Naar inhoud

De technologische trends in het digitale landschap van 2021

Wat zouden we in het afgelopen jaar gedaan hebben als we niet de beschikking hadden gehad over het internet? Het is een hypothetische vraag die gelukkig niet beantwoord hoeft te worden. Het menselijke improvisatievermogen was in dat geval naar alle waarschijnlijkheid groot genoeg geweest om een zinvolle invulling te geven aan het dagelijkse leven. Wel zou de handelingssnelheid dan een stuk lager geweest zijn dan in 2020, het jaar waarin de digitale transformatie definitief een feit is geworden.

Wat de komende twaalf maanden ons brengen, is vooralsnog gissen. Ondanks een bewogen jaar – waarin veel organisaties hun werkmodellen compleet hebben moeten omgooien – kijken ze bij IT-dienstverlener Tanium vol frisse moed vooruit naar 2021. Verschillende experts van die organisatie spreken hun verwachtingen uit over wat ons komend jaar te wachten staat. Dit is een overzicht van belangrijke technologische ontwikkelingen in het digitale landschap die in 2021 worden voorzien.

1. VPN-oplossingen worden verleden tijd

“De uitdagingen van 2020 hebben ons laten zien dat virtual private networks (VPN’s) en on-premises software zich inmiddels ver buiten hun uiterste houdbaarheidsdatum bevinden”, stelt Oliver Cronk, chief IT architect Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). “Deze technologieën vormen een bottleneck die flexibiliteit en mobiliteit in de weg staat. Daarnaast zijn VPN-infrastructuren een belangrijk doelwit voor hackers geweest in 2020. Organisaties moeten niet kiezen tussen het beveiligen van hun systemen en productiviteit – zoals veel bedrijven en instellingen gedwongen zijn geweest in het afgelopen jaar. VPN’s worden gedegradeerd tot nichevereisten door de adoptie van zero trust-platformen en cloudgebaseerde managementoplossingen, die organisaties ondersteunen in hun migratie naar hybride cloudomgevingen en multi-cloudomgevingen.”

2. Minder nadruk op hoeveelheid data, meer op kwaliteit van data

“Datamoeheid is een groeiende zorg”, duidt Adrian Beck, area vice president customer success. “Het beheren, consolideren en analyseren van data is nu belangrijker dan ooit. Ondernemingen en instanties beginnen daarom met het versimpelen van hun datasets om hier gebruik van te kunnen blijven maken in de besluitvorming. De rest kan worden gezien als overtollige data en een kostenpost voor de organisatie. De kwaliteit van de data – te allen tijde weten wat je hebt en waar je dat hebt – is belangrijker dan de hoeveelheid data.”

3. Real-time inzicht in data voor iedereen in de organisatie

“Marketeers en salesprofessionals zijn inmiddels gewend aan real-time data en inzicht, zoals dagelijkse updates over prospects en omzet”, vertelt Thomas Stanley, chief revenue officer. “Daarentegen blijven IT-gerelateerde en operationele teams vaak werken met verouderde data. Zij wachten weken – of zelfs maanden – op informatie en worden vaak gedwongen gegevens van uiteenlopende tools en systemen te gebruiken. In 2021 zien we een informatierevolutie, doordat medewerkers in het werkveld van informatietechnologie en operations toegang eisen tot real-time inzicht en controle van hun netwerk en endpoints. Alleen zo kunnen zij namelijk hun vermogen versnellen om op de ontwikkelingen in de organisatie te reageren.”

4. Nieuwe aanvalsmethoden door implementatie 5G en IPv6

“In 2021 ervaren we meer en meer doelgerichte aanvallen”, voorspelt Dagobert Levy, vice president EMEA zuid. “Er wordt bij veel van deze aanvallen gebruikgemaakt van ransomware, maar ook andere vormen van chantage. Daarnaast wordt 2021 ook het jaar waarin het gebruik van de vijfde generatie van standaarden en technologie voor mobiele telefonie (5G) en de zesde versie van het internetprotocol (IPv6) explodeert. Dit leidt tot een enorme toename in het aantal verbonden apparaten, maar ook tot een groter risico van de exploitatie van kwetsbaarheden rondom remote code execution (RCE). Ook worden botnets en – op termijn – het internet of things (IoT), een industrial control system (ICS) en mobile gebruikt worden in nieuwe cybercriminele campagnes.”

5. Groei van de SaaS-markt

“Al voordat de COVID-19-pandemie uitbrak, waren organisaties minder geïnteresseerd in het hebben van fysieke servers, het beheren van datacenters en de verantwoordelijkheid voor een bedrijfskritische infrastructuur”, benadrukt Pete Constantine, chief product officer. “Als we vooruitkijken, wordt de markt voor software as a service (SaaS) – die zich historisch gezien richt op het klein- en middensegment – een go-to-keuze worden voor organisaties van alle formaten. Zelfs bedrijven en instellingen met honderdduizenden endpoints omarmen de flexibiliteit en schaalbaarheid van cloudgebaseerde technologie.”

6. Grotere rol voor channel partners

Channel partnerssystems integrators (SI’s), managed service providers (MSP’s) en global systems integrators (GSI’s) – spelen een centrale rol in de wereld van vandaag en deze rol wordt alleen maar groter in 2021”, voorziet Todd Palmer, global head of partner sales. “Door de onvoorspelbaarheid van de toekomst aarzelen dergelijke IT-dienstverleners om meer mensen aan te nemen. Organisaties hebben echter hulp nodig bij de nieuwe uitdagingen die 2021 voor IT-security en operations brengt. Dit is het terrein waar channel partners schitteren. Gebruikers richten zich tot hun bestaande relaties voor hulp, aanbevelingen en middelen om hun werk aan te vullen of volledig uit te besteden.”

7. Meer inzicht in endpoints en de digitale risicopositie

“Technologie en digitaal risicomanagement blijven ons in 2021 uitdagen”, geeft Oliver Cronk. “Zo werkt manueel IT-risicomanagement niet als endpoints niet fysiek geauditeerd kunnen worden of als operationele medewerkers niet snel en makkelijk geïnterviewd kunnen worden. IT-teams hebben up-to-date, real-time data van endpoints en uitgebreidere informatie over hun digitale risicopositie nodig. Zo kunnen zij namelijk onder meer tijdig reageren op de nieuwe en evoluerende werkmethoden die 2021 brengt.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie