Naar inhoud

De digitale transformatie redt een 99-jarige schoenfabrikant

Sinds de opkomst van het internet is het steeds moeilijker geworden om als klassieke retailer overeind te blijven. De omstandigheden voor zo’n ondernemer zijn verder verslechterd door de uitbraak van de COVID-19-pandemie eerder dit jaar. De crisis die daaruit is voortgekomen, heeft ook de traditionele schoenenbranche hard getroffen. Was er voor de pandemie in Nederland al sprake van een forse jaarlijkse afname van de zelfstandige detailhandel, sinds de lockdowns is dit proces verder versneld. Bij de 99-jarige schoenfabrikant JJ Footwear zijn als antwoord op de crisis de plannen versneld doorgevoerd met betrekking tot de wereldwijde onlineverkoop van lange laarzen in alle kuitwijdtes.


Retail

Daar waar de Brabantse schoenfabrikant al zeven jaar geleden het digitale domein als belangrijkste toekomstige markt had gebombardeerd, heeft het in 2020 belangrijke stappen gezet om in Europa en wereldwijd een sterke positie in het marktsegment van lange aarzen op te bouwen. Dit dient te gebeuren door het introduceren van een nieuw wijdteconcept in het Verenigd Koninkrijk met het nieuwe merk Custom Made Boots & Shoes en met de overname van WideWidths.com – de oudste webshop voor lange laarzen uit de Verenigde Staten van Amerika. Hiermee staat JJ Footwear aan de vooravond om mondiaal een leidende rol te spelen in dit segment.

Schoenenmarkt

“De schoenenmarkt is al sinds de komst van het internet behoorlijk aan het verschuiven”, vertelt Carl van der Putten, de 55-jarige chief executive officer van JJ Footwear. “Het middensegment wordt inmiddels gedomineerd door wereldmerken als ECCO, Gabor, Skechers en Clarks, retailers zoals Deichmann en vanHaren, e-commercebedrijven als Zalando en Omoda en marktplaatsen zoals Amazon, bol.com en OTTO. Als zelfstandig merk hebben we daar weinig meer te zoeken. Onze focus en onze kansen liggen in de niches die daar buiten liggen en waar we met een onderscheidend concept succesvol kunnen zijn. En daarmee zijn we ook weer interessant voor de grote partijen van dit moment, maar dan als drop shippers.”

Digitalisering

“Met onze aandeelhouders hebben we eind maart 2020 – direct na de uitbraak van het coronavirus – een strategische sessie belegd, waaruit naar voren kwam dat we onze digitaliseringsplannen wilden versnellen. We hebben besloten de showroom – die met name gericht is op de traditionele detailhandel – in Nieuwegein na 35 jaar te sluiten. We houden voortaan onze klanten online op de hoogte met een virtuele showroom. Daarnaast hebben we het opensourcesysteem voor enterprise resource management (ERP) Oodo aangeschaft, waarin we samen met implementatiepartner Onestein onmiddellijk zelf webshops kunnen ontwikkelen. We zijn daarmee superflexibel en supersnel geworden in het ontwikkelen van multiple-webshops, tegen minimale kosten en met maximale mogelijkheden.”

Transformatie

“Daarnaast hebben de laarzenwebshop Widewidths.com in mei 2020 definitief overgenomen. Het is de oudste Amerikaanse webshop gespecialiseerd in brede kuitlaarzen. In 2021 wordt deze webwinkel toegevoegd aan ons Oodo-e-commerceplatform en flink geïnvesteerd om een vastere voet op de Amerikaanse markt te krijgen. Verder hebben we een nieuw kuitwijdteconcept ontwikkeld. Dat is meer gericht op onlineverkoop dan welk ander bestaand kuitwijdteconcept dan ook in de wereld.”

Personalisatie

“Onder de naam Custom Made Boots & Shoes is er een kuitwijdteconcept voor lange laarzen met dertien kuitwijdtes ontwikkeld, met een kuitomvang variërend van 30 tot en met 60 centimeters. We hebben daarmee voor elke kuit een passende laars. Daarmee spelen we in op de trend van made to measure. Gekozen is om deze webshop in het Verenigd Koninkrijk als eerste land in Europa uit te rollen. Dat is deze week gebeurd. De andere Europese landen volgen op korte termijn.”

Tegenbeweging

“Overigens zie je ook een tegenbeweging. Een hele groep consumenten wil ook laarzen fysiek passen en daarbij geadviseerd worden. Advies geven we tegenwoordig ook heel veel online. In het orderproces komen we vaak in contact met – potentiële – klanten en kunnen hen dan nog beter adviseren in hun aankoopproces. Bovendien hebben we een fitting room in Waalwijk, waar we kunnen meten en laten passen. Er komen daar klanten die soms wel drie uur onderweg zijn en dan met vijf paar laarzen de deur uitgaan. We hebben inmiddels een deel van ons kantoor verbouwd naar een winkelomgeving en onze klanten zijn wild enthousiast. We hebben tevens een detailhandelsvergunning aangevraagd bij de gemeente Waalwijk.”

Roots

“Uiteraard heeft COVID-19 ook zijn weerslag gehad op onze omzetontwikkeling in 2020. Maar mede door de steunpakketten van de overheid en het versneld verleggen van de focus, is de uitgangspositie voor 2021 weer prima en heeft de onlineverkoop in 2020 toch weer een duidelijke impuls gekregen. We zijn dan wel 99 jaar oud, maar nog steeds alive and kicking en we overleven de pandemie gewoon. Het is wel grappig om te constateren dat we na bijna een eeuw terugkomen op het punt waar mijn opa op 15 oktober 1921 is begonnen, namelijk met het maken van op maat gemaakte schoenen. We keren met de introductie van Custom Made Boots & Shoes helemaal terug naar onze roots, alleen in een heel andere technologische jas.”

Foto: JJ Footwear

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie