Naar inhoud

Digital marketing vooral succesvol bij inzet offline kanalen

AMSTERDAM #bod13 – Digitale marketing campagnes zijn succesvoller als bedrijven ook offline kanalen inzetten. Dat blijkt uit een groot deel van de zestien cases die tijdens the Best of Global Digital Marketing op 28 februari in Amsterdam werden gepresenteerd. Hoewel een groot budget zeker een pre is hierbij, laat presentator Mike Berry zien dat een integrale campagne ook succesvol kan zijn met een klein potje geld.

Prijzen winnen met digitale marketingcampagnes is niet alleen weggelegd voor business-to-consumer (b2c) bedrijven met een groot budget. Ook bedrijven met een klein potje geld of in de business-to-business branche kunnen een Effie of andere marketingprijs in de wacht slepen. Vooral als de campagne wordt doorgetrokken naar offline kanalen, worden ze succesvol. Hier drie voorbeelden van de zestien gepresenteerde cases tijdens the Best of Global Digital Marketing op 28 februari in de OBA in Amsterdam.

Compare the Meerkat

Mike Berry, consultant en digital marketing expert, begon de dag met de case van Compare the Market. Inmiddels is de campagne drie jaar oud en loopt nu tegen het einde. Deze vergelijkingssite van autoverzekeringen wilde zijn stoffige imago oppoetsen en het saaie product beter en aantrekkelijker in de markt zetten. Daarom ontwikkelde de verzekeraar de website Compare the Meerkat, waarbij de fictieve meerkat Aleksandr inclusief Russisch accent mensen wilde behoeden om naar de verkeerde website te gaan, namelijk in plaats van naar comparethemarket.com naar comparethemeerkat.com.

Niet alleen werd een heel nieuw personage in het leven geroepen, hij kreeg er familie bij, een eigen Facebookpagina, een Twitteraccount en later boeken, knuffels en zelfs een optreden in een televisieshow. “Zeer creatief en grappig”, concludeerde Berry, “maar vooral heel succesvol. De waarde van het bedrijf is sinds het begin van de campagne verdubbeld. Het marktaandeel is gestegen van acht naar veertig procent. Het bedrijf heeft daarbij 800.000 extra klanten aan de meerkat te danken.”

Troy Public Library

Een andere multichannel case gaat over de bibliotheek van Troy, een stadje in Michigan. Door bezuinigingen werd de bibliotheek bedreigd met sluiting, tenzij de inwoners van de plaats 0,7 procent meer belasting gingen betalen. Uiteraard viel de politieke partij Teaparty en haar hele kapitaalkrachtige achterban hierover heen. Voorafgaand aan de stemming over het voortbestaan van de bibliotheek leek het sentiment vooral tegen de belastingverhoging te zijn.

Totdat het reclamebureau Leo Brunett, overigens zonder ‘de klant’ te informeren, een ‘reversed psychology’ campagne opzette. Er werd een ‘book-burning party’ Facebookpagina opgericht. Offline werden borden geplaatst langs de kant van de weg. Online werd op de Facebookpagina filmpjes geplaatst over het verbranden van boeken. Kort daarop ontbrandde een hevig protest tegen de pagina en de bedoelingen die de achterliggende partij leek te hebben.

Natuurlijk lieten de makers van de pagina voor de stemming de bezoekers weten dat het over een hoax ging: "A vote against the library is like a vote to burn books." Gelukkig voelden de mensen die hadden gereageerd op de pagina zich niet bedonderd, maar waardeerden juist de actie. De opkomst voor de stemming was 342 procent hoger dan bij andere stemmingen en de ja-stemmers wonnen met een grote voorsprong. De bibliotheek was gered.

Obermutten

De case van het Zwitserse dorpje Obermutten laat een sterke link tussen offline en online zien voor een schamel budget. Het plaatsje in Graubünden stond met 78 huishoudens niet op de kaart bij de toeristen die het land bezoeken. Totdat de dorpsbewoners een Facebookpagina openden en beloofden dat bij elke ‘like’ het profiel werd uitgeprint en op het dorpsaankondigingsbord werd geplakt. Zo gezegd, zo gedaan.

In rap tempo groeide het aantal likes tot inmiddels 49.000, waarbij het hele dorp werd beplakt met Facebookprofielen. Er werden 25 blogs over de actie geschreven. Tien redactionele artikelen verschenen over Obermutten. De regionale website van de toeristenbond zag in de eerste weken vijftig procent meer bezoekers.

Nog steeds worden tegen lage kosten acties georganiseerd. Bijvoorbeeld: fans kunnen een door de dochter van de burgemeester gebreide sjaal met naam winnen als ze hun voorkeurkleur doorgeven. Volgens berekeningen kostte de hele campagne ruim achtduizend euro, hoewel Mike Berry niet precies weet waar deze kosten zijn gemaakt. De campagne leverde echter een pr-waarde van 2,4 miljoen euro op.

Laag budget is geen obstakel

Dit waren slechts drie van de zestien cases die tijdens de Best of Global Digital Marketing aan bod kwamen, maar ze zijn exemplarisch voor de conclusie van de dag: sterk geïntegreerde campagnes zijn succesvoller dan puur digitale campagnes. In het begin werden cases behandeld waarbij veel geld werd uitgegeven aan de campagnes, maar in het geval van Obermutten is duidelijk dat een laag budget geen obstakel hoeft te zijn. Het zit allemaal in de creativiteit en uitvoering van de campagne.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie