Naar inhoud

Een hogere conversie realiseren met behulp van retargeting

Hoewel we definitief in het digitale tijdperk zijn beland, is het inzetten op e-commerce geen garantie voor succes. Want wist je dat slechts 2 procent van de webshopbezoekers een aankoop doet tijdens zijn eerste websitebezoek? Dat betekent dat maar liefst 98 procent van de bezoekers vertrekt zonder iets te kopen. De essentiële vraag is dan ook hoe merken deze enorme hoeveelheid potentiële klanten kunnen bereiken. De meest effectieve methode is retargeting. Dit is de uitleg waarom.


Retargeting

Retargeting is een advertisingstrategie waarmee merken de interactie kunnen aangaan met actieve klanten en verloren klanten kunnen verleiden om hun aankoop alsnog af te ronden in de webshop. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 70 procent van de klanten die retargeting-advertenties zien, waarschijnlijk een aankoop doet. Daarnaast zorgt retargeting ervoor dat 26 procent van de bezoekers terugkeert om zijn aankoop te voltooien. De click-through rate voor dit type advertenties is tien keer hoger dan voor andere soorten advertenties.

Advertising

Om aan retargeting te kunnen doen, moet je een kleine code implementeren op je website die cookies plaatst in de browser van elke bezoeker. Met de informatie die je op deze manier verzamelt, kan het retargeting-algoritme bepalen wanneer de advertenties moeten worden getoond. Dit gebeurt op basis van de websites die een specifieke klant bezoekt en de tijd die hij op verschillende platforms doorbrengt. Een klant die een webshop heeft bezocht, daar producten heeft bekeken en daarna naar een andere website is gegaan, ziet op een gegeven moment een gepersonaliseerde advertentie.

Personalisatie

Retargeting is een effectief middel om klanten op precies het juiste moment gepersonaliseerde advertenties en andere relevante informatie te laten zien – met als doel de kans op een nieuw bezoek te vergroten en conversies en sales te verhogen. Omdat je relevante advertenties toont aan mensen die je merk en je aanbod al kennen, is de kans op conversie een stuk groter dan bij advertenties die willekeurig worden getoond.

Klantvoorkeur

Consumenten van nu willen op maat gemaakte aanbiedingen die aansluiten bij hun voorkeuren. Alles draait om de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment. Daarom is inzicht in het online gedrag van potentiële klanten essentieel om hun interesse te wekken. Als je deze kennis over klanten hebt, kun je nog beter inspelen op hun interesses en behoeften. Op deze manier vergroot je de kans dat ze een aankoop doen. Daarnaast geeft retargeting je inzicht in het browsegedrag van klanten en daardoor ook in welk gedrag het meest relevant is voor een mogelijke conversie.

Tips

Dit zijn enkele tips voor het inzetten van retargeting:

  • Maak advertenties op maat – Personalisatie is essentieel bij retargeting. Elke bezoeker heeft zijn eigen doelen en interesses. Het is dus niet mogelijk om alle potentiële klanten op dezelfde manier voor je te winnen. Stel bijvoorbeeld dat iemand een productpagina bezocht heeft, dan is een van de retargeting-mogelijkheden om een advertentie in carrouselformaat te tonen en zo die klant aan te moedigen nieuwe producten te ontdekken. Maar heeft iemand zijn winkelmandje gevuld om daarna de webshop weer te verlaten, dan is het waarschijnlijk juist effectiever om diegene een advertentie te laten zien met een aanbieding voor gratis verzending. Wat je ook altijd in je overweging mee moet nemen, is hoelang het geleden is dat deze persoon je webshop bezocht heeft. Iemand die je webshop een week geleden een bezoek heeft gebracht, kun je beter een andere advertentie laten zien dan iemand die vorige maand op je site is geweest.
  • Maximaliseer de impact – Bereik geïnteresseerden met je boodschap door ervoor te zorgen dat je advertenties beschikken over inspirerende visuals, scherpe koppen, duidelijke copy en een aantrekkelijke call to action én dat er een bijbehorende landingspagina is om naartoe te clicken.
  • Houd controle over het aantal impressies – Zorg ervoor dat je gepersonaliseerde advertenties laat zien aan de juiste klanten, zodat je grip houdt op het aantal impressies en onnodige kosten voorkomt.
  • Update continu – Uit onderzoek blijkt dat het vertonen van dezelfde reeks advertenties gedurende vijf maanden de click-through rate met 50 procent verlaagt. Zulke resultaten voorkom je door afbeeldingen en call to actions regelmatig te updaten en door te kijken naar de berichten waarop bezoekers het meest reageren.
Tomasz Hada is business development director Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland & Benelux bij marketingtechnologiebedrijf RTB House.

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie