op dit visuele platform.

Albert Heijn

Op Facebook deelt Albert Heijn leuke inhakers, bijvoorbeeld in het teken van Zwarte Zaterdag, het WK Vrouwenvoetbal en Pride Amsterdam. Daarbij worden veelal producten van het eigen merk gebruikt. Ter afwisseling worden deze uitingen ook regelmatig in de vorm van een filmpje gedeeld. Naast producten van het eigen merk worden ook eigen acties, zoals Bonus-aanbiedingen, gratis producten en spaaracties gedeeld. De inhakers komen eveneens op Instagram terug. Het grote verschil met Facebook is dat op Instagram ook foto’s geplaatst worden die consumenten hebben gemaakt in de Albert Heijn. Daarnaast zijn er meer filmpjes te vinden en worden er ook recepten en foto’s van maaltijden gedeeld. Twitter heeft een meer informatieve rol. Natuurlijk komen hier tevens de inhakers terug, maar dit aandeel is een stuk kleiner dan op Facebook en Instagram. Er wordt gevarieerde informatie gedeeld, zoals over nieuwe producten en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Jumbo

De Facebook-berichten van Jumbo vallen op door de vele filmpjes en smaakvolle gerechten, waarvoor producten van Jumbo gebruikt worden. Dit alles gebeurt onder de noemer ‘Wat eten we vandaag?’, een thema waar de supermarkt zich nadrukkelijk op richt en ook op social media terug laat komen. Daarnaast komen ook bij Jumbo de inhakers terug met producten van het eigen merk. Jumbo is de trotse sponsor van onder andere de wielerploeg Jumbo-Visma en Max Verstappen en deelt dan ook regelmatig kiekjes van de sporters of feliciteert hen met bijzondere prestaties. De berichten op Facebook worden grotendeels doorgeplaatst op Instagram. Er is dan ook weinig verschil tussen deze twee kanalen. Op Twitter wordt een deel van de content van Facebook en Instagram geplaatst, maar wordt vooral achtergrondinformatie gegeven. Denk daarbij aan nieuwe producten en maatschappelijke projecten.

Lidl

Als je kijkt naar de berichten van Lidl, valt meteen op dat de themaweken die in de reclames en folders voorbij komen op social media terugkomen – zeker op Facebook. De inhakers met producten van de supermarkt en recepten met deze producten ontbreken ook bij deze keten niet. Dit wordt afgewisseld met interactie met de doelgroep. Bij een recept wordt bijvoorbeeld een vraag gesteld en consumenten kunnen uit twee producten hun favoriete product kiezen. Dat werkt blijkbaar goed, want Lidl heeft op Facebook de meeste volgers van de vier onderzochte supermarktketens. Voor inspiratie voor nieuwe recepten en leuke inhakers kunnen klanten terecht op Instagram. Op Twitter is de supermarktketen minder actief en worden slechts af en toe inhakers of recepten gedeeld.

PLUS

Op de Facebook-pagina van PLUS vindt de consument vooral lekkere recepten. Van een ‘s zomers driegangendiner tot een simpele stamppot, het komt allemaal voorbij. De meeste posts vallen in deze categorie. Daarnaast worden de aanbiedingen, spaaracties en winacties van de supermarkt onder de aandacht gebracht. Op Instagram worden ongeveer dezelfde berichten geplaatst als op Facebook, met nog meer nadruk op de recepten en een bijrol voor de acties. Op Twitter wordt een andere weg ingeslagen. Het populairste Twitter-account van PLUS deelt nieuwsberichten over de supermarkt.

Conclusie

Van de vier supermarktketens waarvan de activiteiten op social media onder de loep zijn genomen, is Albert Heijn het meest actief. Deze supermarktketen post erg vaak en ook op een manier die de consumenten aanspreekt, hetgeen resulteert in een hoog aantal likes. Ook Lidl doet het goed en heeft de meeste volgers op Facebook. Vooral interactie en humor lijken daar aan bij te dragen. Die luchtige toon is een element dat bij alle supermarktketens op social media terugkomt. Daarnaast delen de meeste ketens smaakvolle en makkelijke recepten, waar de consument zelf mee aan de slag kan.

Edgar Walterbos is contentmarketeer bij online bedrijvengids Telefoonboek.nl.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie