Naar inhoud

Nieuwe klanten werven kan veel slimmer

Klanten werven wordt steeds gemakkelijker, maar het lijkt ingewikkelder. Content, social media, vindbaarheid, bellen en e-mailen zijn de ingrediënten voor slimmere acquisitie. Klanten werven is een gezamenlijke taak voor marketing en verkoop. Ik zie bedrijven krampachtig vasthouden aan oude technieken en andere bedrijven helemaal overgaan op digitale werving of social selling. Het optimum ligt vaak in het midden. Inspelen op digitale oriëntatie, de kracht van het verspreiden via social media benutten en pas persoonlijk contact als de tijd daarvoor rijp is.

Waar je begint hangt af van waar je nu staat

Ik heb bij een aantal bedrijven van nabij gevolgd hoe ze het concept contentmarketing in de praktijk implementeerden. Waar je begint, hangt af van waar je nu staat. Het gaat dus om die processen die elkaar versterken, waarbij content, social media, vindbaarheid, bellen en e-mailen hoofdingrediënten zijn. De lijnen tussen verkoop en marketing verdwijnen voor een groot deel.

1. Als je al actief aan cold calling doet

Bedrijven die al weten wie ze willen benaderen en dat actief doen via de telefoon zijn vooral kansrijk bij prospects die al ver in hun oriëntatieproces zijn. Hun extra kansen liggen in een digitale strategie gericht op bewustwording en informatievoorziening. Het bellen zelf wordt daarna succesvoller en leuker. Door bij zo veel mogelijk prospects die nog niet aan een afspraak toe zijn een e-mailadres te vragen, investeer je in kansen op langere termijn.

Naar deze e-mailadressen stuur je vervolgens om de paar weken een goed artikel of blog dat meer aansluit bij de oriëntatiefase. Doe in het begin nog geen aanbiedingen. Vervolgens ga je meten welke prospects de e-mails lezen. Degenen die de artikelen lezen bel je op met de vraag wat ze van je artikelen vinden op de manier zoals dat in dit artikel staat. Dus als je de telefoon al gebruikt, voeg je content en e-mail toe aan je acquisitiemix.

2. Als je al regelmatig nieuwsbrieven en e-mailings verstuurt

Bedrijven die actief zijn met e-mail marketing kunnen door het mailen van goede blogs de openingsratio aanzienlijk verhogen en zo meer mensen bereiken. Vervolgens kun je degenen die je e-mail vaak openen en dus verder in hun oriëntatieproces zijn, bellen en vragen wat ze van je artikelen vinden en waar ze nog behoefte aan hebben. Tijdens die telefoongesprekken is het gemakkelijk om te ontdekken wat ze willen en een afspraak te maken. Dus als je al e-mailmarketing inzet, voeg je contentmarketing en de telefoon toe aan je acquisitiemix.

3. Als je nog vrijwel niets aan acquisitie doet

Bij bedrijven die weinig tot niets aan acquisitie doen, hangt het ervan af hoeveel tijd ze zichzelf gunnen om het in te richten. Met bellen heb je eerder resultaten op korte termijn. Bloggen en mailen in combinatie met bellen vraagt meer tijd omdat je eerst een e-mailbestand moet opbouwen. Op langere termijn is dit meestal efficiënter. Als je alles inzet, ben je in elke fase van het oriëntatieproces actief.

4. Wanneer heb je marketing automation software nodig?

Zolang je nog nauwelijks educatieve content hebt, kun je het eerst wel af met Google Analytics. Met de software voor je e-mailings kun je waarschijnlijk al zien wie wat hoe vaak opent. Als je veel blogt en veel terugkerende bezoekers krijgt die geen e-mailadressen achterlaten, wordt het tijd om te investeren in marketing automation software.

De auteur is eigenaar van trainingsbureau Dialoogtrainers.nl en verzorgt onder andere de workshop 'Overtuigend schrijven' voor IDMK Trainingen.

Bron: Dialoogtrainers.nl
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie