Naar inhoud

De invloed van FinTech op digitale bancaire dienstverlening

Het businessmodel van traditionele banken en andere financiële instellingen is grondig onder druk komen te staan door opkomende ondernemingen die zich richten op financiële technologie – de zogeheten FinTech-ondernemingen. Een exemplarisch voorbeeld is de Nederlandse betalingsprovider Adyen, dat door de beursgang de nieuwe hofleverancier van de ‘Quote 500’ is geworden. Het geschatte vermogen van medeoprichter en chief commercial officer Pieter van der Does bedraagt eind 2018 zo’n 810 miljoen euro, dat van chief technology officer Arnout Schuijff zelfs 1,1 miljard euro.

Meer dan 600 vertegenwoordigers van het bankwezen, de private equity en de financiële technologie hebben recent deelgenomen aan de conferentie ‘FS Deals’ van accountants- en adviesorganisatie PwC in Londen. Een paneldiscussie op dit event met Jan-Willem Nieuwenhuize van ING Ventures, Tim Sievers van Deposit Solutions, Conrad Ford van Funding Options en Torsten Winkler van Vitruvian Partners brengt aan het licht dat het creëren van waarde met FinTech-deals cruciaal maar niet eenvoudig is. De discussie heeft vier belangrijke inzichten opgeleverd.

Hoge instapwaarderingen onderstrepen de noodzaak van een post-deal waarde-creatieplan

FinTech-waarderingen zijn de afgelopen jaren de hoogte ingeschoten. Sommige FinTechs hebben daarbij zelfs de status van unicorn bereikt. Denk aan de digitale banken N26, Revolut en Monzo, maar ook aan het betalingsbedrijf Adyen. Ook kleinere partijen wisten regelmatig multiples in prijs versus omzet te halen die hoger waren dan multiples van traditionele banken. Hoewel het grootste deel van het publiek ervan overtuigd is dat de waarderingen dalen, blijft het niveau zodanig dat de investeerders grondig overtuigd moeten worden van de businesscase.

Jan-Willen Nieuwenhuize en Torsten Winkler geven aan dat zij onder meer de marktkansen, de marktomvang, de internationale schaalbaarheid, het unieke van de gebruikte technologie en de ervaring van het team uitgebreid bestuderen om hun investeringsmogelijkheden te beoordelen. Hoge instapwaarderingen onderstrepen de noodzaak van een post-deal waarde-creatieplan.

Nieuw dienstenaanbod zorgt voor meeste waarde-creatie

De samenwerking van banken met FinTech-ondernemingen wordt steeds belangrijker. Zeker nu traditionele banken op zoek gaan naar digitale expertise om niet alleen nieuwe diensten aan te bieden zoals gerobotiseerd advies en klein-zakelijke leningen, maar ook betere diensten voor betere customer journeys en klantervaringen zoals een betere gebruikerservaring, een snellere besluitvorming en een betere ervaring voor geweigerde klanten.

ING is een samenwerking aangegaan met Funding Options om haar klanten snel alternatieve financieringsbronnen te bieden. Deposit Solutions werkt samen met meer dan 90 partners om spaarders diverse depositoproducten aan te bieden via hun bestaande bankrekeningen en om banken toegang te bieden tot retaildeposito's om hun financiering te diversifiëren, zelfs zonder een eigen retailinfrastructuur te exploiteren.

Hoewel de samenwerking meestal gescheiden is van de rest van de organisatie, bijvoorbeeld door het gebruik van innovatielabs, ligt de werkelijke waarde van de samenwerking in het onderbrengen van de innovatie in de reguliere bank. Dat gaat vaak niet zonder slag of stoot. De mate van succes hangt af van de aard van de samenwerking en de investeringen en de mate van integratie tussen de FinTech-onderneming en de traditionele bank. Traditionele banken experimenteren op uiteenlopende manieren, want een one size fits all-aanpak ontbreekt vooralsnog.

FinTech maakt kostenreducties mogelijk, vooral aan de personeelskant

Personeel en in mindere mate technologie zijn de twee gebieden waar het publiek de meeste kansen ziet voor kostenbesparingen voor banken via FinTech-ondernemingen. Dat is geen verrassing, want FinTechs zijn immers opgezet vanuit het idee dat technologie kan helpen om beter tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van de klant door middel van een radicale heroverweging en een verstrekkend herontwerp van processen, automatisering en data.

Open bancaire platforms zoals Deposit Solutions en Funding Options bieden nieuwe innovatieve oplossingen voor banken en hun klanten. In voormalige depositomarkten hadden de slechte infrastructuurvoorzieningen tot gevolg dat alle partijen het onderspit dolven. Banken konden geen toegang krijgen tot nieuwe bronnen van retailfinanciering, zonder uitbreiding of zelfs maar een eigen infrastructuur te exploiteren. Cliëntbanken riskeerden klanten te verliezen die op zoek waren naar betere depositorendementen. Spaarders konden geen toegang krijgen tot aantrekkelijke depositoproducten zonder het gedoe van het openen van verschillende bankrekeningen.

Deposit Solutions is een open banking-platform dat cliëntbanken, depositobanken en spaarders met elkaar verbindt. Banken die financiering nodig hebben, kunnen nu hun depositoproducten aanbieden aan nieuwe klanten in nieuwe markten, cliëntbanken kunnen de beste depositoproducten van derden aanbieden en spaarders kunnen profiteren van betere rendementen.

Eigenaren van kleine bedrijven moesten traditioneel een trage en omslachtige procedure doorlopen om leningen aan te vragen, hetgeen ook voor banken duur was. FinTech-ondernemingen kunnen het proces automatiseren en schaalvergroting mogelijk maken. Zo heeft NatWest Bank in samenwerking met Ezbob Limited een nieuw digitaal platform gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk om het kredietverleningsproces voor het midden- en kleinbedrijf via Esme Loans te versnellen. ING is een partnerschap aangegaan met Kabbage voor het verstrekken van financiering aan het mkb dat gebruikmaakt van het Kabbage-platform in verschillende Europese landen.

Tot nu toe hebben FinTech-ondernemingen wel specifieke zwakke plekken in bestaande infrastructuur en processen van traditionele banken opgemerkt, maar slechts enkele FinTechs hebben banken al geholpen bij het digitaliseren en het moderniseren van hun technologie. Gezien de risico's die gepaard gaan met de vervanging van de kerninfrastructuur van banken, verloopt de technologietransformatie door FinTechs waarschijnlijk traag en moeizaam.

Niettemin gaat het dichten van de hiaten in de infrastructuur of het toevoegen van een digitale laag traditionele banken waarschijnlijk niet helpen om een kostenefficiënte digitale bank te worden en is een radicalere technologische transformatie nodig. Lloyds Banking Group in het Verenigd Koninkrijk heeft onlangs geïnvesteerd in de cloud-based core banking start-up Thought Machine om haar digitale transformatieplan te versnellen. En voordat Virgin Money werd overgenomen door CYBG in het Verenigd Koninkrijk, was zij al een samenwerking aangegaan met 10X Future Technologies om een nieuwe core banking-oplossing te ontwikkelen.

Tot nu toe hebben FinTech-ondernemingen wel specifieke zwakke plekken in bestaande infrastructuur en processen van traditionele banken opgemerkt, maar slechts enkele FinTechs hebben banken al geholpen bij het digitaliseren en het moderniseren van hun technologie.

Behoud van ondernemingsgeest belangrijker dan financiële prikkels om mensen op sleutelposities te motiveren en te behouden na deals

Het publiek vindt dat het behoud van de ondernemersgeest belangrijker is dan financiële prikkels om belangrijke mensen na een deal te motiveren en te behouden. Oorspronkelijke oprichters hebben de neiging om binnen 18 maanden na de overname te vertrekken en niet pas na drie jaar, zoals de meeste earn-out-mechanismen nu nog voorschrijven. Retentieplanning is dus key. Voor FinTech-ondernemingen is het vinden en het behouden van sleutelfiguren ook een belangrijke uitdaging als schaalvergroting plaatsvindt. De panelleden zijn eensgezind: zorg dat hier op voorhand aandacht aan wordt besteed en de juiste mensen worden gevonden of behouden.

Integratie moet zorgvuldig worden overwogen. Want als de FinTech-onderneming wordt opgeslokt, komt dat de creatieve vrijheid, de ondernemingsgeest en de bedrijfscultuur niet ten goede. Aan de andere kant moet innovatie zijn weg vinden naar de bank, dus het blijft een delicate evenwichtsoefening. Voor elke deal moet de structuur zorgvuldig worden aangepast aan de situatie en afgestemd worden op de behoeften van zowel de FinTech-onderneming als de bank om de meeste waarde uit de samenwerking te halen.

Duidelijk is zichtbaar dat partnerships, zowel met minderheidsparticipaties of meerderheidsparticipaties, de voorkeur verdienen boven overnames en integraties. Dat is ook het geval in het partnerschap tussen Funding Options en ING. Daar is Funding Options een aanvulling geworden op het productaanbod van ING als onderdeel van de strategie van ING om zelf meer een platformbedrijf te worden. De samenwerking stelt ING in staat haar klanten een alternatieve oplossing te bieden, in plaats van een ‘Nee’ te verkopen. Hetzelfde geldt voor Deposit Solutions, dat samenwerkt met meer dan 90 marktpartijen om de diensten van haar internationale open banking-platform aan te bieden.

FinTech-ondernemingen kunnen op verschillende manieren waarde toevoegen voor banken en vice versa, maar ook hier is er geen wondermiddel voor succes. Om daadwerkelijk de vruchten te plukken van een samenwerking of een investering is een zorgvuldige planning van waarde-creatie na de deal absoluut noodzakelijk.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie