Naar inhoud

Natuurmonumenten brengt mensen dichterbij natuur met twitterende boswachters

BUSSUM #somday13 - Natuurmonumenten was een aantal jaren geleden een afstandelijke en technische organisatie. Dat vertelt Jakko Mur, senior adviseur online bij Natuurmonumenten, tijdens zijn presentatie op de studiedag Social Media in 1 Day. “We willen mensen juist laten zien dat we hart voor de natuur hebben, dus onze positionering moest veranderen. Wij willen iedereen dichterbij de natuur brengen.” Twitterende boswachters en een interactieve Facebookpagina moeten daarbij helpen.

Natuurmonumenten is een vereniging die een aantal jaren geleden nog gezien werd als een overheidsinstelling of verward werd met Staatsbosbeheer. Het was niet duidelijk dat de vereniging een onafhankelijke organisatie is die opkomt voor de natuur door flora, fauna en cultuurhistorie veilig te stellen door Nederlandse gebieden te beheren. Jakko Mur, senior adviseur online bij Natuurmonumenten, vertelt tijdens de studiedag Social Media in 1 Day in Bussum op 11 april jongstleden, dat de positionering daarom moest veranderen.

“Mensen laten zien dat we hart hebben voor de natuur. Dat werd ons doel”, vertelt Mur. Om dat doel te realiseren wil de vereniging mensen dichterbij de natuur brengen. Er werd besloten om boswachters te laten communiceren via het sociale netwerk Twitter. “Zo zijn boswachters niet alleen natuurmanagers, maar ook communicatieboswachters. Via Twitter kunnen ze de natuur laten zien aan Nederland.”

Al snel bleek dat de tweets van de boswachters in de smaak vielen. Zo zijn de boswachters @BoswachterFrans en @andredonker heel populair. Frans heeft al ruim zevenduizend volgers en in korte tijd heeft hij ruim honderdduizend tweets verstuurd naar zijn volgers. Inmiddels zijn er 58 twitterende boswachters die samen ruim 34.000 volgers hebben. Het gemiddelde aantal volgers per boswachter ligt op ongeveer zevenhonderd.

Menselijke kant laten zien

Ook voor publiciteit zijn de communicatieboswachters een vondst: “We merken dat de media onze tweets goed in de gaten houden. Als een boswachter iets tweet over een bepaalde vogel, kan bijvoorbeeld Omroep Flevoland direct aan de telefoon hangen met vragen over die vogel. Zo leveren de tweets veel publiciteit op. Ook zijn we efficiënter gaan werken en hebben we veel meer contact met omwonenden en de politiek”, aldus Mur.

“Door de tweets kunnen we de menselijke en emotionele kant van onze organisatie laten zien”, gaat Mur verder. “Om die menselijkheid te kunnen blijven garanderen zijn er bijna geen regels voor de twitterende boswachters. We verwachten dat ze zelf kunnen inschatten wat ze wel en niet kunnen tweeten en dit gaat bijna altijd goed. Wel helpen we ze op weg door regelmatig workshops te geven waarin we ze richtlijnen bieden en laten zien wat wel en niet succesvol is op Twitter.”

Interactie op Facebook

Naast het actieve gebruik van Twitter, besloot Natuurmonumenten ook Facebook in te gaan zetten om mensen dichter bij de natuur te brengen. Mur vertelt dat het geen doel is om meer leden of fondsen te werven. Het gaat om het genereren van verkeer en het binden van fans. “We willen ze veel kennis bieden en laten zien dat ze bij ons terecht kunnen voor vragen over de natuur”, aldus Mur.

Om op interactie te sturen worden er foto’s geplaatst met vragen, of mogen fans meebeslissen over het plaatsen van een nieuwe omslagfoto. Mur: “In de winter doen we bijvoorbeeld leuke quizzen. Zo laten we foto’s van sporen in de sneeuw zien. Fans kunnen dan raden van welk dier de sporen zijn. Ook zetten we fotowedstrijden uit voor amateurnatuurfotografen.”

Mur laat zien dat het plaatsen van promotieberichten op Facebook veel minder succesvol is dan het plaatsen van berichten die gewoon leuk of lief zijn. Zo kreeg een foto met een verwijzing naar een nieuwe editie van het Natuurmonumenten tijdschrift 94 likes, terwijl een foto van een moederegel die haar baby naar de overkant van de weg draagt, 1.189 likes krijgt.

De natuur nog dichterbij

Om de natuur nog dichterbij mensen te brengen, heeft de vereniging ook regionale Facebookpagina’s opgezet. Mur: “Mensen zijn meer geïnteresseerd in de natuur in de buurt van hun woning. Deze pagina’s worden nu beheerd door de medewerkers op onze regionale kantoren.”

Met de huidige sociale media initiatieven op Twitter en Facebook richt Natuurmonumenten zich voornamelijk op volwassenen. Daar moet in de toekomst verandering in komen. De organisatie is nu een nieuw platform aan het ontwikkelen, genaamd OERRR. De website wordt ingericht voor kinderen met onder andere tips voor activiteiten en spelletjes in de natuur. Op de Facebookpagina wordt voornamelijk gefocust op ouders, zij kunnen onder andere foto’s van hun spelende kinderen posten.

Als laatste tip geeft Mur nog mee dat je via sociale media je bedrijf een menselijk gezicht kunt geven. “Wees transparant door zo min mogelijk regels te gebruiken en door emoties te laten zien. Ook is het belangrijk dat je zelf ook blij wordt van de informatie die je plaatst op de sociale kanalen. Maak elke boodschap likable. Ook voor jezelf.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie