Naar inhoud

Innovatieve oplossingen bieden de horeca en retail soelaas

Stapsgewijs en gecontroleerd wordt in Nederland de intelligente lockdown vanwege COVID-19 afgebouwd. Een nieuwe mijlpaal is de heropening van restaurants, cafés, terrassen, bioscopen en theaters op 1 juni 2020, een datum die inmiddels beter bekend is als 1 juno – copyright: Ferdinand Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid. Dankzij allerlei technologische innovaties kunnen bedrijven in de horeca en retail voldoen aan de voorwaarden om weer open te mogen die de overheid heeft gesteld.

Zoals het Nederlanders betaamt, voeren zij openlijk het publieke debat over het effect van de maatregelen. Het land kent immers ruim 17 miljoen virologen. Of zijn het vinologen? Zo rollen ze in de culturele sector over elkaar heen naar aanleiding van een column van Youp van ’t Hek. Ondertussen lijkt een einde te zijn gekomen aan het geweeklaag van kerkganger – ! – Arie Boomsma in allerlei talkshows, nu de sportscholen in Nederland waarschijnlijk op 1 juli weer open mogen. Tegelijkertijd is het land verlost van de discutabele reclames van verschillende brancheverenigingen.

Innovatieve oplossingen voor horeca en retail

Gelukkig zijn er ook meer dan voldoende Nederlanders die denken in oplossingen en de door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voorgestelde maatregelen als een gegeven beschouwen. Met dit uitgangspunt hebben zij gewerkt aan innovatieve oplossingen die de horeca en retail op dit moment wellicht soelaas bieden. De afgelopen week is mijn inbox volgestroomd met ideeën die bij kunnen dragen aan een verantwoorde en veilige omgeving, waar mensen hun natuurlijke gewoontes weer mogen oppakken. Dit is een willekeurige greep uit die berichten.

Extra maatregelen

Ook de medewerkers van de 29 vestigingen van espressobarketen Doppio Espresso hebben zich voorbereid om op 1 juni de deuren weer te openen voor hun gasten. Naast de regels die voor iedere horecazaak gelden, kiest de landelijke koffiefranchiseketen voor extra maatregelen om veiligheid te bieden aan gasten en het personeel. Daarbij blijft er ruimte voor ondernemende en creatieve oplossingen.

Anderhalve meter afstand, maximaal 30 klanten binnen en een triage aan de deur – de algemene regels leveren veel horecaondernemers al genoeg kopzorgen op. Toch gaat Peter van Eijl, eigenaar en franchisegever van Doppio Espresso, vol overtuiging een stap verder. Dat vertaalt zich in extra maatregelingen als vrijwillige registratie van gegevens door gasten, inzet van een gloednieuwe bestel-app en een ingrijpende aanpassing van het menu – alles om risico uit te sluiten en te helpen om verspreiding van het virus tegen te gaan.

“Ik vind dat wij onze verantwoordelijkheid moeten pakken door een uiterst veilige omgeving te scheppen met veilige producten voor onze gasten en ons team”, zegt Peter van Eijl. “Deze veiligheid is het zichtbaarst in onze compleet aangepaste lunchkaart. We hebben ervoor gekozen al onze broodjes centraal in een veilige omgeving te produceren en te verpakken. Voedselbereiding en beweging in de keuken van onze vestigingen is hiermee geminimaliseerd. Dit is geen verplichting vanuit de overheid, maar is door onze hygiënepartner wel geadviseerd. Onze gastvrijheid en koffiekwaliteit blijven zoals onze gasten het gewend zijn. We streven naar een ontspannen en prettige sfeer en dat kan ook met de nieuwe regels.”

Gasten van de keten kunnen binnenkort hun bestelling en betaling regelen via hun eigen smartphone. De ontwikkeling van de bestel-app is versneld, zodat klanten de keuze hebben om contactloos hun bestelling te doen, terwijl ze in de zaak of op het terras zitten. Bestellen van de menukaart bij de bediening blijft ook gewoon mogelijk. Voorlopig kies je iets van een menukaart die slechts één keer gebruikt wordt, ook weer om het risico te verkleinen.

Sommige franchisenemers zoeken daarnaast lokaal verschillende samenwerkingen om op een creatieve manier ook iets meer omzet te kunnen maken. “Wij werken heel goed samen met de buurt en hebben ondertussen nieuwe afspraken gemaakt over bijvoorbeeld looproutes”, vertelt Jelle Stoker van Doppio Espresso Joure. “Met onze buurvrouw zijn we een paar stappen verder gegaan. Zij heeft een Italiaans restaurant. We hebben afgesproken dat ik overdag haar terras mag gebruiken. ’s Avonds ontvangt zij vanaf 1 juni haar gasten bij ons. Daarbij verzorgen wij dan weer in de avonduren de drankjes.”

Digitaal checkgesprek

Een van de belangrijkste maatregelen die de overheid genomen heeft om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, is de dringende oproep aan Nederlanders met ziekteverschijnselen die kunnen duiden op besmetting om tijdelijk geïsoleerd te leven. Horecaondernemers dienen dit – net als contactberoepen zoals bijvoorbeeld kappers, fysiotherapeuten en tandartsen – uitdrukkelijk te verifiëren bij hun klanten. De cruciale vraag is natuurlijk hoe nauwgezet met deze voorzorgsmaatregel wordt omgegaan.

Het platform checkgesprek.nl biedt een snel, simpel en veilig alternatief voor de vele persoonlijke checkgesprekken die vanaf 1 juni aan de deur van openbare gelegenheden gevoerd moeten worden. Ben je als bezoeker klachtenvrij, dan geeft de dienst je een groene kaart die laat zien dat je veilig naar binnen kunt. Het systeem koppelt op een simpele manier locatie en bezoeker aan elkaar, zonder de gebruikers de hele dag te volgen. Zo kunnen bezoekers snel gevonden en gewaarschuwd worden, als achteraf blijkt dat zij hun paden hebben gekruist met iemand die besmet is met het coronavirus.

“Die triage vergt veel tijd van de ondernemers en het risico bestaat dat ze – zeker na verloop van tijd – niet alle bezoekers ondervragen”, duidt Valentijn Bras, medeoprichter van checkgesprek.nl. “Bij bezoekers ligt bovendien irritatie op de loer, want met ieder individu moet immers een checkgesprek worden gevoerd – met lange wachttijden tot gevolg. Steeds hetzelfde gesprek voeren is bovendien behoorlijk vervelend. De individuele gesprekjes helpen ook niet om de besmettingsketen te traceren als iemand achteraf COVID-19 blijkt te hebben.”

Iedere openbare gelegenheid – zoals een museum, theater, bioscoop of horecaetablissement - kan het belangrijke maar tijdrovende checkgesprek met zijn bezoekers per 1 juni ook digitaal voeren. De locaties kunnen zich aanmelden op het platform en daar locatiespecifieke posters met een grote quick response-code (QR-code) downloaden of bestellen, die zij bij de ingang en uitgang van hun pand kunnen plaatsen. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan.

Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van het platform. Gasten komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een risicogeval zijn. Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat veilige bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers bij het verlaten van de locatie ook weer uit.

Het platform registreert de tijden van de locatiebezoeken en – als een bezoeker dat wenst – een of meer van zijn contactgegevens. Mogelijk besmette personen kunnen zo later gemakkelijk en snel bereikt worden door bijvoorbeeld de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in het geval van een nieuwe virusuitbraak. Het initiatief heeft als doel om bezoekers en locaties tijdelijk aan elkaar te koppelen en zo de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Als het virus in de komende tijd weer opleeft, maakt het platform snel en effectief contactonderzoek mogelijk. De privacy van de gebruikers wordt volledig gerespecteerd, want zij kunnen het platform ook volledig anoniem gebruiken.

AFAS Software blijft Nederlandse cultuursector steunen

De cultuursector in Nederland bevindt zich momenteel in zwaar weer. Hoewel theaters en concertzalen vanaf Tweede Pinksterdag weer 30 bezoekers tegelijkertijd toe mogen laten – en vanaf 1 juli worden dat maximaal 100 bezoekers tegelijk – zijn die aantallen duidelijk onvoldoende om de culturele instellingen rendabel te laten functioneren. Voor muzikanten, acteurs en dansers – m/v – is op dit moment dan ook geen droog brood te verdienen.

Daarom is het opmerkelijk dat juist nu AFAS Software bekendmaakt tot en met 2024 als hoofdsponsor aan het Circustheater in Scheveningen verbonden te blijven. Entertainmentbedrijf Stage Entertainment Nederland en het softwarebedrijf hebben hun samenwerking namelijk met drieënhalf jaar verlengd. De softwareleverancier is sinds 2011 naamgevend sponsor van het theater in Scheveningen, het grootste musicaltheater van Nederland.

“Het is ontzettend bijzonder dat – ondanks de moeilijke tijden waarin we momenteel verkeren – het partnerschap is verlengd”, stelt Albert Verlinde, algemeen directeur bij Stage Entertainment Nederland. “Het geeft een positief signaal af in de markt en toont dat er nog steeds wederzijds vertrouwen is. De samenwerking is in de afgelopen jaren erg succesvol geweest en met de verbouwing die het AFAS Circustheater momenteel ondergaat, kunnen we in de toekomst samen het publiek een nog betere theaterbeleving bieden.”

AFAS Software is een Nederlandse softwareleverancier gericht op business-to-business. Daarnaast is het familiebedrijf een bekende sponsor in de sector cultuur en entertainment. Het bedrijf heeft al sinds 2006 een hart voor het theater, toen het een eigen theater in het bedrijfspand in Leusden bouwde. Op 1 augustus 2011 ging de onderneming de samenwerking aan met Stage Entertainment Nederland, waarmee de naam werd verbonden aan het AFAS Circustheater in Scheveningen.

“Onze samenwerking is al jaren heel goed en we hebben samen al veel mooie momenten mogen beleven in het AFAS Circustheater”, duidt Bas van der Veldt, algemeen directeur bij AFAS Software. “We leren ook veel van elkaar, zeker nu we zelf een nieuw theater aan het bouwen zijn in Leusden. We waren dus al van plan om de samenwerking rondom de naamgeving van het Circustheater te verlengen. En zeker nu de cultuursector de steun beter kan gebruiken dan ooit, was er voor ons dan ook geen enkele twijfel over het doorzetten van het partnerschap.”

Het nieuwe contract is feestelijk – maar met gepaste afstand – ondertekend door Bas van der Veldt, Albert Verlinde, Martijn Delahaye, directeur marketing & communicatie bij AFAS Software, en Rem Bastiaens, directeur theaters bij Stage Entertainment Nederland. De ondertekening van de overeenkomst heeft plaatsgevonden op het dak van het AFAS Circustheater, dat momenteel een verbouwing ondergaat.


Inzet bluetoothbuttons

De aandacht voor het houden van anderhalve meter afstand verslapt meer en meer, maar blijft enorm belangrijk tijdens het opstarten van de economie. De bluetoothbutton SAFEDI, die zorgt voor safe distance control, kan – zeker tussen collega’s onderling – een uitkomst bieden. Met deze button wordt afstand houden namelijk makkelijker. De buttons staan met elkaar in verbinding en geven waarschuwingssignalen af zodra gebruikers binnen anderhalve meter van elkaar komen.

Veel ondernemers worstelen op dit moment met de vraag hoe de deuren zo snel en veilig mogelijk weer open kunnen. Onbewust komt het toch voor dat medewerkers en klanten dichterbij elkaar komen dan dat eigenlijk zou moeten – zeker als collega’s een langere periode in dezelfde ruimte zijn. Wanneer er samengewerkt wordt, sluipt een foutje er al snel in. Om te voorkomen dat de aandacht voorde veiligheidsmaatregelen verslapt, kan de bluetoothbutton een slimme oplossing zijn.

“Stel je voor dat iedereen in een bedrijfsgebouw zo’n button op zijn kleding draagt”, vertelt Laurens Westerhuis, eigenaar van webshop Keep Your Business Going die de bluetoothbuttons ook aanbiedt. “De verschillende buttons staan met elkaar in verbinding. Zodra gebruikers elkaar naderen, geven de buttons een optisch waarschuwingssignaal af. Het gaat hierbij om een rood lichtje dat duidelijk zichtbaar is. Als twee mensen met bluetoothbuttons elkaar dichter naderen dan de toegestane anderhalve meter, geeft de button zowel een lichtsignaal als een geluidssignaal.”

“Er worden geen persoonsgegevens van de gebruikers opgeslagen, maar er wordt wel bijgehouden welke buttons te dicht bij elkaar zijn gekomen. Er is goed nagedacht over de privacy. Alleen de identificatiecodes van de bluetoothbuttons worden geregistreerd in een anoniem contactlogboek. Hierbij worden geen persoonsgegevens als naam, geslacht of geboortedatum, geen tijdsgegevens of locatiedata van de gebruikers vastgelegd.”

“Alle gegevens die ouder zijn dan de mogelijke incubatietijd, worden automatisch verwijderd. In het logboek worden alleen de buttons geregistreerd die te dicht bij elkaar zijn gekomen. De gebruikers kunnen de button aanmelden met de meegeleverde QR-code. Indien er sprake is van een aangetoonde infectie ontvangen die bluetoothbuttons een pushbericht die te dicht bij de geïnfecteerde drager van de button zijn geweest.”

Gebruik tijdsblokken

Op dinsdag 2 juni 2020 wordt museum Panorama Mesdag in Den Haag heropend met dectentoonstelling ‘CANDID’, die de hedendaagse badplaats in beeld brengt. De tentoonstelling zou op 4 april van dit jaar worden geopend, maar dat kon geen doorgang vinden worden door de plotselinge sluiting van het particuliere museum vanwege COVID-19. De fototentoonstelling is nu verlengd en te zien tot en met 28 februari 2021.

In deze tentoonstelling geven vier aanstormende fotografen een niet-alledaagse kijk op de hedendaagse badplaats, een perspectief dat onbedoeld nostalgischer is geworden. De foto’s zijn in opdracht van het museum gemaakt door de Haagse fotografen Giedo van der Zwan, Mirjam Rosa, Merel Schoneveld en Sandra Uittenbogaart, die voor de gelegenheid een collectief hebben gevormd. Het resultaat is divers en intrigerend: van rauwe en surrealistische portretten van mensen aan het strand tot een romantisch zicht op zee.

De fotografen ensceneren niet en vellen geen oordeel, hun foto’s spreken voor zich. Naast de vaste collectie en het indrukwekkende ‘Panorama van Scheveningen’ van Hendrik Willem Mesdag heeft museum Panorama Mesdag een veelzijdig aanbod van wisselende tentoonstellingen. Naast verdiepende presentaties over negentiende-eeuwse kunst wil het museum ook een podium bieden voor hedendaagse kunstenaars.

In lijn met de overheidsrichtlijnen heeft het museum diverse maatregelen getroffen om iedereen een zo veilig en prettig mogelijk bezoek te kunnen bieden. “We zijn zo verheugd het museum weer te kunnen openstellen voor bezoekers”, zegt Minke Schat, directeur bij museum Panorama Mesdag. “Nu we maximaal 40 mensen per uur kunnen verwelkomen in het museum, kunnen we juist verwonderen en verrijken door rust en contemplatie te bieden. Iedere bezoeker ontvangt een gids met verdiepende informatie over de vaste collectie en over ‘CANDID’. Het museumbezoek kan vooraf of achteraf worden verlengd door naar de bijbehorende audiotours te luisteren, die aangeboden worden op de website.”

Voor een optimale en veilige spreiding van bezoekers werkt het museum met tijdsblokken. Ieder kwartier kan het museum maximaal 10 bezoekers ontvangen voor een museumbezoek van anderhalf uur. Er is extra aandacht voor hygiëne en er is een vaste route in één richting. Ook zijn er diverse medewerkers aanwezig die zorgen voor een aangename service en publieksbegeleiding. Toegang tot het museum is uitsluitend mogelijk met een online gekocht ticket, dat verkrijgbaar is via de website van museum Panorama Mesdag.

Horeca overspoelt drukkerijsector met orders voor heropening

De drukkerijen in Nederland worden momenteel overstelpt met bestellingen van kappers, cafés, restaurants en hotels die inspelen op de anderhalve-meter-maatschappij. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Loket Afstand. Dit platform is een initiatief van onlinedrukkerij Reclameland. Dit bedrijf uit het Groningse Westerbroek maakt overuren om de vraag naar bedrukte stoepborden en zogeheten roll-up-banners aan te kunnen. De behoefte aan de borden, waarmee horecaondernemers bijvoorbeeld gasten verwelkomen of waarop de nieuwe huisregels zijn uiteengezet, is zo groot dat deze op dreigen te raken.

De versoepelingen die premier Mark Rutte onlangs heeft aangekondigd, hebben niet alleen gevolgen voor de ondernemingen die weer open mogen, ook de drukwereld ziet duidelijk effect. Aan het begin van de intelligente lockdown is de Groningse drukkerij overspoeld met de vraag naar bedrukte buttons met teksten zoals “Als je dit kan lezen, sta je te dichtbij’. Om alle aanvragen goed te kunnen verwerken, opende het bedrijf destijds dat loket. In korte tijd zijn bijvoorbeeld meer dan 100.000 buttons verkocht.

“Nu de horeca per 1 juni 2020 de deuren weer mag openen en de terrassen worden opgezet, merken wij dat andere producten in trek raken”, zegt Wouter Haan, directeur bij Reclameland. “Na elke persconferentie van de minister-president zien we een directe vraag naar specifieke producten. Zo krijgen we de laatste weken vanuit de horecasector zeer veel bestellingen voor doorzichtige banners en stoepborden.”

“Doorzichtige banners hebben we speciaal in het assortiment opgenomen, omdat we merkten dat deze worden gebruikt als afscheidingswand. Al snel werden er honderden van verkocht. Van de stoepborden, met teksten als ‘1,5 meter afstand houden verplicht’ erop, verkopen we er zelfs zeven keer zo veel als normaal sinds de uitbraak van de pandemie. Ook kregen we recentelijk veel orders van kappers, die spatschermen bestelden, terwijl winkeliers massaal in de rij stonden voor veiligheidshesjes en vloerstickers.”

“De versoepelde coronamaatregelen zorgen ervoor dat stoepborden nu tot de populairste anderhalve-meter-producten behoren. Dan heb je het over zo’n 20 procent van de totale afzet. Door de sterk toegenomen populariteit ervan, dreigen we nee te moeten verkopen. Dat geldt ook voor de schermen van plexiglas schermen waar de retail veel gebruik van maakt. Gelukkig hebben we van andere producten nog genoeg voorraad. Nog voor de lockdown zagen we de vraag toenemen en hebben we extra orders geplaatst bij onze leveranciers in China.”


Automatische personenteller

De Nederlandse economie gaat langzaam weer van het slot. Ondernemers komen echter voor de handhaving van de maatregelen ter preventie van de verspreiding van het coronavirus voor een flink aantal uitdagingen te staan. Het reguleren van het aantal mensen dat samenkomt in een ruimte is er daar een van. Het nieuwe toegangscontrolesysteem Stoplichtzuilbiedt een eenvoudige oplossing. Deze zuil is een automatische personenteller en helpt ondernemers op een toegankelijke manier aan de coronamaatregel van één klant per tien vierkante meter te voldoen. Hiermee wordt er grip gehouden op de bezoekersstroom in bijvoorbeeld horecabedrijven, musea, theaters, winkels, sauna’s, sportscholen en kantoren.

Het in Amsterdam ontwikkelde en geproduceerde systeem houdt automatisch bij hoeveel bezoekers naar binnen en weer naar buiten gaan. Met de zuil hebben ondernemers geen omkijken meer naar het deurbeleid, want de automatische personenteller maakt het in dienst nemen van een extra medewerker hiervoor zelfs overbodig. Een beveiliger tijdelijk bij de deur zetten kost bijvoorbeeld al snel honderden euro’s per week. Met het elektronische toegangssysteem voldoen ondernemers direct aan de preventiemaatregelen op het gebied van toegangscontrole met een eenmalige investering.

“Premier Mark Rutte heeft op 27 mei 2020 bekendgemaakt dat sportscholen, sauna’s, casino’s en sportkantines in Nederland mogelijk vanaf 1 juli weer open mogen, mits er een akkoord is van het OMT, het Outbreak Management Team”, schetst Myrella Sterk, initiatiefnemer van Stoplichtzuil. “Ondernemers die binnenkort de deuren weer mogen openen, zoeken naar alle mogelijke manieren om weer omzet te kunnen draaien. Met ons systeem kunnen ze op een kostenbesparende én makkelijker manier aan de maatregel voldoen dat er maar een beperkt aantal mensen in een ruimte aanwezig mag zijn.”

“Het toegangscontrolesysteem werkt heel simpel. Je stelt in hoeveel mensen er maximaal in de ruimte mogen zijn en vervolgens houdt de automatische personenteller bij of het maximum is bereikt. De sensors detecteren namelijk of iemand naar binnen of buiten gaat. Heb jij bijvoorbeeld ingesteld dat er 30 mensen binnen mogen zijn? Zodra bezoeker nummer 30 de zuil dan heeft gepasseerd, springt het licht op rood. Als bezoeker nummer 31 dan door het rode licht loopt, gaat er een alarm af.”

“Elke keer wanneer iemand de ruimte uitloopt, is er dus ook weer ruimte voor iemand om naar binnen te lopen. Met de stoplichtzuil houd je niet alleen de boa’s, buitengewoon opsporingsambtenaren tevreden, maar ook klanten zien dat jij er alles aan doet om veilig te ondernemen. Wij verwachten dat het systeem dé oplossing is voor bedrijven die leven van klanten die dagelijks over de vloer komen – zoals horecaetablissementen, theaters, campings, hotels, winkels en kantoren – om aan de coronamaatregelen te kunnen voldoen.”

Slimme mondkapjes

Vanaf 1 juni 2020 rijden treinen, bussen, metro’s en trams in Nederland weer volgens de normale dienstregeling. Reizigers in het openbaar vervoer zijn vanaf dat moment verplicht om mondkapjes te dragen, maar dit mogen geen medische mondkapjes zijn. Het dragen van mond- en neusbescherming moet vooral voorkomen dat dragers van het coronavirus anderen besmetten. De Nederlandse start-up DAWODY introduceert herbruikbare mondkapjes met een unieke ‘hydrofobische’ technologie, hetgeen ervoor zorgt dat het mondkapje vochtafstotend is.

De Haagse ondernemer Safa Dawody werkt al maanden aan unieke mondkapjes om voorgoed een oplossing te bieden voor het chronische tekort aan mondkapjes: “Volgens mij ligt het probleem bij het ontbreken van de technologie die hergebruik mogelijk maakt. Mijn bedrijf biedt mondkapjes die wel herbruikbaar zijn. Dit herbruikbare beschermingskapje kan meer dan 30 wegwerpkapjes vervangen en heeft een antimicrobieel reductiepercentage van 99,99 procent. Onze versie is tot leven gekomen om levens te redden en gebruik van mondkapjes veiliger te maken.”

“In ons mondkapje is hydrofobische technologie geïntegreerd. Het mondkapje is hierdoor vloeistofafstotend en voorkomt infiltratie van vloeistofdeeltjes in het mondkapje, die van buitenaf vrij kunnen komen via hoesten of niezen. In het mondkapje is de meest geavanceerde antivirale technologie geïntegreerd met unieke smart release technologie. Om het tijdperk van science fashion in te luiden, zijn er winacties gestart. Bovendien is er een challenge tot stand gekomen. Het is hierbij de bedoeling dat deelnemers hun favoriete drankje over het mondkapje gieten en hier een video van maken. De leukste beelden worden vervolgens gedeeld onze social media.”

Campagne voor verkeersveiligheid schoolgaande jongeren

Vanwege de getroffen coronamaatregelen zijn Nederlandse jongeren momenteel minder in het verkeer te vinden. Wanneer vanaf 2 juni 2020 ook de middelbare scholen weer opengaan, betekent dit dat er weer meer verkeersbewegingen op gang komen. Om deze scholieren bewust te maken van hun positie in het verkeer en de geldende hygiënemaatregelen in het coronatijd, heeft jongerenorganisatie TeamAlert een voorlichtingscampagne ontwikkeld.

Jonge verkeersdeelnemers hebben een verhoogd risico op een verkeersongeval. De reden waarom jonge fietsers vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen, komt onder meer door een gebrek aan ervaring en onveilig gedrag van de jongeren zelf. Afleiding speelt bijvoorbeeld bij één op de drie fietsongevallen een rol en vier op de vijf jongeren geven aan hun telefoon weleens te gebruiken op de fiets. Hoewel sinds het invoeren van de coronamaatregelen het aantal verkeersongevallen is gehalveerd, is het aantal gewonden en doden per ongeval met 14 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in de jaren 2017 tot en met 2019.

Vanaf 2 juni gaan de middelbare scholen in Nederland – gedeeltelijk – weer open. Wanneer de jongeren terug naar school gaan, vertonen zij onderweg naar school ongetwijfeld weer onveilig gedrag in het verkeer. Daarom heeft TeamAlert een speciale bewustwordingscampagne ontwikkeld. Met deze campagne laat de organisatie jongeren zien hoe ze veilig en met respect naar andere weggebruikers aan het verkeer kunnen deelnemen.

De campagne bevat een breed pakket aan onderdelen die jongeren aansporen tot verkeersveilig gedrag. Dit varieert van mobielvrij aan het verkeer deelnemen tot anderhalve meter afstand houden op de fiets. Ook bevat de campagne een kennisquiz over de gedragsregels omtrent het coronavirus en kunnen ze op social media reageren op verschillende stellingen over verkeersveiligheid.

Een belangrijk onderdeel uit de campagne is dat jongeren online een deal met zichzelf aangaan. Om de effectiviteit van de deal te vergroten, wordt een teller bijgehouden met de hoeveelheid jongeren die meedoet aan de campagne. Door dit commitment aan te gaan, ontwikkelen jongeren interne druk om consistent te blijven met wat zij eerder hebben gezegd en wordt de motivatie van jongeren vergroot om veilig deel te nemen aan het verkeer.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Covid Triage
    Voor een gratis versie van een online checkgesprek (gezondheidscheck op basis van de 5 vragen van het RIVM) kan ook gekeken worden op https://www.covidtriage.nl
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie