Naar inhoud

De berichtgevingen van Nederlandse bioscopen op social media

Hoewel streamingdiensten als Netflix en Videoland sterk in opkomst zijn, blijven Nederlanders trouwe bezoekers van de bioscoop. Het bioscoopbezoek is in 2018 weliswaar voor het eerst in tien jaar gedaald, maar dat is slechts een kleine daling geweest ten opzichte van 2017 van 0,8 procent naar 35,7 miljoen bezoeken. Wereldwijd is zelfs sprake van een toenemende belangstelling voor films op een groot scherm met een indrukwekkende geluidservaring.

Momenteel is ‘Joker’ van regisseur Todd Philips, met Joaquin Phoenix en Robert De Niro in de hoofdrollen, de grote publiekstrekker voor de Nederlandse bioscopen. Om filmliefhebbers voortdurend te informeren over het actuele filmaanbod, maken bioscopen tegenwoordig – natuurlijk – ook gebruik van social media. Onderzoeksplatform Places heeft geanalyseerd hoe de drie grootste bioscoopketens in Nederland scoren op deze kanalen. De peildatum is 20 september 2019.

Bioscopen op social media

Pathé is de populairste bioscoopketen in Nederland op social media. Op zowel Facebook, Twitter als Instagram heeft deze keten het grootste aantal fans. Facebook is het favoriete kanaal, want daar heeft het bedrijf 433.039 volgers. Het aantal volgers op Twitter en Instagram ligt met respectievelijk ruim 76.000 en bijna 73.500 dicht bij elkaar. Opvallend, want op het Twitter is de bioscoopketen met 61.544 tweets heel actief, terwijl op het Instagram-account nog maar 575 berichten zijn geplaatst.

Facebook populairste kanaal

Ook Vue en Kinepolis, de andere bioscoopketens, worden vooral gevolgd op Facebook met respectievelijk bijna 150.000 en ruim 18.500 volgers. De activiteiten van deze ketens op Twitter kunnen niet tippen aan Pathé, het aantal postings op Instagram echter wel. Vue is op dit kanaal met bijna 900 posts zelfs actiever dan Pathé. Duidelijk is dat Instagram een kanaal in opkomst is, waar bioscopen meer en meer aandacht aan besteden.

Pathé

Waarom zijn de social media van Pathé zo populair? Op Instagram plaatst de bioscoopketen berichten uit verschillende categorieën, waaronder films die nu te zien zijn, binnenkort in de bioscoop komen en ander nieuws gerelateerd aan films. Filmliefhebbers volgen de keten vooral vanwege de leuke filmtips die worden gegeven op dit platform. Op Facebook worden berichten uit dezelfde categorieën geplaatst. Wel worden daar langere video’s, zoals trailers, gedeeld. Ook op Twitter worden grotendeels dezelfde berichten geplaatst, met af en toe humoristische postings en inhakers. De frequentie is wel lager op dit kanaal. Zo is er bijvoorbeeld vanaf 30 augustus 2019 niets meer getweet en is daarvoor maximaal één keer per week een bericht gedeeld. Op Facebook en Instagram gebeurt dit bijna dagelijks.

Vue

Vue is duidelijk actiever op Twitter met zo’n twee à drie tweets per week. ‘We plaatsen alles wat je moet weten als filmliefhebber’, dat is de omschrijving van het account en deze belofte maakt de bioscoopketen zeker waar. In tegenstelling tot Pathé is er niet echt een huisstijl en zijn er geen duidelijke categorieën, maar de berichten hebben wel ongeveer dezelfde inhoud. Zo worden er nieuwe films en evenementen aangekondigd. Dat gebeurt ook op Facebook, waar dagelijks meerdere berichten worden geplaatst. De leukste berichten worden eigenlijk op Instagram geplaatst. Naast filmtips bevatten deze posts interactiemogelijkheden en humor – van oproepen als ‘Welke bad man is jouw favoriet?’ tot herkenbare situaties in de bioscoop.

Kinepolis

De meeste posts van Kinepolis zijn voorzien van de hashtags #nubijKinepolis en #bijKinepolis. Daarmee is direct duidelijk dat ook deze bioscoopketen vooral filmtips deelt. Deze tips bestaan vaak uit een korte introductie van een film plus een foto of video. Op Facebook gaat het vooral om video’s van trailers, terwijl op Instagram voornamelijk foto’s gedeeld worden. De foto’s op Instagram zijn meestal voorzien van het logo van Kinepolis en kennen een subtiele huisstijl. De tweets zijn nogal eentonig, omdat daar helemaal geen visueel element aan gekoppeld is. Dat is jammer en zeker een verbeterpunt voor Kinepolis.

Conclusie

De drie bioscoopketens gebruiken hun social media vooral om de volgers op de hoogte te brengen van de leukste films die nu en binnenkort te zien zijn. En dat spreekt de filmliefhebbers aan. De manier waarop klanten worden aangesproken, verschilt per kanaal. Op Facebook worden vooral video’s gedeeld en op Instagram en Twitter met name foto’s. Elke bioscoopketen pakt dit net even anders aan en geeft een typische touch aan de berichtgeving. Pathé valt op met een huisstijl die keer op keer terugkomt. En Vue blinkt uit in creativiteit, want de humoristische en interactieve Instagram-berichten zijn echt leuk.

Edgar Walterbos is contentmarketeer bij online bedrijvengids Telefoonboek.nl.

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie