Naar inhoud

'Deze vijf boeken moet je als marketeer gelezen hebben'

Op 23 november 2004 reikte een onafhankelijke jury de Marketing Literatuur Jaarprijs uit. ITcommercie zet de top vijf marketingboeken van het afgelopen jaar voor u op een rij.

Facts Marketing Literatuurprijs 2004

 

Winnaar van de Marketing Literatuur Jaarprijs 2004

Event Driven Marketing‘Zowel theoretisch als praktisch een steengoed boek over klantwaardeoptimalisatie en klantbehoud'

(Hans Molenaar, voorzitter PIM en de jury van de Marketing Literatuur Jaarprijs)

 

‘Event Driven Marketing' mag dan niet unaniem tot winnaar zijn uitgeroepen, dat zegt vooral ook veel over de zeer interessante top-5 die de jury overhield. Dit neemt niet weg dat het boek duidelijk als winnaar uit de bus kwam. Bij het optellen van de individuele scores die elk jurylid gaf op aspecten als ‘hoe vernieuwend is het boek', ‘wat is de praktische toepasbaarheid' en ‘wat is de toegevoegde waarde voor het vak' scoorde het werk van Egbert Jan van Bel duidelijk het beste. Event Driven Marketing (EDM) wordt door Van Bel omschreven als ‘een discipline binnen de marketing waarbij commerciële en communicatieve activiteiten gebaseerd zijn op relevant gesignaleerde veranderingen in de individuele behoefte van een klant'. Is dit concept nieuw? Nee, zo merkte de jury op. Maar het is wel voor het eerst de kennis rond EDM met een uitgebreid en goed onderbouwd model in boekvorm wordt gepresenteerd. ‘Onbegrijpelijk', aldus Van Bel zelf in zijn voorwoord. Hij ziet zijn inspanningen beloond met de Marketing Literatuur Jaarprijs 2004.

 

Titel: Event Driven Marketing

Op het juiste moment, met het juiste aanbod, bij de juiste klant

Auteur: Egbert Jan van Bel

Uitgever: Kluwer

website: www.kluwer.nl

Isbn-nummer: 90-13-01367-8

 

Tweede plaats

Mobile Marketing‘Een zeer toegankelijk en down to earth boek voor wellicht het belangrijkste marketingkanaal in de toekomst'

(Juryvoorzitter Hans Molenaar)

 

‘Mobile Marketing' leest makkelijk weg, zo blijkt uit de eerste opmerkingen van juryleden die met veel plezier het boek hebben gelezen. De vele praktijkvoorbeelden en praktische informatie maken het een uitstekende handleiding waarmee iedere marketeer een mobiele campagne kan gaan opzetten. Geen uitgebreide toekomstbeschouwingen en bespiegelingen dus, maar met cijfers onderbouwde praktijkcases. Helaas mogen in een paar gevallen de resultaten niet worden vermeld en ligt de focus vooral bij actiemarketing. Bij dat laatste ligt wellicht ook de reden waarom het boek de eerste plaats niet haalde, een erg specifieke insteek die vooral de al in het onderwerp geïnteresseerde marketeer zal aanspreken. Jammer, want het boek verdiend zeker een bredere aandacht. Een terechte runner-up dus.

 

Titel: Mobile Marketing

Strategie en praktijk

Auteur: Herman Kui, Hayo Rubingh, Matthieu Vermeulen

Uitgever: Shiva DMA

website: www.mmboek.nl

Isbn-nummer: 90-73708-22-2

 

Derde plaats

Nieuw Nederland‘Een praktisch marketing- en managementboek hoe om te gaan met een diverse en multiculturele samenleving'

(Juryvoorzitter Hans Molenaar)

 

Verschillend zijn is een kans, geen bedreiging, zo valt te concluderen uit het goed onderbouwde verhaal van Adjiedj Bakas. De aandacht rond dit boek zal vooral zijn gevoed door de discussie over allochtonen die sinds de laatste verkiezingen door Nederland woedt, maar doet afbreuk aan de visie die Bakas neerzet. Hij pleit voor het ontwerpen van een diversiteitsbeleid bij bedrijven, die rekening houdt met de actuele verschuivingen in de maatschappij. Naast de diversiteit in culturele afkomst houdt die ook rekening met seksuele geaardheid, vergrijzing en andere demografische ontwikkelingen. Met durf voor het benoemen van de voordelen en valkuilen van etnomarketing een terechte plek in de top-3.

 

Titel: Nieuw Nederland

Marketing en de demografische revolutie

Auteur: Adjiedj Bakas

Uitgever: Scriptum Management

website: www.scriptum.nl

Isbn-nummer: 90-5594-335-X

 

Vierde plaats

Ervaren maar veranderlijk‘Een boek dat hopelijk Nederlandse marketeers eens wakker schudt om concreet aan de slag te gaan met de meest lucratieve doelgroep van Nederland' (Juryvoorzitter Hans Molenaar)

 

Gezien de universitaire achtergrond, en het feit dat beide auteurs leiding geven aan een marktonderzoeksbureau, verklaren waarom een jurylid verzuchtte: ‘Het zijn wel heel erg veel cijfers'. Een goed onderbouwd verhaal is één, maar in dit geval maakt het het boek wel wat moeilijk om door te komen. Voor wie volhoudt blijkt dat zeker wel de moeite waard, want een marketeer kan veel inspiratie opdoen voor het benaderen van een groeiende, en steeds interessanter wordende doelgroep.

 

Titel: Ervaren, maar veranderlijk

Het consumentengedrag van de vijftigplusser

Auteur: Dirk Sikkel & Edgar Keehnen

Uitgever: Kluwer

website: www.kluwer.nl

Isbn-nummer: 90-13-01924-2

 

Vijfde plaats

Van geitenwollen sokken naar design jeans‘Een must voor elke marketeer die duurzaamheid uit de boardroom wil hebben en hier concreet mee aan de slag wil'

(Juryvoorzitter Hans Molenaar)

 

Ondanks dat één van de juryleden er heilig van overtuigd is dat het boek helemaal niet over duurzaamheid gaat, geeft het boek van Jan Hoijtink prima inzicht in de problematiek voor een onderneming om duurzaamheid in de bedrijfsstrategie in te passen. Een belangrijke waarschuwing aan marketeers is bijvoorbeeld dat duurzaamheid als enige (of belangrijkste) propositie gedoemd lijkt te mislukken. Overigens is Hoijtink niet de enige auteur, een tiental experts draagt bij aan het boek. Dit komt de consistentie niet helemaal ten goede, maar biedt daardoor wel een zeer breed aanbod van kennis en informatie.

 

Titel: Van geitenwollen sokken naar design jeans

Over duurzaamheid in marketing

Auteur: Jan Hoijtink

Uitgever: Kluwer

website: www.kluwer.nl

Isbn-nummer: 90-13-01529-8

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie