Naar inhoud

De impact van hyperautomatisering op de verdere robotisering

Technologietrends en robots hebben gemeen dat ze nooit slapen. Voor directies en IT-managers lijkt het bijhouden van het laatste nieuws en wat het beste voor de onderneming is, daardoor op schieten op een bewegend doel. Wie echter een stapje terug doet en het uiteindelijke doel voor ogen houdt, ziet de trends als een logisch vervolg op technologieën die al in gebruik zijn. Dit is zeker ook het geval bij robotic process automation (RPA) en de nieuwe trend van hyperautomatisering.

In het trendrapport ‘Predicts 2020: RPA Renaissance Driven by Morphing Offerings and Zeal for Operational Excellence’ van onderzoeks- en adviesbureau Gartner wordt als definitie van hyperautomatisering gebruikt: ‘Hyperautomatisering verwijst naar de aanpak waarbij organisaties zo snel en zo veel mogelijk bedrijfsprocessen herkennen, in kaart brengen en automatiseren. Het omvat het gebruik van een combinatie van technologische hulpmiddelen, inclusief bijvoorbeeld machine learning, pakketsoftware en automatiseringstools om werk te leveren.’

Van automatisering naar hyperautomatisering

We zijn begonnen met het automatiseren van eenvoudige, alledaagse en op regels gebaseerde taken. Daarna ontstond er een houding en mentaliteit die automation first heet: wat we kunnen automatiseren, automatiseren we. Met hyperautomatisering breiden we dat idee uit naar buiten de persoonlijke taken en enkelvoudige processen.

Door RPA te combineren met bijvoorbeeld machine learning, natural language processing en artificial intelligence (AI), kunnen bedrijven complexe, langlopende processen automatiseren – ook die processen die veel uitzonderingen kennen en waar menselijke tussenkomst vereist is.

De onderzoekers van Gartner voorspellen dat deze zogeheten renaissance in RPA deel uitmaakt van de grotere trend van hyperautomatisering – de eerste en meest in het oog springende trend is in het rapport ‘Gartner Top 10 Strategic Technology Trends for 2020’ en ik kan het er niet meer mee eens zijn. RPA heeft de automatisering naar de medewerkers toegebracht en daarmee gedemocratiseerd.

Om voorop te blijven lopen, moeten IT-beslissers ervoor zorgen dat hun bedrijven verder gaan dan taakgebaseerde automatisering en kiezen voor hyperautomatisering. Hyperautomatisering bevordert de efficiëntie van organisaties en werkt niet alleen door in de dagelijkse dienstverlening van de onderneming, maar werkt ook direct door tot in de bedrijfsresultaten en de tevredenheid onder klanten en medewerkers.

Natuurlijk kan dit soort automatisering niet lukraak worden toegepast. Hyperautomatisering vereist strategische planning en een gedegen architectuur. Laat ik het dus hebben over enkele dingen die je moet meenemen op weg naar hyperautomatisering.

De routeplanner op weg naar hyperautomatisering

Wie RPA al binnen de organisatie toepast, is waarschijnlijk al aardig op weg om een goede hyperautomatiseringsstrategie neer te zetten. De renaissance die de RPA-markt doormaakt, betekent dat er dagelijks nieuwe aanbiedingen, leveranciers en modellen opduiken. Dan is het belangrijk om de behoeften van jouw organisatie op korte en lange termijn in kaart te brengen. Laat deze leidend zijn bij het kiezen van een RPA-leverancier.

Houd daarbij de trend van de hyperautomatisering en de bijbehorende doelstellingen voor ogen. Het is belangrijk om te bepalen of een platform echt is voorbereid en gebouwd om hyperautomatisering te ondersteunen – en of het echt de integratiemogelijkheden en onderdelen biedt die je nodig hebt om bedrijfsprocessen van begin tot eind te kunnen automatiseren.

Draagvlak en governance

Begin het proces van de hyperautomatisering met het leggen van een basis voor de acceptatie binnen het onderneming en de deelorganisaties. Betrek ook daarom alle belanghebbenden in het gehele bedrijf erbij om met hen de beste automatiseringskansen te bepalen. Weet vooraf hoe je bepaalt wat een geslaagde implementatie is. En bepaal ook voor aanvang de verantwoordelijken om te voldoen aan de wet- en regelgeving, oftewel de governance.

Guy Kirkwood is werkzaam als trendonderzoeker bij softwarebedrijf UiPath.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie