Naar inhoud

Met humor de beleving van medewerkers én klanten verbeteren

Breng het thema humor op de werkvloer ter sprake en naar alle waarschijnlijkheid volgen direct associaties met televisieprogramma’s als ‘Debiteuren Crediteuren’ van Jiskefet en ‘Toren C’. Wat de een echter grappig vindt, beschouwt de ander als smakeloos of denigrerend. Humoristische interactie tussen mensen is dan ook een gevoelig onderwerp. Dat is niet vreemd als je de definitie van cabaretier Ivo de Wijs volgt: “Humor is het kortsluiten van informatie.” Toch kan het juist nu bijdragen aan luchtigheid en verlichting op het werk – en zo de beleving van medewerkers én klanten verbeteren.

Dat is de stellige overtuiging van Ilonka Blok en Merel Kortekaas. Zij zijn de drijvende krachten achter Humor Werkt, een cabaret- en sprekersbureau gespecialiseerd in humorvolle lezingen en bedrijfsoptredens. Ze kennen elkaar als collega’s uit de theaterwereld, waar ze zich destijds voornamelijk richtten op theatertournees van cabaretiers. Humor bij bedrijven had in die periode zeker geen prioriteit. Sterker nog, het werd liefkozend het schnabbelcircuit genoemd. Een aantal cabaretiers had daar echter een ander beeld bij. Ze zagen in deze andere tak van sport een enorme uitdaging. En dat viel de twee dames op. Ze besloten zich daarom te richten op deze niche en doen dit 12 jaar later nog steeds met veel plezier.

Humor

Bij Humor Werkt wordt humor gezien als een waardevolle toevoeging aan zakelijke bijeenkomsten. Het bureau heeft een divers boeket aan cabaretiers en sprekers die bedrijfsevenementen tot een hoger niveau kunnen tillen. Joep van Deudekom, Harm Edens, Fokke & Sukke, Peter Heerschop, Dolf Jansen en Rob Urgert – het is een slechts kleine greep uit het uiteenlopende aanbod. Aanvragen voor bedrijfsoptredens komen uit verschillende branches – van de zorg tot het onderwijs en van de overheid tot het advies en de consultancy. Er zijn talloze bedrijven en instanties die humor belangrijk vinden en hierin investeren.

Ilonka Blok en Merel Kortekaas

Werkvloer

Maar wat heb je eigenlijk aan humor? En nog specifieker, aan humor op de werkvloer? Daar hebben de dames een helder antwoord op. Humor versterkt de teamspirit, versimpelt de communicatie, zorgt voor de nodige luchtigheid en bevordert de creativiteit. Het zorgt ervoor dat een boodschap beter blijft hangen. Een goed voorbeeld hiervan is de retailer Coolblue. Bij deze organisatie doen ze veel met humor – van verpakking tot advertising. Zij verkopen bijvoorbeeld geen vibrators. Maar als je op de website naar deze toys zoekt, begint het beeld op je scherm te trillen.

Merkbeleving

Ook de mannen van The Good Roll – duurzaam wc-papier – zijn ware grappenmakers in hun communicatie. Gifjes van perziken die lijken op billetjes, de vrolijke wc-rol-wrappings en de gaafste thuiswerkbox van Nederland. Want de ‘Drink, Shit, Clean, Repeat, Box’ spreekt tot de verbeelding. Ilonka Blok en Merel Kortekaas vinden dit geweldig. Humor bouwt op deze manier namelijk mee aan de branding van een organisatie, product of dienst. Voor hen biedt dit zelfs zo’n meerwaarde dat ze eerder een product bij Coolblue of The Good Roll kopen dan bij de concurrentie.

Herkenbaarheid

De dames vinden dat humorvolle communicatie, zoals die van Coolblue en The Good Roll, op meer organisaties van toepassing is dan je op eerste gezicht denkt. “Je moet uiteraard goed naar je archetype kijken om te zien of dit aansluit bij je merk”, stelt Merel Kortekaas. Er zijn echter voldoende bedrijven en instellingen waarvoor het goed werkt. Denk aan de reclame ‘Even Apeldoorn bellen’ van Centraal Beheer en de legendarische Peer Mascini met zijn “Ik heb nog zó gezegd, geen bommetje!” in de reclames van Melkunie. De commercials zijn grappig, herkenbaar en daardoor blijven deze bij velen hangen.

Medewerkersbeleving

Op de werkvloer is het eveneens belangrijk om humor in te bedden – in welke branche dan ook. Bij Humor Werkt doen ze dit zelf zeker. Op kantoor hangt een kalender van een strenge Vladimir Poetin, tijdens de feestdagen bedenken ze ieder jaar weer een grappige persoonlijke kerstkaart en wanneer een van de artiesten jarig is, ontvangt hij of zij van de dames een gekke foto of een grappig gifje. Daarnaast lachen Ilonka Blok en Merel Kortekaas samen met hun collega’s Lizette Abrahams en Catinka Kersten heel wat af. Dit gebeurt zowel offline op kantoor als online tijdens het thuiswerken, waar de kat Pipo van Catinka Kersten graag de show steelt voor de camera.

Niet-werkgerelateerd

“Er moet ruimte zijn om naast de dagelijkse werkzaamheden tevens te kunnen praten over andere thema’s dan uitsluitend werkgerelateerde onderwerpen”, duidt Ilonka Blok. “Daarnaast lachen we vanzelfsprekend enorm veel met en om onze comedians.” Dit kan een bespreking zijn met Maxim Hartman – die elk gesprek ontregelt – of met de altijd positieve Hans Kazàn aan de telefoon. Ook gebeurt dit met de wekelijkse gifjes van Kees van Amstel of tijdens een telefoongesprek met Mark van de Veerdonk, terwijl hij de supermarkt afstruint op zoek naar mangochutney.

Feest ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Humor Werkt

Vertrouwen

De dames van Humor Werkt geven managers, die humor een plekje willen geven in hun bedrijf, dan ook het advies om dit in ieder geval in te passen buiten de reguliere werkzaamheden om. Door medewerkers mooie dingen met elkaar te laten beleven en evenementen te organiseren waarin humor een plek heeft, creëer je een losse sfeer. Zo gaan medewerkers zich blijer en vertrouwder voelen op hun werk.

Inspiratie

Bij Humor Werkt wordt er bijvoorbeeld met enige regelmaat een inspiratiedag georganiseerd. Dit is een dag waarop het kantoor wordt ingeruild voor een andere omgeving en andere activiteiten. Iedere collega krijgt een keer de kans zo’n dag te organiseren. Zo leer je elkaar op een andere manier kennen en ontstaat er ruimte voor plezier en creativiteit. Inspiratiedagen die eerder zijn georganiseerd, zijn bijvoorbeeld een museumbezoek, een ‘Crazy 88’-activiteit, een hofjeswandeling en een liftwedstrijd, waarbij de dames naar Rotterdam zijn gelift.

Teambuilding

Een goed voorbeeld van andere chief executive officers die humor en informele belevenissen buiten het werk om belangrijk vinden, zijn Ruben Brouwer en John Mulder van Mojo Concerts. Zij zijn heel betrokken en geven veel ruimte voor teambuildingmomenten. Zo speelt de dochter van Ilonka Blok nog steeds ‘Mojopoly’ – een variant op ‘Monopoly’ op maat gemaakt voor de concertorganisator – een spel dat ooit door het bedrijf aan haar moeder is geschonken.

Omdenken

Over de vraag of Nederland een leuker land wordt, moet even worden nagedacht. “Er is op de Nederlandse tv veel ruimte voor humor en dat is goed”, zegt Merel Kortekaas. “Toch is het ietwat ingewikkeld om deze vraag te beantwoorden op dit moment. We leven midden in de coronacrisis. Dus wat dat betreft, gaat het altijd leuker worden dan het nu is.” Dat is een sterk staaltje omdenken. De humor in het Nederlandse bedrijfsleven kan volgens de dames wel een stukje beter.

Kerstkaart van Humor Werkt

Verbinding

“Het is in deze tijd sowieso ingewikkeld, omdat er heel veel te huilen valt”, vertelt Merel Kortekaas. “Er is nogal veel onzekerheid, maar er mag buiten het virus om überhaupt meer gelachen worden op de werkvloer.” Toch brengt het thuiswerken ook positieve aspecten met zich mee. Mensen hebben meer behoefte aan verbinding en zoeken elkaar via digitale kanalen daarom meer op. Ze hebben plezier met bijvoorbeeld online borrels en hebben daardoor soms meer contact met hun collega’s dan voorheen op kantoor.

Ervaring

Het leukste dat het duo ooit vanuit Humor Werkt gedaan heeft, is invulling geven aan de zakelijke directie van het International Comedy Festival Rotterdam (ICFR). Het festival vond plaats op verschillende locaties in Katendrecht, een voormalige rosse buurt in de stad met een verbinding naar het vaste land via de Rijnhavenbrug die in de volksmond de Hoerenloper wordt genoemd. Rotterdammers hebben een goed gevoel voor humor… Met een groep toffe mensen is dit event vol liefde georganiseerd. Het tweetal beschouwt dit evenement als erg leerzaam en een blijvende mooie herinnering.

Toekomst

Helaas zorgt deze periode voor uiteenlopende bedrijven voor een grote onzekerheid, zo ook voor Humor Werkt. Evenementen zijn tijdens de pandemie schaarser dan ooit tevoren, al biedt het bureau wel veel mogelijkheden online. “Het is nog moeilijk te zeggen wat de toekomst ons brengt” zegt Ilonka Blok. “Het is in deze tijd echter nog belangrijker om te beseffen dat verbinding noodzakelijk is. Dat kan door emotie, door humor. Het is dus cruciaal om te blijven lachen!”

Foto’s: Humor Werkt

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie