Naar inhoud

Marketing Trend Report 2012: combinatie menselijke en analytische doelstellingen helpt marketeer door crisis

De marketingdiscipline staat komend jaar weer voor een uitdaging door krimpende budgetten en verminderde economische groei. Toch moeten marketeers niet stilstaan, maar juist investeren in data, internationalisering en inspiratie moet bedrijven om de crisis te boven te komen. Platform Innovatie in Marketing geeft acht trends waar marketeers mee aan de slag kunnen in het PIM Marketing Trend Report 2012.

Hoe staat het met de consumentenmotor? Deze vraag stelde Peter Gouw, die het PIM Marketing Trend Report 2012 presenteerde op de PIM-sessie van 31 januari jongstleden. Een groot deel lang nog niet zo slecht, zo bleek. Een derde heeft geen last van de crisis. Toch is er ruim twintig procent die niet rond komt door onder andere werkloosheid en scheidingen. Waarschijnlijk blijft het tot 2014 lastig voor veel mensen. 

Volgens Gouw, consultant bij Vision2B, is er een trade down te zien, waarbij consumenten minder uiteten gaan, minder vaak a-merken kopen en vaker de Lidl bezoeken. Ook marketeers blijken minder uit te geven in de crisis en dat is volgens Gouw geen slimme zet, want juist in mindere tijden moet je een goede visie en focus hebben, en goed kunnen sturen.

Het trendrapport dat PIM elk jaar uitgeeft, geeft aan welke kansen bedrijven kunnen aangrijpen om te blijven groeien en investeren. Het rapport kreeg de naam ‘Mission Impossible 8’ mee, want de acht stappen die bedrijven moeten ondernemen zijn heftig, aldus Gouw.

Toch is het niet de bedoeling dat marketeers het onderzoek klakkeloos vertalen naar hun eigen organisatie, zo schrijft PIM-voorzitter Hans Molenaar in het voorwoord: “Het doel van dit rapport is niet om een compleet overzicht te geven van de marketingtrends, maar om een licht te werpen op de meest relevante ontwikkelingen die ons werk in 2012 zal beïnvloeden.” De ontwikkelingen zijn onderverdeeld in acht hoofdstukken:

  1. Het draait niet om welke informatie technologie je inzet, maar om hoe je de technologie inzet. En wel voor emotionele verbintenissen met de klant bij elk contactpunt. Het draait erom dat bedrijven naadloos onderdeel vormen van de ecosysteem van de klant, zo schrijft PIM.
  2. Dat is precies waar het bij de tweede ontwikkeling om draait; integratie. “Voor digitale inheemsen draait het meer om het absorberen van een technologie die hun levensstijl is, dan om het vervullen van bepaalde behoeften”, zo staat geschreven in het rapport.
  3. Als we vervolgens kijken naar wat dit betekent voor bedrijven, dan kunnen we zien dat er steeds meer data beschikbaar is van onze klanten. Juist omdat ze hun voetafdrukken achterlaten op het internet, waarvan bedrijven continu kunnen leren en deze gegevens kunnen inzetten voor een beter klantcontact.
  4. Deze data komt niet meer alleen beschikbaar voor ons eigen land en Nederlandse consumenten, maar het gezegde dat het internet van de wereld een dorp maakt, gaat nu meer dan ooit op. Bedrijven zouden daarom ook moeten inspelen op de internationalisering en het bedienen van andere landen en culturen. Toch zet PIM daar vraagtekens bij door de ontwikkeling van wetten die controle willen houden op het internet, zoals SOPA, waardoor de openheid van informatie in gevaar komt.
  5. Waar bedrijven nog vaak spraken over jij, de klant, en ik, het bedrijf, wordt er steeds meer gesproken over ‘wij’. De klant staat steeds dichterbij een bedrijf en dan is integriteit en transparantie in steeds grotere mate belangrijk.
  6. En toch, er moet ook gemeten worden. In de economische crisis zijn niet alleen de menselijke aspecten van klantrelaties belangrijk, maar ook de investeringen die gedaan worden. “We hebben sterke marketeers nodig, geen grappige marketeers”, zoals PIM dat omschrijft.
  7. Inspiratie gaat dan ook voorbij aan alleen de klant entertainen met een grap. Juist door met andere marketeers te praten, met consumenten in discussies te gaan en sociale media te raadplegen, kun je samen tot een oplossing komen om de economische crisis te overleven.
  8. Marketeers moeten zichzelf daarom als meer gaan zien dan creatoren van marketingcampagnes, maar als managers. “Echte marketeers proberen de lagen van de waargenomen waarheid af te pellen, ze gaan voor inzichten in plaats van data, ze zijn gemotiveerd om te presteren en gebruiken creatieve probleemoplossingen om nieuwe kansen te identificeren en in echte klantbehoefte te voorzien”, aldus PIM.

Hoewel budgetten misschien gekrompen zijn en alleen nog maar 'moetjes' op de te doen lijst staan, moeten marketeers vasthouden aan hun marketingdromen. Juist door verandering kunnen marketeers de crisis te boven komen, aldus PIM.

Klik hier om het hele rapport te bekijken

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie