Naar inhoud

De investeringen én de uitgestelde beursgang van Ant Group

Op donderdag 5 november 2020 zou Ant Group naar de beurs gaan. De handel in de aandelen van die organisatie op de beurzen van Shanghai en Hongkong zou het Chinese bedrijf naar verwachting een recordbedrag van zo’n 35 miljard dollar opleveren. De voorgenomen beursgang is echter op het laatste moment uitgesteld, nadat de top van het onderneming – onder wie Alibaba-oprichter Jack Ma – een dag eerder gesprekken had gevoerd met Chinese toezichthouders. In The New York Times is het vermoeden geuit dat er mogelijk onenigheid is tussen de executives van de organisatie en die toezichthouders, waaronder de centrale bank en de beurswaakhoud in China.


Het complexe netwerk aan diensten van Ant Group

In de loop der jaren is Ant Group een concern geworden dat bestaat uit verschillende onderdelen. Maar het bedrijf is meer dan zijn producten in PayTech, CreditTech, InsureTech en InvestTech. Dit is een overzicht van de belangrijkste acquisities, investeringen en samenwerkingsverbanden van de onderneming in de afgelopen tijd.

Volgens Crunchbase heeft Ant Group – status 28 oktober 2020 – recentelijk vier bedrijven aangekocht en geïnvesteerd in nog eens 86 ondernemingen. Een aantal van die investeringen ligt voor de hand. De vier acquisities betreffen:

  • Mayijijin – Informatiediensten voor investeerders, China.
  • EyeVerify – Biometrische beveiliging voor mobiel, de Verenigde Staten van Amerika.
  • helloPay – Beveiligde betalingen, Singapore.
  • Worldfirst – Internationale betalingen, het Verenigd Koninkrijk.

Ook de 86 investeringen lijken over het algemeen logisch, gezien hun relatie met financiële dienstverlening. Zo bezit Ant sinds 2013 – opmerkelijk genoeg samen met Tencent, het bedrijf dat onder andere Alipay’s concurrent WeChat Pay exploiteert, en verzekeraar Pingan – aandelen in de online-only verzekeraar Zhongan.

Andere investeringen lijken op het eerste gezicht op branchevervaging:

  • Hello Global – Een van de bedrijven die de enorme leenfietsenoorlog in China enkele jaren geleden hebben overleefd. Hello Bike exploiteert de blauwe Hello Bike-fietsen.
  • Ele.me – De in blauw gehulde maaltijdbezorgers van Ele.me zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld van de grote steden. Ele.me is de grootste concurrent van Meituan in deze sector.
  • Koubei – Een joint venture tussen Ant Group en Alibaba Group die zich richt op local services als maaltijd- en medicijnbezorging, ook hier concurrerend met Meituan.
  • Didi Chuxing – Een ride hailing-platform.

Deze investeringen lijken misschien merkwaardig, gezien de financiële diensten die Ant Groep aanbiedt. Open je echter Alipay, dan zie je sinds 2015 dat de app boordevol functionaliteiten voor het afnemen van lokale diensten zit en daarmee net als WeChat – en steeds vaker ook Meituan – een onmisbare superapp voor het dagelijks leven in China is geworden. Net als Tencent investeert ook Ant Group in platformen voor dergelijke local services, die dan een prominente plek krijgen binnen de eigen app. Ele.me en Koubei hebben hun eigen apps, maar zijn tegelijkertijd ook sterk geïntegreerd in Alipay. Zo wierf Ele.me in het laatste kwartaal van 2019 bijna de helft van z’n nieuwe klanten via Alipay.

Binnen Alipay worden op basis van algoritmes passende diensten aan individuele gebruikers geserveerd. Het ecosysteem maakt tevens gebruik van mini programs, kleine light apps die binnen Alipay draaien. Dit is een technologie die in 2017 door Tencent is gelanceerd en een jaar later door Alipay is gekopieerd. Alipay biedt 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers toegang tot 2 miljoen mini programs.

Het Alipay-ecosysteem, bron: prospectus Ant Group

Zoals je ziet, bestaat er nog steeds een verregaande integratie tussen Ant Group en Alibaba Group, waar het zich in 2011 van afsplitste. De twee concerns werken ook samen met Alibaba’s re-commerce-platform Idle Fish – Xian Yu in het Chinees. Re-commerce – de verkoop van tweedehands goederen – is een relatief nieuwe markt in China. Idle Fish-gebruikers hebben toegang tot het mini program Ant Forest van Alipay en kunnen daarmee door middel van recycling punten verdienen om zo door Ant Group bomen te laten planten.

Samen met Alibaba Group lanceerde Ant in december 2019 nog een andere vreemde eend in de bijt: een work collaboration-tool genaamd Yuque. Ant doet hierdoor mee aan de nieuwe trend van ontwikkeling van enterprise software. Ook Tencent met WeChat Work en ByteDance met Lark hebben daar eigen producten voor ontwikkeld. De Confluence-achtige software wordt al enkele jaren binnen Ant en Alibaba gebruikt, maar nu dus ook aangeboden aan hun zakelijke klanten.

In maart 2020 kondigde Ant aan dit digitale ecosysteem met lifestyle services van derde partijen verder te willen uitbouwen. Handelaren op het platform worden daarbij ondersteund met – je raadt het al – leningen.

Internationale investeringen en partnerschappen

Net als Alibaba Group heeft Ant Group de afgelopen jaren flink buiten de grenzen van China geïnvesteerd, veelal in opkomende markten in Azië maar ook in Europa, Rusland en de Verenigde Staten van Amerika. Een van de grootste investeringen betrof in 2015 het partnerschap met One97, het moederbedrijf achter Paytm – zeg maar de PayPal of Alipay van India. Alibaba en Ant Group namen samen 40 procent aandeel in het Indiase e-commerce-betaalplatform. Door Paytm, dat zo’n 350 miljoen gebruikers heeft, kan Ant Group claimen wereldwijd 1,2 miljard jaarlijks actieve gebruikers te hebben.

In 2016 kocht Ant het Amerikaanse EyeVerify, een bedrijf in biometrische beveiliging. In 2019 maakte Ant de eerste stappen in het Verenigd Koninkrijk met een investering in WorldFirst, een bedrijf in betalingen en wisselkantoren. WorldFirst levert onder andere betaaldiensten voor het cross-border e-commerceplatform Lazada, dat weer een onderdeel is van Alibaba Group. In 2019 zette Ant ook een joint venture op met de Amerikaanse vermogensbeheerder Vanguard met als doel via Alipay en Ant Fortune Chinese investeerders onder de naam Bangnitou te voorzien van beleggingsadvies. Ant heeft in Europa ook samenwerkingsverbanden met een aantal mobile wallets, met als doel het betalen met Alipay makkelijk te maken voor Chinese toeristen.

In recente berichten wordt echter aangegeven dat Ant de focus op e-wallets buiten China ietwat heeft teruggebracht. Toch zette Ant ook in 2020 zijn internationale expansie voort met een kleine investering in de Zweedse betaalapp Klarna. Klarna biedt kortlopend consumptief krediet en is reeds beschikbaar binnen Alibaba’s AliExpress cross-border e-commerceplatform. In Zuid-Afrika werkt Ant intussen samen met Vodacom Group aan het maken van een Alipay-achtige superapp.

Niet elk internationale expansie-initiatief verloopt echter vlekkeloos. Een poging om het Amerikaanse Moneygram te kopen werd in 2018 geblokkeerd door de Amerikaanse overheid, wegens potentiële bedreiging van de staatsveiligheid. China zou via Moneygram, dat ook veel door militairen gebruikt wordt, bijvoorbeeld troepenbewegingen kunnen volgen.

Uiteindelijk is Ant’s internationale business nog beperkt. Zo’n 95 procent van de omzet wordt namelijk nog steeds gegenereerd in China. Maar het is een kwestie van tijd voor ook de inkomsten buiten de Chinese landsgrenzen substantiëler worden. Een van de manieren waarop Ant het opgehaalde geld van de geplande – maar uitgestelde – beursgang wil inzetten, is namelijk wereldwijde uitbreiding.

De geplande maar uitgestelde beursgang

Dat brengt ons bij de beursgang die op de planning stond voor donderdag 5 november 2020. Het is vooralsnog overigens onduidelijk of uitstel het spreekwoordelijk afstel wordt – of niet. De geschatte waarde van Ant Group, die in juni van dit jaar ruim 16.000 medewerkers in dienst had, is op basis van de verwachte prijs van de aandelen ongeveer 315 miljard dollar. Die waarde is vergelijkbaar met de waarde van J.P. Morgan, de grootste bank ter wereld, en is het tweevoudige van de waarde die Ant had tijdens de laatste private financieringsronde twee jaar geleden. Ant begeeft zich tevens tussen de grote jongens PayPal en Mastercard, waarvan de actuele beurswaarde respectievelijk 233 miljard dollar en 344 miljard dollar is.

In een tweeledige beursgang in Shanghai en Hongkong, die dus gepland stond op 5 november, kort na de Amerikaanse presidentsverkiezingen, zou Ant naar verwachting 34,5 miljard dollar ophalen. Met het geld was Ant van plan te investeren in de werving van nieuwe gebruikers (30%), innovatie en research & development (40%) en cross-border betalingen.

Die waardering van Ant was – en is – gestoeld op de indrukwekkende resultaten die het de laatste jaren behaald heeft. In 2018 vielen de resultaten van Ant nog wat tegen. Het bedrijf investeerde dat jaar in de strijd met WeChat Pay flink in marketingcampagnes om nieuwe Alipay-gebruikers te werven en het ecosysteem verder uit te bouwen. Dat lijkt gewerkt te hebben. Volgens de recentste cijfers van september 2020 heeft Ant 731 miljoen maandelijks actieve gebruikers in China. Dat is ruim driekwart van de Chinezen in het online domein en wordt vooral gedreven door de gebruikers van Alipay. Volgens Ant heeft het in China een miljard jaarlijks actieve gebruikers. Dat is merkwaardig, aangezien China ‘slechts’ 904 miljoen internetgebruikers kent. Het verschil zit waarschijnlijk deels in de 80 miljoen zakelijke gebruikers van Alipay.

Volgens de prospectus van Ant Group behaalde het bedrijf in 2019 120,6 miljard renminbi – 17,5 miljard dollar – omzet en RMB 17 miljard renminbi – 2,6 miljard dollar – winst. Ondanks – of misschien wel dankzij – de COVID-19-pandemie groeiden deze cijfers in de eerste helft van 2020 naar respectievelijk 72,5 miljard renminbi – 10,5 miljard dollar – en 21,2 miljard renminbi – 3 miljard dollar. Dat is een winstmarge van bijna 30 procent!

Met een enorm aantal gebruikers, een schatkist aan data en de stevige positie die Ant Group zich verworven heeft als schakel in de distributie en verkoop van financiële producten, lijkt het bedrijf een mooie toekomst voor de boeg te hebben. Maar er zijn ook risico’s. Daar ga ik in een volgend artikel verder op in.

Dit is het derde deel van een reeks artikelen over Ant Group. Eerder verschenen op CustomerTalk:

In het volgende deel wordt ingegaan op de risico’s voor het businessmodel van Ant Group.

Ed Sander heeft als marketingconsultant twee jaar (2011-2013) vrijwilligerswerk gedaan voor goede doelen in Xi’an, China. Hij geeft lezingen, colleges en workshops voor ChinaTalk en schrijft artikelen over digitale innovatie in China. Een aantal keer per jaar begeleidt Ed Sander ondernemers op studie- en inspiratiereizen naar China. Bezoek de website ChinaTalk voor gratis e-books en video’s van lezingen en colleges van deze bijzonder gewaardeerde China-tech-watcher.

Foto’s: Unsplash

Tip: Wil jij met jouw collega’s ook leren van Chinese bedrijven? Dan is een op maat gemaakt kennissessie van ChinaTalk wat voor jou!

  • Aan de hand van de aanpak van toonaangevende ondernemingen in China ondersteunt Ed Sander jou met de ontwikkeling van een nieuw businessmodel.
  • In een voor op maat gemaakte kennissessie wordt dieper ingegaan op de lessons learned in China die relevant zijn voor jouw organisatie.
Lees meer over deze presentaties
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie