Naar inhoud

De tijdrovende douaneperikelen in de cross-border e-commerce

Door de coronacrisis heeft de digitale transformatie een enorme impuls gekregen. Dat is duidelijk zichtbaar in de online verkopen die zowel in business-to-consumer (B2C) als business-to-business (B2B) de afgelopen maanden enorm gegroeid zijn. Een webshop is echter geen garantie voor succes, want e-commerce moet vooral snel en simpel zijn – ook als het grensoverschrijdende transacties betreft. Maar hoe valt dat te rijmen met exportcontroles die vaak veel tijd vergen?

De totale online omzet in Nederland bedroeg in 2019 naar schatting 26 miljard euro. Dat is een stijging van 9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Wereldwijd is de omzet van webwinkels vorig jaar zelfs met 11 procent gegroeid tot circa 2 biljoen euro. Opvallend is de verwachte groei in het aantal cross-border aankopen: van 15 procent in 2015 naar 25 procent in 2021.

Overigens doen Nederlandse consumenten relatief weinig aankopen over de grens. Slechts 4 procent van de online omzet gaat naar buitenlandse webwinkels als Amazon en AliExpress. Maar wat is weinig? Het gaat altijd nog om 5 miljoen Nederlanders die jaarlijks voor 880 miljoen euro over de grens kopen.

Enorme groei e-commerce tijdens lockdown

Daar waar Nederlandse bedrijven in veel sectoren zich momenteel in financieel zwaar water bevinden door de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, draait de e-commercesector juist op volle toeren. Zo hebben de online winkels tijdens de intelligente lockdown gemiddeld gezien 60 procent meer inkomsten dan tijdens dezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit een onderzoek van Knab, dat is gebaseerd op geanonimiseerde transactiedata van ruim 150.000 eenmanszaken en besloten vennootschappen die een zakelijke rekening hebben bij die bank.

Detailhandel doet het goed

Bij de online bank vallen ruim 15.000 Nederlandersondernemingen binnen de detailhandel. Tijdens de lockdown draaien ondernemers binnen deze grote gevarieerde sector juist beter – en dan met name de online winkels. Tussen 14 maart en 11 mei 2020 hebben deze bedrijven gemiddeld gezien 60 procent meer inkomsten ontvangen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de overige detailhandel – hieronder vallen ook bouwmarkten en tuincentra – hebben goed gedraaid met een gemiddelde inkomstenstijging van 18 procent.

Reisbranche hardst getroffen

Hoewel de meeste – kleine – ondernemers de coronacrisis in hun portemonnee voelen, zijn vooral reisbureaus en ondernemers in de reisbemiddeling hard getroffen. Waar zij vorig jaar tijdens dezelfde periode nog gemiddeld een positief banksaldo van 12.076 euro hadden, is hun saldo tijdens de lockdown gehalveerd tot 6.043 euro. Bij eet- en drinkgelegenheden is een inkomstendaling van 39 procent gemeten. Bij logiesverstrekkers – zoals hotels, huisjesverhuurders en campings – is dit jaar 31 procent minder bijgeschreven dan in 2019. Ook de financiële gevolgen binnen andere sectoren zijn in kaart gebracht.

Effect overheidsmaatregelen

Ondernemers in de zwaar getroffen sectoren kunnen bij de overheid aankloppen voor steun, met de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS) als belangrijkste regeling. Vooral ondernemers in de horeca (25%) en logiesverstrekkers (22%) hebben vóór 11 mei al tegemoetkoming via de TOGS-regeling ontvangen. Dit is voor hen niet voldoende om de inkomstendaling op te vangen, maar zorgt er wel voor dat deze daling gemiddeld 8 procent lager uitvalt.


Cross-border e-commerce

Cross-border e-commerce is allesbehalve eenvoudig. Webshops en consumenten moeten zich bekommeren om logistieke uitdagingen, retourneringen, douanezaken en betaalprocessen. Als het gaat om e-commerce in business-to-business zijn de problemen voor bedrijven met ervaring in internationale handel minder groot. Niettemin moeten zij hun bestaande bedrijfsprocessen nog steeds aanpassen aan de eisen van het online kanaal.

Tijd als bepalende factor

Dat het aanpassen van bedrijfsprocessen aan het online kanaal allesbehalve eenvoudig is, bewijst het voorbeeld van exportcontrole en sanctielijstcontrole. Veel ondernemingen zijn ingesteld op de klassieke aanpak met lange onderhandelingsprocessen. Daarbij hebben ze normaal gesproken genoeg tijd om informatie over de klanten en hun benodigdheden te verzamelen. De controle op sanctielijsten, embargo’s en vergunningsplichten veroorzaakt normaal gesproken geen vertraging in de levering – mits er sprake is van enige softwareondersteuning. Dat kan allemaal parallel lopen met de handelsprocedures en logistieke processen.

In de snelle e-commercewereld is tijd echter een belangrijke factor. In theorie kan een tot dan toe onbekende klant in een B2B-webshop een dual-use-product zoals een frequentieomvormer selecteren, een afleveradres in het buitenland opgeven en met creditcard betalen. Vooropgesteld dat hij kredietwaardig is, kan hij met slechts enkele clicks een rechtsgeldige koopovereenkomst tot stand brengen. Als dan later blijkt dat er sprake is van handelsrechtelijke beperkingen, kan de verkopende partij deze overeenkomst niet nakomen.

Ook in e-commerce dient een organisatie zijn processen zo in te richten dat er genoeg tijd voor alle verplichte controles overblijft.

Focus of vier thema’s

Voor exportcontrole is tijd nodig. Ook in e-commerce dient een organisatie zijn processen zo in te richten dat er genoeg tijd voor alle verplichte controles overblijft. De basis daarvoor is een intelligente interactie tussen de systemen die onderdeel uitmaken van de e-commerceoplossing. Dat zijn doorgaans de webshopsoftware en het systeem voor enterprise resource management (ERP) of customer relationship management (CRM). In dit IT-landschap kan software voor exportcontrole en sanctielijstcontrole eenvoudig worden ingepast. Desondanks moeten bedrijven nog steeds goed nadenken over vier thema’s:

  1. Controle op sanctielijsten in de webshop – Om aan het recht van de Europese Unie (EU) te voldoen, dient er een controle plaats te vinden ten opzichte van de European Union Consolidated Financial Sanctions List – ook in e-commerce. Direct bij invoer van het adres van een klant kunnen deze data op de achtergrond worden vergeleken met deze sanctielijst.
  2. Landen waaraan geleverd wordt – Veel webshops trekken een duidelijke grens als het gaat om de landen waaraan ze leveren. Meestal wordt die grens bepaald op basis van logistieke overwegingen. Maar het is te overwegen om ook landen uit te sluiten van levering waartegen handelssancties bestaan.
  3. Dual-use-producten in het webshopaanbod – Mogen goederen die aan exportcontrole onderhevig zijn, überhaupt worden opgenomen in een webshop? In principe mag dat, maar dan zijn wel uitgebreide organisatorische maatregelen nodig om navolging van de verordening EG 428/2009 te waarborgen. Daartoe behoort ook de check of voor de export van dual-use-producten een vergunning nodig is.
  4. Amerikaans re-exportrecht – Online geldt hetzelfde als offline. Als je handelt in Amerikaanse producten die onder de Export Administration Regulations (EAR) vallen, geldt daarvoor de relevante regelgeving in de Verenigde Staten van Amerika. Het is verstandig om de hulp in te schakelen van een juridisch specialist in deze exportcontrolewetgeving.

Richard Groenendijk is general manager van softwarebedrijf AEB Nederland.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie