Naar inhoud

Deli XL vergroot naamsbekendheid in horeca met b2b-community Food Reporter

BUSSUM #dimday12 – Levensmiddelengroothandel Deli XL wil zijn naamsbekendheid in de horecasector vergroten. “We hebben een groot marktaandeel, maar in de horeca bleven we achter”, zo vertelt David Suitela, e-marketeer bij Deli XL, tijdens de studiedag Digital Marketing in 1 Day. Om hier verandering in aan te brengen startte de groothandel het sociale platform Food Reporter. Een b2b-community voor horecaondernemers waar filmpjes gedeeld worden over bijvoorbeeld trends over eten.

Als bedrijf boek je geen succes door iedereen alleen maar te vertellen hoe goed je bent. Zeker omdat vandaag de dag mensen makkelijk commentaar kunnen leveren en zich continu afvragen of de boodschap die je verkondigt wel echt waar is. Dat vertelt David Suitela, e-marketeer bij voedingsmiddelen groothandel Deli XL tijdens de studiedag Digital Marketing in 1 Day. Suitela realiseerde dat om het marktaandeel in de Nederlandse horecasector te laten groeien een gesprek opgestart moest worden.

Suitela licht de focus op de horeca toe: “We hebben alle middelen om producten aan de horeca te leveren, maar ons imago draagt dat nog niet uit.” Focus op het gesprek met de horecaondernemer moet dit vergroten. “Er heerst een netwerkcultuur waar mensen invloed hebben op merken. Zo is het ook in de horeca, dus wij zochten een manier om onderdeel te worden van het horecanetwerk in Nederland. We willen ons mengen in de gesprekken van horecaondernemers”, aldus Suitela.

Podium voor horeca

Deli XL ontwikkelde de b2b-community Food Reporter om het gesprek op gang te brengen. Op dit platform verschijnen filmpjes van mensen uit de horeca, zoals ondernemers, bekende koks, maar ook de mensen van Deli XL. Deze filmpjes moeten een beeld geven van de huidige food trends en bijvoorbeeld visies over de toekomst van de horeca. Suitela: “Wij gaan op pad met een camera en bezoeken bijvoorbeeld restaurants of foodevenementen. Op het platform kunnen de filmpjes gedeeld worden via sociale media kanalen en ook kan er op het platform zelf gereageerd worden.”

Met dit platform wil Deli XL een podium creëren voor horecabedrijven. “Deze sector gaat door een moeilijke tijd en via dit platform willen we ze ondersteunen. Op het platform komen immers veel horecabedrijven samen, zij kunnen bijvoorbeeld ideeën delen.” Naast het creëren van een podium voor restauranthouders, wil de groothandel ook kennis over de markt uitdragen.

Naamsbekendheid stijgt

Nu de b2b-community draait, merkt Suitela dat de bekendheid stijgt: “Als mensen ons nu met een camera zien op een food-evenement herkennen ze ons en komen ze vragen of we een filmpje van hen willen maken. Ook zijn wij niet meer de enige die filmpjes maken, we krijgen steeds vaker materiaal toegestuurd.” Daarnaast merkt de groothandel dat filmpjes van bekende koks zoals Herman den Blijker ook bijdragen aan bekendheid.

Ondanks dat de naamsbekendheid van Deli XL stijgt, is het nog te vroeg om te zeggen of dit al geld oplevert. Wel wil het bedrijf met de community geld verdienen door leveranciers de mogelijkheid te bieden om hun merk te promoten. Zo bestaat twintig procent van de blogcontent uit betaalde content en ook werkt de groothandel met een advertentiemodel.

Denk als Google

Om verder te groeien stuurt de levensmiddelenorganisatie op een stijging van het aantal bezoekers en meer likes en reacties. “Hoewel die aantallen niet heiligmaked zijn, zien we dat die aantallen stijgen, ook de naamsbekendheid stijgt.” Daarnaast staan voor de toekomst uitbreidingen gepland zoals de mogelijkheid om foto’s en video’s makkelijk te kunnen delen op het platform en ook moet de drempel voor co-creatie lager worden.

Als tip geeft de e-marketeer van Deli XL de bezoekers van de studiedag DIM in 1 Day nog mee dat ze gewoon moeten doen. “Ook al lees je overal dat je veel voorbereidingen moet treffen voordat je start met sociale media, ga gewoon doen. Eén van die voorbereidingen is bijvoorbeeld het transparant maken van je bedrijf. Wij zijn alles behalve transparant, want onze prijzen staan niet eens online.”

 “Het gebeurt daarnaast nog vaak dat bedrijven op sociale media praten waar zij het graag over willen hebben. Dat werkt niet, je moet in gesprek gaan met de doelgroep en dus praten waar zij over willen praten.” Als laatste vertelt Suitela dat je moet denken als Google: “Ga eerst voor bereik en naamsbekendheid, daarna verdien je geld.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie