Naar inhoud

Micros gidst klanten door ICT met infrastructuur van NetApp

Al meer dan 35 jaar is het Schiedamse Micros de gids in het IT-landschap voor klanten in het midden- en kleinbedrijf. Het bedrijf startte in 1981 als winkel voor de verkoop van computers en onderdelen. Al snel werd het portfolio aangevuld met administratieve software voor opleidingsinstituten, lokale overheden en handelsbedrijven. Door de opkomst van het internet kwamen daar later hostingdiensten bij. Rode draad in alle activiteiten sinds de start is altijd zoeken naar de juiste combinatie van software-, hardware- en netwerkoplossingen – en dat inclusief een sterk persoonlijke ondersteuning.

“In die persoonlijke aanpak ligt vandaag de dag ons onderscheidend vermogen”, zegt Frans Poldervaart, operationeel directeur van Micros, dat inmiddels een totaalpakket aan ICT-diensten levert aan klanten, variërend van applicatiehosting en werkplekbeheer tot aan webhosting en IP-telefonie. “Wij willen voor onze klanten de persoonlijke gids zijn die hen helpt de juiste keuzes te maken op IT-gebied. Daarnaast willen we dat klanten ons ervaren als direct verlengstuk van hun eigen organisatie. Veel van onze klanten hebben geen eigen IT-afdeling. Zij vertrouwen op ons voor al hun IT-gerelateerde vragen. Wij zijn de IT-afdeling op afstand.”

Groei in hosting

Toen Micros de eerste stappen op het gebied van hosting zette, werkte het aanvankelijk met een eigen datacenter. Dat werd al snel te klein, waardoor de onderneming met haar hardware uitweek naar een datacenter in Rotterdam. De ICT-dienstverlener standaardiseerde servers en storage in eerste instantie op technologie van HP. Tot 2012, toen de HP-storage aan vervanging toe was en Frans Poldervaart en zijn team zich oriënteerden op vervanging.

“Voor back-up waren we toentertijd nog aangewezen op tape, wat de back-up-windows erg lang maakte en het herstellen van bestanden een heel bewerkelijke en omslachtige zaak”, aldus Frans Poldervaart. “Uit onze oriëntatie kwam toen naar voren dat NetApp dit probleem met haar twin-datacenterconcept in één keer kon oplossen. We konden tape-back-up in fases afbouwen en hadden met deze oplossing veel meer zekerheid dat back-ups daadwerkelijk geslaagd waren. Daar kwam bij dat deze organisatie een duidelijke roadmap bood voor de toekomst.”

Persoonlijk contact

“Toen de NetApp-storageomgeving tweeëneenhalf jaar later vervangen moest worden, was de keus snel gemaakt. Het is vooral het persoonlijke contact met dit bedrijf dat voor ons de doorslag gaf. Voor ons is persoonlijk en direct contact met onze klanten het belangrijkste onderdeel van onze dienstverlening. Diezelfde aanpak spreekt ons aan bij onze partners.” Dat gold ook bij de laatste vervanging van de infrastructuur, waarin Micros nog weer een stap verder ging.

“Om onze klanten kwalitatief hoogwaardige diensten te kunnen bieden, moeten we blijven innoveren”, stelt Frans Poldervaart. “Al kort na de tweede vervanging van onze storage-omgeving dachten we na over de toekomst. Een van de vragen was wat we op termijn moesten doen met onze bestaande HP-servers. Toen later bleek dat NetApp met haar nieuwe hybrid converged infrastructure kon voorzien in zowel storage als servers, hebben we in 2018 uiteindelijk voor dit concept gekozen.”

Primeur in de Benelux

Micros had in de Benelux de primeur als eerste klant die koos voor het nieuwe HCI-concept van NetApp. Een hybrid converged infrastructure biedt sterk schaalbare en snelle storage- en servercapaciteit in één systeem dat snel in gebruik is te nemen. Daarbij is ook voorzien in gemakkelijke integratie met public-clouddiensten van hyperscalers als Google, Amazon en Microsoft. Na een soepele migratie van klantapplicaties en data naar de nieuwe HCI-omgeving is Micros in staat om de dienstverlening nog weer verder te optimaliseren.

De belangrijkste voordelen van het nieuwe platform liggen volgens Frans Poldervaart vooral in sterk toegenomen snelheid en het vereenvoudigde beheer doordat veel routinetaken te automatiseren zijn: “Doordat NetApp HCI volledig is voorzien van flash-geheugen levert het prima prestaties en kunnen we makkelijk uitbreiden. Verder profiteren we van de verschillende automatiseringsmogelijkheden, waarbij de quality of service altijd gewaarborgd is. Daarnaast kunnen we nu zowel servers als storage vanuit één enkele console beheren, wat de beheerafdeling de nodige rust bezorgt.”

“Naast de solide, onderliggende SolidFire-techniek – de basis voor NetApp HCI – biedt ook de support die we krijgen veel vertrouwen. NetApp is een groot bedrijf, maar blijkt niettemin uitstekend te kunnen voorzien in persoonlijke support. Dat is met name voor de service en support die wij weer leveren aan onze klanten van groot belang. Eventuele problemen of vragen worden altijd snel opgelost, wat onder meer leidde tot een soepele migratie. Wij hebben nu een nieuwe basis voor de komende jaren die ons in staat stelt om onze klanten te voorzien van de juiste oplossingen, service en support.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie