Naar inhoud

Maatschappelijk betrokken merkcommunicatie tijdens de crisis

Sinds eind januari 2020 domineert het coronavirus in belangrijke mate het wereldnieuws. Het virus zorgt enerzijds voor een grote onzekerheid bij ondernemingen en heeft een enorme impact op het gedrag van consumenten. Anderzijds leidt COVID-19 tot meer samenhorigheid in de samenleving en tonen ook bedrijven in toenemende mate hun maatschappelijke betrokkenheid. Dit is een overzicht van een enkele creatieve vormen van maatschappelijk merkcommunicatie ten tijde van het coronavirus.


1. Ajax en Feyenoord bedanken het zorgpersoneel

Eind februari van dit jaar kon de klassieker tussen Ajax en Feyenoord vanwege de uitbraak van het coronavirus in Nederland geen doorgang vinden. In plaats daarvan hebben de voetclubs een bijzondere actie op touw gezet om de zorgverleners te bedanken voor hun inzet. De topclubs sloegen de handen in elkaar en reden met een billboard langs ziekenhuizen in Rotterdam en Amsterdam. ‘Hand op hand voor onze dapp’re strijders in de zorg’, zo stond daarop te lezen met daaronder de logo’s van de beide clubs. Het is een voorbeeld van een prachtige boodschap van twee partijen die doorgaans aartsrivalen zijn.

2. Burger King stimuleert het thuisblijven

De reclameslogan ‘Home of the Whopper’ van de Burger King is even verleden tijd. Toen werd aangekondigd dat de restaurants gesloten moesten worden, besloot de fastfoodketen daar sterk op in te haken. De slogan is omgetoverd naar ‘Stay Home’, met de onderliggende oproep aan de klanten om vooral thuis te blijven. Dit is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat het eigenbelang tijdelijk ondergeschikt beschouwt. Later is besloten om het afhalen van maaltijden bij de restaurants van de keten weer mogelijk te maken en zijn de drive-throughs van de restaurants weer opengesteld.

3. Starbucks past het logo aan en adviseert mondkapjes

Op het moment dat in China in december 2019 het coronavirus uitbrak, besloten enkele winkelketens al snel de deuren van hun filialen in dat land te sluiten. Dit gebeurde later ook in Europa. Andere retailers en horecaondernemingen hebben in beide gevallen geprobeerd – vaak tegen beter weten in – om zo lang mogelijk open te blijven, maar consumenten wel te waarschuwen voor de gevaren van COVID-19. Neem bijvoorbeeld Starbucks, dat de bekende zeemeermin in het logo voorzag van een mondkapje. Uiteindelijk is de internationale keten van koffiehuizen in veel landen door de overheid gesommeerd om de deuren te sluiten.

4. Nike maakt een statement en tovert het merkteken om tot mondkapje

Toen grote sportevenementen door de pandemie werden afgelast, kwam ook Nike met een sterk statement: ‘If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance. Play inside, play for the world.’ Het sportmerk vraagt niet zozeer aandacht voor zichzelf, maar voor het belang van binnenblijven. Ook de bekende slogan ‘Do the right thing’ sluit mooi aan bij deze uiting. Het gebruik van het merkteken – de swoosh – als mondkapje maakt de boodschap compleet. Just wear it!

5. IKEA komt met een handleiding voor thuisblijvers

Ook IKEA moest noodgedwongen tijdelijk de deuren van de woonwarenhuizen sluiten. De beperkende maatregelen zorgden voor meer bezoekers in plaats van minder. En dat was natuurlijk niet de bedoeling. Om de klanten thuis te vermaken heeft de onderneming een typische handleiding gemaakt voor ‘Stay Höme’, een nieuw fictief concept. Bij deze creatieve reclame-uiting is een vertaalslag gemaakt van business naar boodschap, uiteraard in de bekende huisstijl van het bedrijf. Je hebt alleen een sleutel, een slot en 100 rollen toiletpapier nodig om de instructies te volgen. Succes en stay höme!

6. McDonald's doet ook aan social distancing

Ook restaurantketen McDonald's neemt wereldwijd maatregelen tegen het coronavirus. In paginagrootte dagbladadvertenties roept de fastfoodketen de klanten op om thuis te blijven of om gebruik te maken van de drive-through McDrive en de bezorgdienst McDelivery. De restaurants zijn in landen waar dat nog is toegestaan wel geopend, maar social distancing is daar leidend. Om de boodschap kracht bij te zetten besloot de marketingafdeling een aangepast logo de wereld in te slingeren. In dat tijdelijke logo staan de bekende gouden bogen een stuk verder uit elkaar staan dan voorheen.

7. Pornhub leeft mee met de thuiswerkers

Bedrijven bieden momenteel producten of diensten in groten getale tijdelijk gratis aan of maken een mooi gebaar ter ondersteuning van de bestrijding van COVID-19. Door het gedwongen thuisblijven en thuiswerken tijdens de coronacrisis wordt meer naar porno gekeken dan normaal en daar speelt Pornhub handig op in. Je kunt nu gratis gebruikmaken van de volledige dienstverlening van de pornowebsite, dus ook van premium video's waar normaal gesproken een prijzig abonnement voor nodig is. De boodschap mag duidelijk zijn.

Jeroen van der Zwet is contentmanager bij JM Promotions, een leverancier van promotiematerialen.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie