Naar inhoud

Denk mobile first, dat doen je klanten en Google ook!

Hoe bekijk jij je bedrijfswebsite? Waarschijnlijk net als ik via een desktopcomputer met groot scherm. De kans is echter groot dat je klant de website met een smartphone bezoekt. Dat weet Google ook en daarom worden zoekresultaten binnenkort op basis van het mobiele web gerangschikt. En dat kan desastreuze gevolgen voor je posities in de zoekmachine hebben.

Mobile first indexing

Dit gegeven heet mobile first indexing. Dit betekent feitelijk dat Google de websites zoals mobiele gebruikers ze zien als bron neemt voor het bepalen van de zoekresultaten. Het bedrijf zegt hier zelf over:

“To make our results more useful, we’ve begun experiments to make our index mobile-first. Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results”

Samengevat kun je de volgende punten uit deze aankondiging van Google halen:

  • de mobiele versie van je site wordt gebruikt voor rankings;
  • er blijft één index voor zowel desktop als mobiel;
  • in principe is er geen actie nodig bij een goede responsive site;
  • content en markup moeten op mobiel vergelijkbaar zijn met desktop;
  • de datum van de officiële uitrol is nog niet bekend.

Ondanks dat deze grote wijziging aanvankelijk al dit jaar zou worden doorgevoerd, heeft Google onlangs laten weten dat de mobile first index waarschijnlijk pas in 2018 wordt uitgerold. Dit betekent echter niet dat je nu stil kunt blijven zitten.

Wat betekent dit voor mij?

Mobile first indexing zal een verandering van de zoekresultaten tot gevolg hebben. Dit is een bedreiging om bestaande posities kwijt te raken. Maar als je het goed aanpakt, biedt het juist een kans om eindelijk die topposities te pakken. In de basis is het niet zo heel moeilijk. Zorg ervoor dat je website prettig te gebruiken is op een mobiele telefoon. Je bezoeker zal hier blij mee zijn en Google dus ook.

Om te controleren in hoeverre je website aan de mobiele vereisten van Google voldoet, kun je van een aantal tools gebruikmaken:

Google PageSpeed Insights

Op mobiel is snelheid nog belangrijker dan op desktop. De PageSpeed Insights-tool van Google biedt direct inzicht hoe goed je website scoort op een schaal van 0-100 en geeft aan waar de verbeterpunten zitten.

Bron: Google PageSpeed Insights

Dit is een voorbeeld van de PageSpeed-test van onze sim-only-vergelijker OnlySim.nl, waar we bijna de volledige score van 100 halen.

Google Mobile Friendly

Deze test geeft je vooral inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website. Ook hierbij krijg je van Google suggesties waar de site te verbeteren is. Realiseer je dat Google zulke tools ook gebruikt om de zoekresultaten te bepalen, dus een goed resultaat in deze test draagt ook bij aan je positie in de zoekresultaten op Google.

Google Search Console

Dit is de speciale omgeving die Google heeft ingericht voor webmasters. Hier zie je welke informatie Google over jouw website heeft, welke posities je hebt, of er problemen zijn bij het bezoeken van je site, enzovoorts. Als er voor Google problemen met je mobiele site zijn, zal je dit hier ook zien. Het is dan ook aan te raden om een apart profiel voor je mobiele site te maken als deze site op een subdomein, bijvoorbeeld m.website.nl, draait.

Chrome DevTools Overview

Externe scripts, bijvoorbeeld van advertentienetwerken en sociale plugins, kunnen je website enorm vertragen. Om dit te achterhalen open je in Google Chrome de ontwikkelaarstools. Op Windows doe je dit via F12, op Mac met CMD+ALT+i. Als je daar in de ‘netwerk’-tab kijkt, zie je een waterval van alle script en plaatjes die worden geladen. Let vooral op de scripts die als laatste klaar zijn. Dit zijn de scripts die waarschijnlijk voor de grootste vertraging zorgen en waar je je van moet afvragen of ze echt nodig zijn.

Dit is een voorbeeld van de iPhone 8-pagina van iPhoned, waar voor onder andere Disqus, Google Tag Manager en Doubleclick externe scripts worden geladen.

MobileMoxie Device Emulator

MobileMoxie is een heel handig hulpmiddel om je mobiele website op meerdere toestellen te vergelijken en gebruiken. Vaak heb je zelf maar één toestel tot je beschikking en op deze manier kun je de website nalopen op andere toestellen en schermgroottes.

Screaming Frog SEO Spider

Deze tool is niet specifiek gemaakt voor mobiele websites, maar hiermee kun je heel eenvoudig alle pagina’s op je website indexeren. Je ziet dan in een oogopslag waar eventuele problemen zitten met je mobiele site, maar ook laat Screaming Frog zien hoeveel tijd het kost om iedere pagina te laden. Zoals we eerder al zagen, is dit cruciaal voor mobiele SEO. Voor iedereen die een wat grotere site heeft en posities in Google wil verbeteren, is dit onmisbare software.

Samenvatting

De verschuiving van gebruikers naar mobiel en de extra nadruk die Google hierop legt betekent dat het nu echt tijd is om mobiel heel serieus te nemen. Of zoals John Mueller van Google zegt:

All web design should be done mobile first, desktop second.

Je hoeft niet te wachten totdat Google de knop omzet, maar kunt direct al aan de slag om de mobiele ervaring te verbeteren met deze acties:

  • maak je (mobiele) site nog sneller, sneller is altijd beter;
  • gebruik de tools van Google;
  • bezoek je eigen site voorlopig eens alleen via de mobiele telefoon;
  • design, programmeer en schrijf als eerste voor mobiel.

De auteur is online marketeer bij online uitgever BigSpark.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie