Naar inhoud

De reistrends voor 2019 weerspiegelen het consumentengedrag

Hoewel de temperaturen de laatste weken anders doen vermoeden, gaan we langzaam richting de donkere maanden van het jaar. In deze periode is weer meer ruimte voor onze dagdromen, simpelweg omdat activiteiten vaker in huiselijke kring plaatsvinden. Daar verdwalen onze gedachten snel richting exotische oorden en indrukwekkende ervaringen. Niet voor niets boeken Nederlanders hun zomervakantie dan ook graag al in de kerstvakantie.

Een belangrijke inspiratiebron voor vakantiebestemmingen die tot de verbeelding spreken, is tegenwoordig het internet. Daarom heeft Booking.com de data van 163 miljoen gastbeoordelingen gecombineerd met informatie uit een onderzoek onder 21.500 reizigers uit 29 landen wereldwijd. Op basis van deze analyse heeft de boekingssite de 8 reistrends voor 2019 in kaart gebracht.

#1. Reizen om te leren

Voor reizigers wordt het maken van betekenisvolle reizen steeds belangrijker. Meer dan de helft (56%) van de reizigers zegt dat reizen nieuwe vaardigheden en inzichten heeft bijgebracht. In 2019 voorzien de onderzoekers bij alle generaties de wens om op reis iets nieuws te leren, evenals een groei in vakanties met focus op vrijwilligerswerk. 68 procent van de respondenten wil deelnemen aan een culturele uitwisseling en zo nieuwe vaardigheden leren, 54 procent geeft aan vrijwilligersvakantie te willen doen en 53 procent kiest voor internationale werkstages.

#2. Zo gemakkelijk mogelijk

In 2019 wordt gemak de standaard als het gaat om technologische vernieuwingen op het gebied van reizen. De innovaties die volgens reizigers het meest aan slaan, zijn die technologieën die met artificial intelligence, virtual reality en spraakherkenning praktische oplossingen bieden voor op reis. Denk daarbij aan het openen van je hotelkamer met je smartphone of een robot-conciërge die de taal van de gasten spreekt. 57 procent van de reizigers heeft interesse in oplossingen als een app voor real-time bagage-tracking of één app die alles heeft voor het plannen en boeken van de reis. Daarnaast heeft 31 procent belangstelling voor het idee van een virtueel reisbureau in de woonkamer, met bijvoorbeeld virtual assistants met spraakherkenning die reisvragen beantwoorden.

#3. De ruimte lokt – op naar onbekend terrein

Als het gaat om reizen, blijven we onze grenzen verleggen en daar hoort ook ruimtetoerisme bij. De reisindustrie en andere bedrijven investeren in tests met ruimtereizen op aarde om ruimtereizen mogelijk te maken. Ze komen zo tegemoet aan de groeiende vraag van consumenten die de grote sprong willen wagen. 40 procent van de reizigers bevestigt het vooruitzicht van ruimtereizen fantastisch te vinden en deze ervaring ook zelf te overwegen (38%). Totdat ruimtereizen realiteit worden, kiest 60 procent van de reizigers voor avontuur onder zeeniveau.

#4. Hoe persoonlijker, des te beter

De generieke reisgidsen zijn verleden tijd en maken plaats voor kortere maar persoonlijk relevante content. Een derde van de reizigers (34%) wil dat iets of iemand het moeilijke werk uit handen neemt en voorziet in reisaanbevelingen. 41 procent ziet graag dat bedrijven in de reisbranche gebruikmaken van technologieën als artificial intelligence om reissuggesties te geven die gebaseerd zijn op eerdere reiservaringen. Het persoonlijke wordt steeds belangrijker, want individuele aanbevelingen geven in toenemende mate richting aan elke reis.

#5. Bewust op reis

In 2019 wordt er gekeken naar de sociale, politieke en milieu-gerelateerde problemen van een mogelijke reisbestemming voordat reizigers ook daadwerkelijk boeken. 48 procent van de reizigers vindt dat sociale problemen in een reisbestemming meewegen in de beslissing over een bezoek. Daarnaast zoeken reizigers steeds meer naar nieuwe en authentieke avonturen en willen ze er zeker van zijn dat ze veilig op reis kunnen – ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid. Platforms als Destination Pride voorzien bestemmingen van een score waarmee reizigers kunnen zien hoe LGBT+-vriendelijk deze zijn. 19 procent van de reizigers is van plan om in 2019 een Pride-festival te bezoeken, waarvan bijna een derde (30%) tussen de 18 en 34 jaar is.

#6. Pak het plasticprobleem aan

Generaties Y en Z zoeken naar duurzaamheid in hun bestemming. Accommodaties zoeken ze op basis van mogelijkheden om minder plastic te gebruiken en duurzamer te werken. Meer dan een derde (37%) is bereid om plastic en ander afval op te ruimen op een strand of een andere toeristische attractie. Investeren in duurzame start-ups wordt in 2019 steeds belangrijker gevonden, omdat de reizigers die verantwoord willen reizen steeds kritischere vragen stellen over de duurzaamheid van hun bestemming en accommodaties. Als vanzelfsprekend leidt dat volgend jaar in de reiswereld tot een aantal nieuwe start-ups en allerlei andere bedrijven met een focus op het creëren van een nieuwe toekomst voor vele bestemmingen overal ter wereld, vaak met innovatieve technologie als uitgangspunt.

#7. Op jacht naar ervaringen

Twee derde van de reizigers (60%) hecht meer waarde aan ervaringen dan aan materieel bezit. Daarom wordt doen op reis net zo belangrijk als gaan, misschien zelfs wel belangrijker. Het leven wordt er niet minder druk op en daarom kunnen ervaringen helpen bij het streven naar een minder stressvol bestaan. In 2019 zijn 2 op de 5 reizigers (42%) van plan om een bestemming te bezoeken waar ze zich weer onbezorgd kunnen voelen.

#8. Klein maar heel fijn

Meer dan de helft van de reizigers wereldwijd (53%) zegt van plan te zijn om meer weekendtrips te maken in 2019. Deze kleine reizen kenmerken zich door het feit dat er meer activiteiten in kortere tijd ingepland worden. Less is more, dat is daarbij het devies en de consumenten zweren bij deze reizen op maat.

“In 2019 gebeurt heel veel in de reiswereld”, zegt Pepijn Rijvers, chief marketing officer bij Booking.com. “De technologische vernieuwing blijft doorgaan, de wereld is steeds meer verbonden en de consumentenvraag naar de beste reiservaringen groeit continu. Daarom zijn wij klaar voor baanbrekende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat een reis nooit meer hetzelfde is. We hebben als missie om mensen de wereld te laten ervaren en daarom willen wij iedere dag leren van onze gebruikers en innoveren. We worden enthousiaster dan ooit bij de gedachte dat we in het middelpunt van zo’n ontzettend dynamische branche staan.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie