Naar inhoud

De basis van search: er is geen quick fix, content is king

Tijdens het allereerste Search Congres, 2 oktober 2013 jongstleden in de Meervaart in Amsterdam, leerde ik de basisbeginselen van search engine optimization en linkbuilding. De open deuren werden niet vermeden en misschien is het goed om af en toe weer even terug te gaan naar de basis: search is en blijft geen quick fix, geen campagne met een begin en eind, en niet te manipuleren. Google wil de meest relevante resultaten tonen en ontwikkelt zijn zoekmachine op basis van dit grondbeginsel.

De sessie van Chantal Smink, seo consultant bij Maxlead.nl, over de basis van seo (search engine optimization) begint met de mededeling dat seo geen quick fix is. Het kost tijd en arbeid. Zoekmachine optimalisatie is geen campagne, maar een way of life. Elke dag werkt Google aan het optimaliseren van zijn zoekmachine en algoritmes om de meest relevante resultaten te bieden. Google laat zich daarom niet manipuleren. Wie dat wel probeert en wordt gesnapt, staat een straf te wachten.

Panda en Pinguin

Smink trapt alle open deuren open, maar zo blijkt uit haar en andere presentaties, sommige bedrijven zijn hardleers. Het moet maar weer eens gezegd worden: content is king. Google blijft haar algoritmes verbeteren met maar liefst vijfhonderd updates per jaar. De twee belangrijkste updates op het gebied van seo en linkbuilding zijn de Panda en Pinquin updates. Onderdeel van Panda-update is de steeds grotere focus op kwalitatieve content, maar ga niet gelijk schrijven, waarschuwt Smink. “Zet eerst een stap terug en denk vanuit de klant. Waar zou de klant op zoeken? Welke thema's en zoekwoorden gebruikt jouw klant?”

Stap twee is het schrijven van de content en wees daarbij gewoon rechtdoorzee: “De Efteling is niet te vinden op pretpark of attractiepark, maar gebruikt zelf een andere term. De Efteling kan hier door zijn naamsbekendheid mee wegkomen, maar een doorsnee merk en bedrijf niet. Je wordt gewoon niet gevonden. Wees basaal.” Daarna kies je een thema, een beperkt aantal trefwoorden, specialisatie en focus per pagina. Wat je in ieder geval niet moet doen is het kopiëren en plakken van content, want dat merkt Google en de credits gaan alleen naar de oorspronkelijke publicatie.

Het belangrijkste van seo is waarschijnlijk geduld. Begin met het optimaliseren van je website door te kijken naar technische details, zoals paginatitels, url's, headers en body teksten, maar zij met de langste adem doen het het beste. “Schrijf voor de bezoeker, want als het niet leesbaar is of niet gericht is op de bezoeker, dan zal hij ook niet blijven hangen, laat staan converteren. Wees relevant.”

Content basis linkbuilding

Op het gebied van linkbuilding werkt Google met de Pinguin update aan het uitbannen van spamlinks. Wil je hoger in de zoekresultaten, dan gaat het om goede, relevante links, maar als je die links wilt opbouwen dan moet je de ander waarde kunnen bieden. “Vraag je af waarom een ander zou linken naar jou? Welke waarde kun je bieden? De basis moet een goede website met kwalitatieve content zijn. Pas dan word je gedeeld.”

Met andere woorden: linkbuilding is zeker ook geen quick fix, zo beamen ook Martin van Ammers en Paul de Graaf van adviesbureau Netprofiler. Linkbuilding draait om keywords, techniek, zoals laadtijd, content en autoriteit. Houd er rekening mee dat de linkbuilding inspanningen na zes maanden echt effect hebben. Zeker als je bedenkt dat content de basis is en dat kost tijd. Soms is het ook een kwestie van testen: hoewel 750 woorden per pagina over één specifiek onderwerp het beste is, moet content niet in de weg staan bij het conversiemoment.

Stap één in succesvol linkbuilding is daarom volgens Netprofiler het optimaliseren van usability. Maak de website gebruikersvriendelijk, schrijf kwalitatieve content en zet een helder gestructureerde, lichte website neer. Stap twee draait om de focus en welke zoekwoorden daarbij horen. Zeker als je een relatie wilt opbouwen met invloedrijke pagina's, dan moet je daarin een gezamenlijk onderwerpgebied vinden en daar voor de lange termijn in investeren.

Hoewel seo en linkbuilding dus geen trucjes zijn, kun je als marketeer wel creatief zijn, aldus Van Ammers. “Denk vanuit de samenwerking en hoe je waarde kunt toevoegen. Bijvoorbeeld door infographics, prijsvragen, interviews en maatschappelijk verantwoord ondernemen om jouw kwaliteit te laten zien”, aldus Van Ammers van Netprofiler. Het draait met andere woorden om kwalitatieve content en daarmee zijn we weer terug bij de basis: content is king.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie