Naar inhoud

De revolutionaire technologieën in de wereld van e-commerce

Iedere marketeer weet het. Het is een uitdaging om op de hoogte te blijven van de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van marketing en e-commerce. Met de opkomst van nieuwe technologieën is het echter niet altijd makkelijk om te bepalen welke techniek een bijdrage kan leveren aan je business. Daarom een overzicht van de drie technologische trends binnen e-commerce die de meeste impact hebben.

Groei internationale detailhandel

Maar eerst nog even wat achtergrond over hoe snel de markt groeit. In 2016 is de omzet van de internationale detailhandel gestegen naar bijna 21 triljoen euro. Volgens eMarketer is dat een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit marktonderzoeksbureau voorspelt dat in 2020 de omzet in de detailhandel een totaal van 25 triljoen euro zal bereiken. De omzet van de e-commerce in de detailhandel heeft ruim 1,7 triljoen euro bereikt in 2016 en is goed voor 8,7 procent van de totale internationale uitgaven in de detailhandel. De verwachting is dat dit percentage alleen maar zal blijven stijgen.

Deze groei heeft de concurrentie in de e-commerce-markt vergroot. Start-ups, kleine ondernemingen alsook grote bedrijven verkopen online en ondertussen groeien de klantverwachtingen net zo hard mee. Om je voordeel te halen uit e-commerce is het noodzakelijk dat webshops zich meer gaan focussen op innovatieve oplossingen waarin de klantbehoefte centraal staat en je je webshops digitaal optimaliseert.

Okay, nu dus de belangrijkste technologische trends voor je op een rij.

#1 Messenger Chatbots

Dat interactie via social media heeft bijgedragen aan de communicatie met klanten en de online klantbeleving heeft verbeterd, is niks nieuws. Volgens deskundigen was 2016 een jaar van ‘conversational commerce’ waarbij chat, messengers en andere taal-interfaces werden gebruikt om met mensen, merken, of diensten te communiceren.

Social media is dus natuurlijk nog steeds van fundamenteel belang in het aankoopproces. Onderzoek van Gartner laat zelfs zien dat merken 15 procent van hun klanten verliezen als ze niet meteen reageren op klanten die hen via social media benaderen. Een onderzoek van Bain & Company toont aan dat de online omzet met 20 tot 40 procent toeneemt wanneer een merk via social media benaderbaar is. Kortom, hier ligt een enorme kans.

Facebook Messenger Chatbots is één van de marktleiders in klantcommunicatie via chat. Als je een chatbot goed inzet, draagt dit bij aan een efficiënte en interactieve klantcommunicatie, vooral als je geautomatiseerde features aan chatbots toevoegt. Chatbots kunnen je KPI’s op het gebied van communicatie verbeteren en merktrouw creëren, eigenlijk vergelijkbaar met een persoonlijke assistent of een helpdeskmedewerker. Chatbots kunnen bijvoorbeeld veel meer vragen beantwoorden dan de standaard FAQ en de context van een klantvraag identificeren, waardoor informatie kan worden gegeven over een specifieke levering of de beschikbaarheid van producten.

Dit draagt niet alleen bij aan de klanttevredenheid, maar geautomatiseerde chatbots zorgen ook voor een daling in de operationele kosten van een klantenservice.

#2 Web-apps

De groei van het mobiele gebruik gaat zo ontzettend hard dat het inmiddels het belangrijkste digitale platform is. Twee derde van de tijdsbesteding op digitale media vindt plaats op smartphones en tablets. Volgens het internationale onderzoeksbureau ComScore wordt 50 procent van deze tijdsbesteding besteed op smartphone-apps.

De toenemende mogelijkheden op het gebied van mobiel winkelen beïnvloedt het aankoopproces van consumenten. Klanten die ervoor kiezen om persoonlijk te communiceren met een merk, zijn ‘allergisch’ voor sites die niet mobielvriendelijk zijn of alleen offline functionaliteiten bieden. Uit onderzoek van Localytics blijkt dat 37 procent van de consumenten e-commerce- en retail-apps downloaden, maar die slechts één maand gebruiken. Dat betekent dus dat maar liefst 63 procent van de gebruikers binnen een maand al is afgehaakt en de app niet meer gebruikt. Hier ligt dus een optimalisatiekans.

De slechte prestaties van mobiele apps hebben ertoe geleid dat merken zich wenden tot meer geavanceerde progressieve webapps of responsive sites die op hoog niveau kunnen presteren en dezelfde functionaliteiten hebben zoals we die kennen van een app. Deze webapps combineren de voordelen van mobiel internet en apps maar met veel minder gebreken. Zo bezit een webapp de functionaliteit van websites met dynamische data, een database-koppeling en tegelijkertijd behouden zij het gebruikersgemak van een mobiele app. Deze combinatie kan en gaat de e-commerce-markt ingrijpend veranderen.

In een notendop betekent dit dus dat je een website nodig hebt die volledig mobile responsive is en extreem snel laadt, waardoor gebruikers de mogelijkheid hebben om (ook!) offline en op elk apparaat te werken zonder dat je wordt verplicht om een app te downloaden. Ondertussen wordt het dus gelukkig overbodig om grote investeringen in apps te doen die op ieder platform werken en dat terwijl er nog steeds aan de klantverwachtingen wordt voldaan. Mooie ontwikkeling dus.

#3 Gebruiksvriendelijkheid door deep learning

Deep learning stond vooral bekend als een complexe methode voor het oplossen van problemen middels algoritmen. In de tussentijd is het een belangrijke technologie die verder gaat dan alleen software. Deep learning heeft grote potentie om te zorgen voor een nieuwe doorbraak in de e-commerce industrie.

Dit soort algoritmen zijn de ruggengraat van bijvoorbeeld Facebook DeepText waarbij het doel is om de beleving van chatbots op het gebied van e-commerce te verbeteren. Algoritmen worden ook gebruikt bij verschillende beeldzoekmachines, van het selecteren van soortgelijke aanbiedingen in een webshop om de bezoeker aanbevelingen te doen tot aan de afbeeldingen-oplossing van Yahoo, die automatisch herkent welke afbeeldingen niet geschikt zijn voor werk (NSFW, not safe for work). Ook Google Translate maakt gebruik van deep learning, waardoor het aantal foutmeldingen met 60 procent is gedaald en de techniek tegenwoordig gebruikt wordt binnen e-commerce om in een meertalige omgeving te opereren.

Deep learning-algoritmen creëren ook zeker kansen voor online media-inkoop. Zo wordt de retargeting-technologie al enige tijd gebruikt, maar deep learning verandert ook de manier waarop je gepersonaliseerde retargeting kunt toepassen. Het maakt het mogelijk om steeds gepersonaliseerder banners uit te serveren. En dat niet alleen, deep learning maakt het mogelijk om de voorspelbaarheid van gedrag te vergroten en dus vooraf beter vast te stellen welke bezoeker welke waarde heeft voor de adverteerder.

Dergelijke methoden zijn dus in staat om de gebruikerservaring op verschillende manieren te verbeteren door het specifieke klantgedrag nog beter te voorspellen. Uit gegevens van RTB House blijkt dat deep learning-algoritmen zorgen voor een forse toename van de display-campagneprestaties met een click through rate van 13 procent en een conversieratio van maar liefst 25 procent.

Een uitgebreide data-analyse, die ook met behulp van deep learning wordt geleverd, kan nader inzicht geven in de koopintenties van websitebezoekers. Maar het kan ook helpen om nog effectiever te adverteren en bovendien levert het meer dan ooit tevoren een bijdrage aan het optimaliseren van het online aankoopproces.

De auteur is country manager van RTB House Benelux, een technologiebedrijf gericht op geavanceerde retargeting-scenario’s.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie