Naar inhoud

Een boost geven aan jouw SEO-resultaten met visuele content

In een grijs verleden hebben contentmarketeers zich vooral gericht op tekstuele content met de juiste zoekwoorden. De ondoorgrondelijke algoritmes van zoekmachine Google zijn echter continu in ontwikkeling, met als uiteindelijke doel de beste content als eerste te tonen in de zoekresultaten. Daarmee evolueert ook search engine optimization (SEO) voortdurend en is dat vandaag de dag veel meer dan het gebruik van adequate keywords.

Het menselijk brein is in staat om visuele content beter te absorberen dan tekstuele content, waardoor levendige beelden een efficiënter en effectiever communicatiemiddel zijn. Het internet is een domein geworden met visuele verhalen waar mensen snel kunnen leren en vlug informatie tot zich kunnen nemen. Immers, wie heeft er tegenwoordig nog tijd om een hele partij ingewikkelde data en statistieken door te worstelen, voordat hij of zij bij de sappige onderdelen aankomt?

De impact van visuele content op SEO

Het is dus geen wonder dat visuele content tegenwoordig een belangrijk onderdeel is geworden van de contentmarketingstrategie. Het toevoegen van dergelijke content aan je website kan veel toegevoegde waarde bieden. Waar tekstuele content je de mogelijkheid biedt om op een natuurlijke wijze hoog te ranken op basis van keywords in zoekmachines, kan visuele content helpen om jouw SEO-resultaten een verdere boost te geven.

Videocontent houdt bezoekers langer op een pagina

Een criterium waar ze bij Google dol op zijn, is de tijd die een individu doorbrengt op een webpagina. Als een bezoeker na een aantal seconden een pagina verlaat, houdt dit voor de algoritmes van de zoekmachine in dat de inhoud blijkbaar niet relevant genoeg is. Door een video op een webpagina te plaatsen, kun je mensen langer op die pagina houden.

Denk hier eens over na. Stel dat een bezoeker 20 seconden nodig heeft om de eerste twee alinea's van een artikel te lezen. Een video op je website die bezoekers makkelijk aan kunnen clicken, voegt dan meer waarde toe aan dat artikel. Ze clicken dan mogelijk daarop om de volledige – bijvoorbeeld twee minuten durende - video te bekijken. Dit triggert hen om dieper te graven en voor ze het weten zijn ze al vijf minuten op je website. Dit kan een enorme stimulans zijn voor de metrics ten aanzien van de tijd op je pagina.

Video heeft ook invloed op maatstaven als de bounce rate – het percentage bezoekers dat op je site belandt en daarna weer vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken. Dit is ook een factor die door Google wordt gebruikt. Het laatste wat je namelijk wilt, is dat mensen je website bezoeken en na het lezen van een paar regels de pagina weer verlaten. Video kan helpen de bounce rate te verlagen door mensen te stimuleren om langer op je site te blijven en ook andere pagina’s te bezoeken.

Visuele content levert een hogere positie in de SERP

Het maakt niet uit hoe vaak Google het algoritme heeft veranderd en geüpdatet. Kwaliteitscontent die bezoekers aantrekt, voert altijd nog de boventoon. In dit geval is visuele content een belangrijke factor voor de ranking – de zogeheten search engine result page (SERP). Artikelen die afbeeldingen bevatten, verschijnen meestal bovenin de zoekresultaten van een zoekmachine en worden 94 procent meer bekeken dan de artikelen zonder afbeeldingen.

Bij een webpagina die videocontent heeft, is de kans 53 keer zo groot dat deze op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google belandt als andere content. Hoewel Google geen visuele content kan lezen, zoeken de algoritmes van de zoekmachine naar afbeeldingen door vormen in andere visualisaties te matchen en deze aan elkaar te koppelen. Het is dus van belang dat je de visuele content op je website optimaliseert.

Visuele content geeft informatie beter weer

Door jouw bezoekers visuele content te bieden, kunnen zij in minder tijd méér leren. Minstens 65 procent van de mensen zijn visuele leerlingen en meer dan 90 procent van de informatie die naar de hersenen wordt gestuurd, is visueel. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat we visuele content 60.000 keer sneller verwerken dan we dat met tekstuele content doen.

Op basis van deze duizelingwekkende cijfers, is het logisch om visuele contenttypes toe te voegen aan je contentmarketingstrategie. Het helpt je bezoekers de informatie beter tot zich te nemen en het ook beter te onthouden.

Machine learning ingezet om visuele content te begrijpen

Hoewel niet 100 procent duidelijk is hoe dit werkt, is het wel degelijk bekend dat de zoekmachine van Google actief leert om afbeeldingen op webpagina's te lezen. Met miljarden afbeeldingen online wordt het met behulp van machine learning steeds beter in het herkennen en vergelijken van vormen en andere elementen, om te begrijpen wat afbeeldingen op jouw website voorstellen. Daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat de visualisaties relevant zijn en dat deze het juiste bestandstype bezitten, zodat Google deze kan lezen.

Optimaliseer jouw visuele content

Het is niet voldoende voor goede SEO-resultaten om alleen maar afbeeldingen toe te voegen aan je pagina's. Je moet er ook voor zorgen dat deze geoptimaliseerd worden. Als je deze stap negeert, kun je tegen problemen aanlopen met de prestaties van je website. Visuele elementen die niet geoptimaliseerd zijn, kunnen bijvoorbeeld leiden tot trage laadtijden op je website. En de snelheid van de website is een belangrijke factor voor de ranking door Google.

Om er zeker van te zijn dat je jouw website niet belast met grote afbeeldingen, moet je de juiste afbeeldingstypes te gebruiken. De beste bestandtypes om te gebruiken zijn JPEG, PNG en GIF. En wat de video's betreft, host de video's elders – bijvoorbeeld op YouTube – en voeg deze vervolgens in op je website, in plaats van deze rechtstreeks te uploaden.

Een andere belangrijke factor bij het optimaliseren van afbeeldingen zijn de tags die je toevoegt. Net zoals je metatags moet toevoegen aan je berichten, moet je ook tags toevoegen aan je afbeeldingen, door het invullen van de alternatieve tekst. Dit dient als een manier om Google – en laten we andere zoekmachines natuurlijk niet vergeten – aan te geven waar de afbeeldingen betrekking op hebben.

Haal je voordeel uit offsite zoekopdrachten

Je hebt dit waarschijnlijk al eerder gehoord, maar het is de moeite waard om het nog eens te benoemen. YouTube is de op één na grootste zoekmachine in het digitale domein. Dus, waarom niet profiteren van het plaatsen van video's op YouTube en het optimaliseren van die video's om je meer content te geven voor de ranking in een zoekmachine?

Als je uitstekende videocontent maakt en deze vervolgens goed optimaliseert om te verschijnen in een zoekmachine, kunnen je video's SEO-waarde behalen. Je kunt dan links toevoegen aan je website in de videobeschrijvingen en op je YouTube-kanaal. Naarmate je video's populairder worden, geven de clicks vanuit de links op het YouTube-kanaal een impuls aan het verkeer op je website.

Aan de slag met visuele content

In het internetlandschap consumeert het publiek bij voorkeur content die gemakkelijk te verteren en op te nemen is. Dat is waar visuele content kan helpen om de bezoekers tegemoet te komen en relevant te blijven in de overdadige overvloed aan content.

Wat echter nog belangrijker is, is dat visuele content een gemakkelijke manier biedt om op Google zichtbaar te zijn door de beste en relevantste zoekresultaten voor de gebruikers te leveren. Met behulp van visuele content kun jij je naadloos onderscheiden van de massa. Hoewel tekstuele content altijd een integraal onderdeel van marketing blijft, is het essentieel om visuele content te gebruiken die een centrale rol kan spelen in alle SEO-inspanningen.

Richard Hooghiemstra is contentmarketeer bij onlinemarketingbureau 2Bfound.

Afbeeldingen: 2Bfound

Tip: Wil jij je organische zoekresultaten verbeteren? Dan is de tweedaagse training SEO wat voor jou!

  • In 2 dagen leer je search engine optimization (SEO) in te zetten voor een betere vindbaarheid in de natuurlijke zoekresultaten.
  • Tijdens de training leer je een praktische SEO-strategie op te stellen op basis van analyses van onder andere zoektermen.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie