Naar inhoud

De andere invulling van de kerstperiode in Nederland in 2020

Wat te doen met Kerstmis? Het is een vraag die zoals gewoonlijk overal in Nederland opduikt rond deze tijd. In 2020 luidt het antwoord echter anders dan in voorgaande jaren. Met de actuele situatie in het achterhoofd vieren Nederlanders de feestdagen in kleinere kring. Het eigen gezin staat deze kerst centraler dan ooit. Hoe brengen zij de tijd dan met elkaar door? Bij bijna 70 procent van de gezinnen met kinderen in de leeftijdscategorie 3 tot en met 16 jaar verschijnen tijdens deze kerstdagen bordspellen op tafel.


Bordspel

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.055 ouders met kinderen van die leeftijd in Nederland, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van speelgoedfabrikant Hasbro. Het spelen van bordspellen is 15 procentpunten populairder dan vorig jaar (55%). Dat valt op omdat met het gezin kerstfilms kijken – ieder jaar een populaire activiteit – onveranderd in trek blijft (53%) ten opzichte van 2019. 60 procent zegt daarnaast te willen wandelen in de frisse buitenlucht, ook aanzienlijk meer dan vorig jaar (48%). 39 procent gaat samen met de kinderen creatief aan de slag.

Schermvrij

Het onderzoek wijst uit dat ruim een derde van de ouders meer spellen verwacht te spelen tijdens de kerstvakantie dan voorgaande jaren in verband met de beperkende maatregelen. Sinds de uitbraak van de coronavirus zet zelfs de helft van de gezinnen een tot vier keer per maand een bordspel op tafel. Voor maar liefst 67 procent van de ouders is zo’n spel spelen een makkelijke manier om qualitytime met het gezin tijdens de pandemie een extra impuls te geven. Daarnaast vinden zij het fijn om te kunnen spelen met hun kinderen, zonder continu naar het scherm van een televisie, spelcomputer of telefoon te hoeven staren. Zes op de tien ouders vinden schermvrij kunnen spelen een groot voordeel van bordspellen.

Familieband

“Samen als gezin aan tafel zitten en lachen om een spelletje zorgt ervoor dat kinderen zich weer even focussen op de belangrijkste mensen in hun directe omgeving”, stelt Katrien van Basten Batenburg, head of marketing bij Hasbro. “Zo’n gezellige middag of avond versterkt de familieband, die voor kinderen een belangrijke rol speelt bij hun mentale gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Dat is precies de reden waarom schermvrij spelen een belangrijke pijler is voor ons als speelgoedfabrikant.”

Verkoopgroei

“We hebben de afgelopen maanden de verkoop van bekende bordspellen als Monopoly en Cluedo sterk zien stijgen. Het onderzoek onderstreept precies wat gebeurt met onze verkoopcijfers. Al sinds het begin van de deze periode van social distancing stijgt de omzet van de spellen. Tijdens de eerste lockdown heeft de grootste verkooppiek plaatsgevonden. In Nederland zijn in die periode 89 procent meer spellen verkocht dan rond diezelfde tijd vorig jaar. Van het bekende bordspel Monopoly zijn er in Nederland toen zelfs 112 procent meer exemplaren verkocht dan in 2019. Ook in de periode mei tot oktober is de verkoop van bordspellen met gemiddeld 53 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Met de actuele overheidsmaatregelen verwachten we dat de verkoop vlak voor de feestdagen verder stijgt.”

Kerstdiner

Steeds meer Nederlanders gaan voor een kerst zonder stress. De laatste jaren neemt de vraag naar een gemakkelijk kerstdiner dan ook toe. Dit blijkt uit een onderzoek van maaltijdboxaanbieder HelloFresh. Ze zoeken eenvoudige kerstrecepten, kiezen voor een maaltijdbox of het laten bezorgen van een compleet diner aan de deur. De restaurants blijven tijdens de feestdagen dicht. Gelukkig zijn er nog genoeg mogelijkheden voor een uitgebreid, luxueus kerstdiner. De populariteit van het thuis laten bezorgen van een kerstmaaltijd is enorm. Dat geldt niet alleen dit jaar, want al vanaf 2018 wordt er meer gezocht met de zoekterm ‘kerstdiner bestellen’ dan met ‘uit eten kerst’. In 2020 is de piek in het zoekvolume van die term al begin november begonnen.

Eettrends

Eten blijft belangrijk tijdens de kerstdagen. De traditionele kerstgerechten zijn onverminderd populair. Gourmetten met het gezin, varkenshaas uit de oven of een rollade zijn voorbeelden van zulke gerechten. Vegetarische opties stijgen in populariteit. Er is meer vraag naar groenten, maar ook naar volledig vegetarische kerstmenu’s.

Bestellingen in de aanloop naar kerst bij HelloFresh

Een bijpassende wijn kan je diner verrijken. Veel Nederlanders zoeken de laatste jaren naar wijn die bij een gerecht past. De zoekopdracht ‘welke wijn bij…’ wordt met name in december extra vaak gegeven. Gemiddeld zoeken iedere jaar in december alleen al 400 Nederlanders op ‘welke wijn bij varkenshaas’. Liever geen alcohol? Alcoholvrije alternatieven en mocktails zijn graag geziene gasten bij het kerstdiner – feestelijk en verantwoord.

Kerstvakantie

Een groot deel van de Nederlanders worstelt dit jaar met vraag waar en hoe zij de kerstdagen door moeten brengen. Ruim driekwart van hen doet dit in 2020 vanwege de COVID-19-pandemie op een andere manier dan normaal. Bijna de helft viert kerst in een kleiner gezelschap dan andere jaren. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.082 inwoners van Nederland, dat is uitgevoerd door boekingssite Parkvakanties. 76 procent geeft aan dat de beperkende maatregelen van dit moment invloed hebben op de kerstviering.

Thuis

Uit het onderzoek komt naar voren dat het grootste deel – ruim twee derde – Kerstmis thuis met het gezin viert. 24 procent zegt helemaal geen mensen uit te nodigen en 18 procent zegt niet bij andere mensen op bezoek te gaan. Uit de reacties blijkt de verdeeldheid. “Wij nemen het zekere voor het onzekere en blijven lekker thuis met de kerstdagen – gezellig in de pyjama op de bank”, zo stelt een van de respondenten. Een ander vertelt: “Voor ons is het een normale kerst zoals andere jaren.”

Vakantiehuis

Ondanks de harde lockdown gaat 6 procent van de Nederlanders tijdens de kerstdagen wel op vakantie in eigen land. Het overgrote deel doet dat in een vakantiehuis op een vakantiepark. “Dat is begrijpelijk”, zegt Laurens Taekema, oprichter van Parkvakanties. “Ook al zijn de zwembaden en de horecagelegenheden op zo’n park momenteel gesloten, je bent er toch even uit en je kunt veilig in je eigen vakantiewoning de kerstvakantie doorbrengen.”

Vakantieplannen

Uit het onderzoek blijkt tevens dat veel Nederlanders voornemens zijn op vakantie te gaan in 2021. 31 procent van de respondenten zegt voor volgend jaar eindelijk weer eens vakantieplannen te willen maken. Bijna 12 procent wil zelfs minstens drie keer op pad. Een zonvakantie (24%) en een vakantie buiten Nederland (22%) zijn het meeste in trek. Ook meldt een aanzienlijk deel van de deelnemers aan de studie (20%) in Nederland op vakantie te gaan.

Kerstkaarten

De fysieke kerstkaarten zijn weer helemaal terug in Nederland, dit jaar zelfs met meer persoonlijke boodschappen dan in andere jaren. Zowel consumenten als bedrijven hebben meer en eerder kaarten besteld dan ooit tevoren. Ook zijn de orders groter dan afgelopen jaren. Dat signaleert de Groningse drukkerij Reclameland. In de week voor pakjesavond zijn aanzienlijk meer – 75 procent – bestellingen binnengekomen dan in dezelfde periode vorig jaar.

Drukwerk

“Dit jaar zijn er niet alleen meer orders binnengekomen, maar bovenal grotere bestellingen dan voorgaande jaren”, schetst Wouter Haan, chief executive officer van Reclameland. “Bestelden bedrijven en consumenten voorheen gemiddeld 62 kaarten per order, dit jaar zijn het er gemiddeld 76. Bovendien wordt een derde van de orders door nieuwe klanten besteld. Dit betekent dat er ook daadwerkelijk meer wordt besteld en niet alleen eerder.”

Persoonlijk

“In 2019 zijn de meeste kerstkaarten besteld tussen Sinterklaas en Kerstmis. Dit jaar heeft de verkoop al eerder gepiekt. In de week voor pakjesavond is de vraag naar deze kaarten met 75 procent gestegen. De week erna is dit zelfs 80 procent geweest. Nederlanders zijn snel overgeschakeld naar kerst. Dat kwam doordat er geen landelijke intocht van Sinterklaas was, maar vooral ook door COVID-19. Je wil in deze rottijd meer dan ooit laten zien dat je aan een ander denkt. Een fysieke kaart is persoonlijker en je bent meer verbonden met die ander dan met een e-card.”

Kerstkaarttrends

“Opvallend is bovendien dat vrijwel alle bestelde kerstkaarten worden voorzien van een zelfontworpen voorkant. Vooral foto’s met kinderen en huisdieren met kerstmutjes doen het dit jaar goed bij de Nederlandse consumenten. Zakelijke klanten bestellen daarentegen voornamelijk kaarten met ontwerpen die het logo van hun organisatie bevatten of kaarten met een foto van hun bedrijfsteam voor de kerstboom.”

Foto’s: Hasbro, Parkvakanties, Pexels en Reclameland

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie