Naar inhoud

De geslaagde reis van Transavia naar digitale transformatie

De website van budgetluchtvaartmaatschappij Transavia was al zo’n acht jaar oud, waardoor een aantal uitdagingen ontstond. Het was ingewikkeld om content aan te passen en het toevoegen van nieuwe features ging niet vlot. De website paste niet meer binnen strategie van de luchtvaartmaatschappij – de organisatie is namelijk volop bezig met een digitale transformatie om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn en zo de klanttevredenheid te vergroten. De website is slechts een klein onderdeel van deze enorme transitie.

Digitale transformatie

Om het best passende platform te vinden, onderzocht Transavia meerdere partijen. De combinatie van Sitecore en Microsoft Azure IaaS bleek de luchtvaartmaatschappij het best te kunnen ondersteunen in zijn doelstellingen. Mirabeau werd hierbij ingeschakeld als partner. Edwin van Voorbergen, senior consultant service delivery bij dit bureau gericht op digital experience: “Het gekozen contentmanagementsysteem biedt unieke features, zoals personalisatie op basis van campagnes, de mogelijkheid om content en code te scheiden en daardoor snel nieuwe releases te doen en een interessant licentiemodel. Daarnaast ondersteunt het platform de koppeling met Azure IaaS, wat nog meer krachtige voordelen oplevert – precies wat Transavia nodig had op haar reis naar digitale transformatie.”

Kortere time-to-market

Een van die voordelen is schaalbaarheid, zonder daarbij de user experience en de performance uit het oog te verliezen. Transavia kent twee belangrijke commerciële piekmomenten: in januari en in oktober. “Voorheen waren die momenten best spannend”, vertelt Van Voorbergen. “Het bedrijf moest altijd hosting en licencing op het hoogste niveau inkopen om te voorkomen dat de website de grotere bezoekersaantallen niet aankon. Nu is de omgeving snel en gemakkelijk op te schalen op het moment dat dat nodig. De kosten zijn hierdoor veel lager, terwijl klanten wel kunnen rekenen op de user experience die ze gewend zijn.” Een ander groot voordeel is de kortere time-to-market. Van Voorbergen: “Eerder kostte het veel tijd en moeite om nieuwe features te releasen. Met het nieuwe platform is dat een stuk eenvoudiger geworden en kunnen we sneller veranderingen doorvoeren.”

Flexibele, schaalbare oplossing

Van Voorbergen is trots op wat Mirabeau samen met Transavia heeft neergezet: “Er staat nu een flexibele, schaalbare oplossing, die de deur verder openzet naar alles wat je met een agile transformatie wil bereiken. Het platform is hét product gebleken om dat te verwezenlijken. We blijven continu bekijken waar het nog beter kan. Daarvoor experimenteren we veel met nieuwe technologieën. En altijd is de vraag welke rol Sitecore daarbij kan spelen. Zo willen we altijd up-to-date blijven.”
Er staat nu een flexibele, schaalbare oplossing , die de deur verder openzet voor alles wat je met een agile transformatie wil bereiken.

Verbeteren conversieratio

Een van de innovaties waar Van Voorbergen op doelt, is de toepassing van conversational interfaces als chatbots en API-toepassingen voor spraakbesturing, zoals Google Home en Alexa: “Hiermee willen we het mogelijk maken met spraak een ticket te boeken om zo het conversieratio te verbeteren. Daarbij gebruiken we de content vanuit het platform. Dat is namelijk ook een groot pluspunt van Sitecore: dat we vanaf één plek content kunnen gebruiken voor alle interfaces.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie