Naar inhoud

De standvastige opkomst van platformen in het online domein

In elk denkbare sector zijn het laatste decennium online platformen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan Booking.com voor hotels en Independer voor verzekeringen. Het zijn laagdrempelige tools waarmee het vinden van de juiste product of dienst gemakkelijker wordt gemaakt – een belangrijke fase in de customer journey. Toch zijn er nog veel mensen die zoeken via Google en deze online platformen overslaan. Is het daarmee een gemis of een verrijking? Om een goed voorbeeld te geven, duiken we dieper in de wereld van zelfontwikkeling, studie en opleidingen.

Vraag naar opleidingen

Jarenlang werd de vraag in de opleidingsmarkt bepaald door de werkgever. Vanuit collectieve budgetten formuleerde de afdeling human resources in samenspraak met het lijnmanagement de opleidingsplannen, die vaak werden ingevuld door preferred suppliers. Hierbij lag de focus veelal op het optimaliseren van de vaardigheden van werknemers die bijdroegen aan een beter functioneren binnen de huidige functie. Het grote manco van deze aanpak was een gebrek aan aandacht voor de ontwikkeling op de lange termijn van de individuele medewerker. En daarmee stond deze aanpak haaks op de sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en het overheidsbeleid, dat gericht is op een leven lang leren van medewerkers om maximaal relevant te blijven op de arbeidsmarkt.

Individuele invulling

Het laatste decennium zien we een verschuiving in de focus binnen opleiden – van een collectieve concretisering naar een meer individuele invulling van het opleidingsbudget. Centraal staat nu een hoge mate van zelfregie van de werknemer, waarbij HR een faciliterende rol krijgt toebedeeld. Vanuit deze nieuwe rol is het belangrijk om als HR-manager of HR-medewerker het gebruik van het opleidingsbudget te stimuleren. Daarbij is het van belang rekening te houden met factoren zoals het opleidingsniveau en de leeftijd van de medewerker, het leerklimaat en de bekendheid van het scholingsbeleid van de organisatie. Maar vergeet vooral ook niet het belang van laagdrempelige tools, waarmee het vinden van de juiste opleiding gemakkelijk wordt gemaakt. Ontbreken deze tools? Dat blijkt, want meer dan 80 procent van de medewerkers zoekt een opleiding via Google en daar wordt bijna niemand blij van.

Opleidingen googelen

We gebruiken Google tegenwoordig overal voor. Dat is begrijpelijk in een markt zoals de opleidingsmarkt, waarin meer dan 16.000 aanbieders actief zijn. Compleet? Ongetwijfeld. Overzichtelijk? Dat niet. Hoeveel mogelijkheden Google ook biedt, noch voor organisaties noch voor individuen binnen deze organisaties is deze search engine uiteindelijk het meest geschikt. Het verdienmodel van Google is namelijk duidelijk: advertenties. Bedrijven betalen de zoekmachine om bovenaan de pagina te staan. Zodra een bezoeker, bewust of onbewust, op de advertentie klikt, rinkelt de kassa bij Google. Het is het bedrijf er dan ook alles aan gelegen om die gewilde plekken zo duur mogelijk te verkopen. En met een omzet van 110 miljard dollar in 2017 kunnen we gerust stellen dat Google goede zaken doet.

Nadelen Google

Toch is Google geenszins het beste antwoord op opleidingsvragen. Dat heeft meerdere oorzaken. Google is niet onafhankelijk, omdat de best betalende aanbieder bovenaan komt te staan. In een markt met 16.000 aanbieders staan de 4 partijen met het grootste marketingbudget dus altijd bovenaan. En dat is niet per definitie de beste oplossing. Daarnaast heeft Google zijn zoekmachine zodanig geperfectioneerd dat maar liefst 65 procent van de bezoekers klikt op één van de eerste 4 zoekresultaten, waaronder de advertenties. De kwaliteit van de opleidingen en de geschiktheid voor een vraagstuk staan dus zeker niet centraal.

Een rekenvoorbeeld

Het kost een opleider zo’n 25 euro per klik om op de zoekopdracht ‘Cursus leiderschap’ bovenaan te staan. Opleiders hebben gemiddeld 25 geïnteresseerde bezoekers nodig om 1 inschrijving te realiseren. Daarmee kost een inschrijving via Google deze opleider 625 euro. Hier zijn vanzelfsprekend nog niet eens de kosten in meegenomen om überhaupt tot een perfect werkende en informatieve website te komen, waar bezoekers zich ook makkelijk kunnen inschrijven.

Ontstaan boekingsplatformen

Slechts een beperkt aantal opleiders kan mee in deze ratrace en medewerkers die zoeken via Google komen dan ook vrijwel altijd bij dezelfde opleiders uit. Het ogenschijnlijke gemak van de zoekmachine is dus alles behalve onafhankelijk. En over dat ogenschijnlijke gemak gesproken, hoe makkelijk is het eigenlijk om de gewenste opleiding te zoeken en boeken via Google? Een zoekopdracht uitvoeren kan Google als geen ander. Maar bij het vinden van de juiste oplossing komt meer kijken. En dat speelt niet alleen bij opleidingen. Daarom zijn er in tal van markten de afgelopen jaren boekingsplatforms ontstaan, die je binnen die specifieke markt gericht verder helpen om de juiste oplossing te vinden.

Voordelen platformen

Denk eens even na. Wanneer je een hotel zoekt, zoek je dan in Google? Of kom je uiteindelijk terecht bij een boekingsplatform als Booking.com, Trivago of Tripadvisor? En als je aan het einde van het jaar een nieuwe zorgverzekering af wilt sluiten, bekijk je dan de sites van alle aanbieders, zoals Achmea, CZ, OHRA en VGZ? Of ga je naar een platform als Independer, dat al die honderden aanbieders makkelijk met elkaar vergelijkt? Het antwoord is natuurlijk dat je al lang van deze platforms gebruikmaakt. Maar waarom zijn deze platforms zo succesvol?

Bieden van transparantie

Platforms zijn gebouwd om transparantie te bieden in een specifieke, niet-transparante markt. Dat betekent dat ze een zo groot mogelijk aanbod uit die markt aanbieden en altijd de gebruiker centraal stellen om tot het perfecte resultaat voor jou te komen. Content en communicatie zijn dan ook de speerpunten voor online platformen waar het verschil gemaakt moet worden. Want het is vanzelfsprekend dat er een fantastische klantenservice voor je klaar staat en dat het platform technisch perfect werkt. En bovenal dient het platform 100 procent transparant en onafhankelijk te zijn, voorwaarden waar het verdienmodel van het platform vanzelfsprekend ook aan voldoet.

Alle voordelen van een boekingsplatform

Online platformen hebben een centrale rol in de markt waarbinnen ze actief zijn. Om daadwerkelijk succesvol te zijn dienen alle betrokken groepen ook enthousiast te zijn over de toegevoegde waarde die je als platform biedt. Binnen de opleidingsmarkt betekent dat:

  • happy medewerkers die makkelijk kunnen zoeken en boeken, inclusief goedkeuring;
  • happy organisaties die volledig worden ontzorgd en een hoger rendement uit het budget halen;
  • happy opleiders met volle klassen en een gezonde marge op basis van no cure, no pay.

Het ideale boekingsplatform dient te voldoen aan een aantal randvoorwaarden.

  • Transparant

Een platform moet zo veel mogelijk informatie bieden, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Goede evaluaties van oud-cursisten over de trainingen helpen hier bijvoorbeeld bij. Daarnaast dient een platform ook duidelijk te zijn over wat het
verdienmodel is en hoe dit positief bijdraagt aan de kwaliteit van het platform.

  • Onafhankelijk

Je mag verwachten van een platform dat het jou onafhankelijk helpt de beste keuze te maken. Dat betekent ook dat opleiders niet kunnen adverteren of betalen om hoger in de ranking te komen staan. Een groot voordeel van een platform is ook dat je niet afhankelijk bent van 1 aanbieder en dat er dus makkelijker een oplossing kan worden geboden in het geval er iets niet naar wens verloopt.

  • Klantgericht

Opleiders zijn vaak goed in opleiden, hetgeen niet automatisch betekent dat ook de klantprocessen goed op orde zijn. Een platform dient hier juist in uit te blinken en alle stakeholders maximaal te ontzorgen. Oftewel, alles voor de klant – van een goede klantenservice tot aan slimme oplossingen die het leven van bijvoorbeeld HR makkelijker maken.

  • Volledig ontzorgen

Een platform dient een volwaardige intermediair te zijn die de volledige verantwoordelijkheid neemt voor het totale proces van zoeken, boeken en factureren. Ook dient het aanbod van trainingen groot, divers, volledig en continue groeiend te zijn, zodat je er voor vrijwel al je opleidingswensen al je opleidingswensen terecht kan. En staat de gewenste training of aanbieder er niet bij, dan zorgt de intermediair er natuurlijk voor dat de gebruiker die toch kan boeken.

  • Gebruiksgemak

Als consumenten zijn we de laatste jaren verwend geraakt. Je online bestellingen worden bijvoorbeeld dezelfde dag nog geleverd en winkels doen er alles aan om de gunst van de klant te winnen. Een goed platform brengt die mentaliteit van business-to-consumer naar een omgeving voor business-to-business. Een continue verbetering van de gebruikservaring dient prioriteit te zijn voor een platform, zeker bij een belangrijke onderwerp als opleidingen.

  • De beste deal voor klanten

Het voordeel van alle trainingen op 1 plek, is dat je ze makkelijk kunt vergelijken, ook op prijs. Daarnaast kan een goed platform de gebruikers vaak betere voorwaarden bieden, zoals extra kortingen, startgarantie op trainingen of kosteloos annuleren. Zo kan het juiste platform al snel een besparing van 10 tot 20 procent opleveren. Organisaties die in een snel veranderende tijd willen overleven, moeten sneller en wendbaarder zijn om aan de klantvraag te kunnen voldoen. Online platformen kunnen daarin het grootste verschil maken doordat de klant altijd centraal staat.

Jordy Reijers is online marketeer bij het opleidingsplatform Edubookers.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie