Naar inhoud

Mobile first is de nieuwe standaard in digital marketing

Als aan het einde van de vorige eeuw de eerste mobiele telefoons op de markt verschijnen, houdt het merendeel zich afzijdig. Men heeft thuis al een telefoon en een antwoordapparaat of wil niet altijd bereikbaar zijn. Inmiddels behoort de smartphone, die wordt gezien als dé telefoon, tot basisuitrusting van jong én oud. Marketeers kunnen het beamen: het grootste aandeel aan internetverkeer is inmiddels afkomstig van een mobiel device. Hier heb je vast al op ingespeeld met een responsive webdesign. Maar wist je dat je nog een stap verder kunt gaan? Met een mobile first weddesign namelijk.

Het aandeel aan websiteverkeer dat van een mobiel apparaat komt neemt steeds meer toe. Een jaar geleden kwam 31,48 procent in Nederland al vanaf een mobiel apparaat, inmiddels is het 33,20 procent. Wereldwijd is dat percentage nog hoger: in maart 2018 kwam maar liefst 51,56 procent van het internetverkeer vanaf een smartphone (bron: Statcounter). Wereldwijd ligt het verkeer vanaf een tablet als een iPad weer wat lager dan in Nederland: 4,18 procent.

De afkomst van het internetverkeer in Nederland in maart 2018 (bron: UnitedConsumers)

Google weet dat dondersgoed en komt binnenkort dan ook met een mobile first index: webpagina’s die helemaal geoptimaliseerd zijn voor een mobiel device komen dan hoger in de resultaten. Consumentencollectief UnitedConsumers koos er onlangs dan ook voor de website om te bouwen naar een mobile first webdesign.

Mobiele gebruiker op de eerste plaats

“Mobile first is een strategie die helemaal inspeelt op de mobiele gebruiker”, aldus Paul van Selms, medeoprichter van UnitedConsumers. “Tablets en laptops worden minder gebruikt, terwijl de beeldschermen van mobiele telefoons steeds groter worden. Werd eerst bij het ontwerpen van een website nog vooral naar de desktopversie gekeken met een aangepast responsive design, nu is de smartphone het uitgangspunt voor het design van de website. Enkel een responsive design is niet meer voldoende. De afbeeldingen op onze nieuwe website zijn helemaal afgestemd op mobiele apparaten, waardoor de website nóg sneller laadt. En dat beloont Google met een hogere ranking.”

Een progressive web app

Het collectief wil de klanten het idee geven dat hun vaste lasten gewoon in hun broekzak zitten. “Tijdens het ontwerpen van de website is eerst het mobiele ontwerp gemaakt”, zegt Van Selms. “Hierbij is gekozen voor een website die oogt en voelt als een app, maar dat in wezen toch niet is: een progressive web app. Zo hoeven gebruikers geen app te downloaden, maar kunnen ze de website gewoon als app gebruiken. Het enige wat ze hiervoor hoeven te doen, is de website opslaan op hun homescreen. Wanneer de website twee keer wordt bezocht, vraagt het toestel zelf of er een snelkoppeling gemaakt moet worden.”

De PWA kan door Google Chrome-gebruikers sinds versie 57 worden gebruikt. Met de iOS 11.3-update van begin maart 2018 krijgen ook Safari-gebruikers toegang tot de applicatie. Windows-gebruikers krijgen naar verwachting in het begin van de lente van 2018 een update naar Windows 10 met de benodigde ondersteuning. Ook Firefox 58 voor Android biedt ondersteuning.

De voordelen van een PWA

“De PWA heeft veel voordelen. In de toekomst kunnen we voor ieder product een pushmelding sturen en ons aanbod aanpassen op de locatie van de gebruiker”, vertelt Van Selms. “Bijvoorbeeld door een melding te geven wanneer ze in de buurt zijn van een tankstation waar met korting kan worden getankt. Hiermee wordt het gebruik van de tankkaart gestimuleerd en het is net een extra beetje service.”

“De applicatie maakt gebruik van cookies, waardoor hij na een tijdje gebruiken ook offline werkt”, licht Van Selms toe. “En dankzij het https-protocol is hij heel erg veilig, hetgeen de drempel wegneemt om er een te gebruiken.” De PWA heeft veel gebruiksgemak. Consumenten hoeven geen updates te doen, hetgeen bij een reguliere app wel het geval is. Ook neemt deze oplossing geen opslagruimte in en juist die ruimte is vaak de drempel voor consumenten om een app niet te downloaden.

Gebruiksgemak op één

De bezoeker zit na het inloggen op de website in één oogopslag welke producten al worden afgenomen en welke nog niet. Een rekenmodule laat zien hoeveel je jaarlijks extra kunt besparen door één van onze andere producten af te sluiten.“De producten met een vinkje zijn actief, die met een slotje zijn inactief”, duidt Van Selms. “Daarnaast kun je snel zien wat je al gespaard hebt of welke producten nog in behandeling zijn.”

Het aanbod van het consumentencollectief is verdeeld over 5 productgroepen: energie, zorgverzekering, autoverzekering, mobiel, tanken en gsm. Deze producten staan op de homepage meteen bovenaan, zodat er niet onnodig gezocht hoeft te worden. “Dit is gedaan met de gedachte dat de mobiele gebruiker een korte aandachtspanne heeft”, verklaart Van Selms. “Hij wil snel antwoord op zijn vraag en snel vinden wat hij zoekt. Geen onnodige poespas meer en eenvoudig zien wat je nodig hebt.”

Een desktopgebruiker is meer op zoek naar aanvullende achtergrondinformatie en heeft de tijd om alles rustig in zich op te nemen. Hij zoekt sneller zijn naar een video of artikel, vandaar dat de desktopversie meer content bevat dan de mobiele versie. De mobiele versie geeft – in het geval van een nieuwe gebruiker – de vijf producten en het bespaartegoed weer en de contactgegevens van het bedrijf.

Startpagina na het inloggen (bron: UnitedConsumers)

Na inloggen niet meer op commerciële pagina

Een andere innovatieve verandering is het feit dat na het inloggen is gekozen voor een niet-commerciële omgeving. “De terugkerende bezoeker die al is ingelogd ziet een andere startpagina dan een bezoeker die niet ingelogd is”, verklaart Van Selms. “De ingelogde bezoeker start namelijk niet in de commerciële omgeving, maar meteen in de vertrouwde ‘mijn omgeving’.” Dit is een verandering die nog niet veel websites hebben toegepast. Deelnemers kunnen zo op een speelse manier kennis maken met de kortingsdiensten, hetgeen de klantbeleving bevordert.

De startpagina als niet is ingelogd (bron: UnitedConsumers)

De komende tijd wordt de website getest en worden eventuele verbeteringen doorgevoerd. Verschillende gebruikers zijn gevraagd de website te testen en feedback in te sturen.

De auteur is marketeer bij consumentencollectief UnitedConsumers.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie