Naar inhoud

Digitalisering bedreigt werkgelegenheid in de industrie niet

Onweerlegbaar is de digitale transformatie in een stroomversnelling terechtgekomen als gevolg van de COVID-19 pandemie. De noodzaak van deze transitie wordt wereldwijd in alle bedrijfstakken ingezien – van gezondheidszorg tot retail en van onderwijs tot financiële dienstverlening. Medewerkers in de industriebranche zijn in vergelijking met andere sectoren het positiefste gestemd over de digitale ontwikkeling van hun organisatie in de komende twee jaar.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.730 werkende Nederlanders, waaronder 438 medewerkers in de industriesector. Deze studie is uitgevoerd door IT-dienstverlener Ictivity. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘De digitale werkbeleving in de industrie – Enorme potentie, maar weinig benut’.

Digitalisering

Zo geven werkenden in de industrie de kans een ruime voldoende (7,2) dat hun organisatie over twee jaar vooroploopt met innovatieve toepassingen, ten opzichte van andere organisaties binnen hun branche. Overall wordt deze mogelijkheid als een 6,6 ingeschat. Ook geven medewerkers in de industriële sector de kans een 7,5 dat de informatie- en communicatietechnologie over twee jaar door alle medewerkers in hun organisaties intuïtief en eenvoudig te gebruiken is, tegenover een 7,0 in andere bedrijfstakken.

Organisatiecultuur

Dat de werknemers in de industriesector zo positief zijn over de digitale toekomst, komt mogelijk doordat in organisaties in deze branche relatief het vaakste een digitale cultuur heerst. In de industrie geeft 46 procent van de werkenden dit aan, waar dit bijvoorbeeld in de zorg en bij de overheid respectievelijk op 28 en 43 procent ligt. Binnen de industrie wordt er ook het vaakste geanticipeerd op de feedback die medewerkers geven over de digitale werknemerservaring. 46 procent van de medewerkers zegt dat met zijn terugkoppelingen in de organisatie aan de slag wordt gegaan, tegenover 36 procent overall.

Medewerkersbeleving

“Binnen de industrie bestaat een supplychain vaak uit veel verschillende stakeholders. Wanneer er bij de ene stakeholder een activiteit mislukt, ervaren de andere stakeholders daar ook de gevolgen van”, stelt Wilbert van Beek, algemeen directeur bij Ictivity. “Digitalisering in de industriesector gaat er vooral om dat het voor alle stakeholders makkelijker wordt gemaakt om te acteren op ontwikkelingen – bijvoorbeeld door data te delen met de gehele toeleveringsketen. Ook het automatiseren van terugkerende taken maakt dat een supplychain efficiënter wordt. Bij het doorvoeren van deze digitalisering is het belangrijk om hier medewerkers bij te betrekken en voortdurend actief aan de slag te gaan met hun feedback. Uiteindelijk werk je namelijk samen naar een optimale digital employee experience.”

Bedrijven vragen massaal om barcodes

Nederlandse ondernemingen staan te springen om barcodes. In het afgelopen jaar hebben ruim 4.500 nieuwe organisaties zich bij GS1 Nederland aangemeld, omdat ze een unieke barcode op hun producten willen voor verkopen offline én online. Bij de standaardisatieorganisatie hebben zich nu ruim 26.000 bedrijven aangesloten, een groei van bijna 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Barcodes zijn een hot topic en onmisbaar in het verkoopproces.

De COVID-19-pandemie heeft voor boost aan onlineverkopen gezorgd. Vooral de combinatie van winkel en webshop hebben een sterke groei laten zien. Kleine en middelgrote bedrijven kunnen via digitale verkoopkanalen hun producten aanbieden en zo meeliften op de groeiende populariteit van ondernemingen als Amazon, Alibaba en bol.com. De vraag naar barcodes is vooral zichtbaar onder organisaties die hun producten via deze e-commerceplatformen willen verkopen.

Barcodes zijn onmisbaar

Ondernemers dienen unieke geregistreerde barcodes aan te schaffen, als zij hun producten aan de man willen brengen. Ook al kan iedereen EAN-codes genereren, deze codes moeten herleidbaar zijn tot een verkopende partij. GS1 houdt de registratie daarvan bij. Retailers – offline én online – willen daarom alleen officieel geregistreerde barcodes.

“Onze barcodes zijn al bijna een halve eeuw dé manier om producten te identificeren”, vertelt Marieke van der Spruit, manager communicatie bij GS1 Nederland: “Deze codes zijn als een paspoort voor een product. Bedrijven hebben dus die unieke barcode nodig, omdat producten dan werkelijk óveral – zowel offline als online – verkocht kunnen worden.”

Geregistreerde artikelcodes

Het registreren is nodig omdat de unieke artikelnummers een rol spelen in bijna alle processen – van voorraadbeheer tot advertising en van inkopen tot orderpicken. Nu nog verspillen fysieke en digitale retailers tijd, geld en middelen aan het op orde krijgen en houden van hun data voor hun schappen offline en online.

Ook merkeigenaren zien dat hun producten met name online niet altijd goed zichtbaar zijn of zelfs verkeerd weergegeven worden. De basisgegevens van producten – zoals merknaam, productomschrijving, gewicht en productfoto – worden geregistreerd. Dit zorgt ervoor dat altijd voor iedereen duidelijk is welk product bij welke artikelcode hoort.

Drie snelle factchecks

Dit zijn drie feiten over barcodes:

  1. EAN is een afkorting van European Article Number. Voordat GS1 Nederland onderdeel is geworden van de wereldwijde not-for-profit-organisatie GS1 heette de organisatie EAN Nederland. Deze naam blijft hardnekkig rondgaan in Nederland, maar dat is dus de voorloper van GS1.
  2. De barcodenummers van een product geven niet het land van productie aan. De codes worden aangevraagd door de merkeigenaren bij hun nationale GS1-organisaties. Dus de landencode staat voor het land waar het EAN-nummer is aangevraagd, maar de producten kunnen overal gemaakt zijn.
  3. De interesse bij consumenten groeit om meer gedetailleerde en betrouwbare productinformatie te krijgen. De komende jaren stellen bedrijven steeds meer gedetailleerde productinformatie beschikbaar. Ze voegen die data dan toe aan een barcode via een database of op een website.


Werkgelegenheid

Slechts 14 procent van de werkenden in de industriesector in Nederland verwacht dat de digitalisering een bedreiging is voor de werkgelegenheid in zijn bedrijfstak en specifiek voor zijn baan. Dit percentage ligt wel hoger dan bijvoorbeeld in de zorg en bij de overheid. In die sectoren ziet respectievelijk 6 en 9 procent de digitalisering als een bedreiging voor zijn betrekking.

Afbeeldingen: GS1 Nederland en Pexels

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie