Naar inhoud

Nieuwe retailconcepten in China: Alibaba in meubels en auto’s

Eerder in deze reeks over nieuwe retailconcepten in China hebben we gekeken naar verschillende soorten technologieën waarmee Alibaba het offline winkelen interessanter en meer data driven maakt. Nu ronden we de verkenning van Alibaba’s initiatieven af en kijken we waar het bedrijf de technologie in de praktijk inzet en hoe het nieuwe offline marktsegmenten als de meubel- en de autobranche betreedt.

Smart pop-up-stores en more mall

Tijdens het ‘11-11 Singles Day’-festival in 2017 werkte Alibaba samen met 52 winkelcentra – waaronder Intime, de winkelketen waarin Alibaba fors investeerde – in 12 steden bij het opzetten van pop-up-stores voor onder andere kleding- en make-up-merken. Daarnaast werden nog eens 100.000 winkels van 1.000 merken omgetoverd tot smart stores. Veel van de eerder beschreven technologie werd in deze smart pop-up-stores uitgeprobeerd.

Zo beschikken de pop-up-stores over zogenaamde cloud shelves. Dit zijn grote touchscreens waarop een breder assortiment te vinden is dan in de winkels aanwezig is. De bij de schermen behorende camera’s herkennen ook producten uit de winkel en geven gedetailleerde productinformatie. De QR-codes van producten kunnen daarnaast gescand worden voor een aankoop op Tmall via de smartphone.

Promotiefilmpje voor Alibaba’s Pop-up Smart Store

Komt een Alibaba-klant in de buurt van zo’n smart store dan kan de Taobao- of Tmall-app een melding geven op de smartphone en de klant stimuleren om de winkel te bezoeken, al dan niet door een interessante korting in het vooruitzicht te stellen. Gezichtsherkenning kan ook toegepast worden in smart stores: word je herkend als VIP-klant dan kunnen de prijzen van de producten ter plekke veranderen. Wordt een klant herkend ,dan kan zo ook een korting worden gegeven op producten waar de consument online eerder op gezocht heeft.

Eerder zagen we al hoe Alibaba haar eigen Hema-supermarkten opende en investeerde in grote supermarktketens en winkelcentra. Maar daar stopt het niet voor Jack Ma’s bedrijf. In april 2018 opent More Mall, Alibaba’s eerste eigen vijf etages hoge winkelcentrum, haar deuren in de thuisbasis Hangzhou. Naast Alibaba’s stokpaardje, gezichtsherkenningstechnologie, krijgt de shopping mall volgens lokale media robotassistenten in de paskamers. Ook de eerder beschreven magic mirrors en tools voor augmented reality zijn in de winkels aanwezig en helpen klanten bij het virtueel uitproberen van kleding en make-up. Merken die al verkopen op het Tmall-platform van Alibaba kunnen een plekje krijgen in deze nieuwe shopping mall.

Meubels

More Mall is niet Alibaba’s enige offline retailexperiment in Hangzhou. We bespraken eerder al hoe Alibaba een buurtwinkel omtoverde tot Tmall Store en in september 2017 opende het bedrijf er een IKEA-achtige meubelzaak genaamd Home Times. Home Times biedt zo’n 20.000 populaire artikelen aan, waarvan de meeste afkomstig zijn van het Tmall-platform. Inderdaad, een showroom voor een webwinkel. Klanten kunnen in de winkel de barcodes van de producten scannen en hun aankopen vervolgens thuis laten bezorgen. Maar klanten kunnen een meubel ook eerst uitproberen door een QR-code van het product te scannen, naar huis te gaan en het product via augmented reality te projecteren op hun eigen woonkamer. Bevalt het product, dan kan het daarna met het gemak van e-commerce besteld en thuisbezorgd worden.

Via e-reader-achtige elektronische prijskaartjes kunnen de winkels de prijzen kopiëren van de online shop en op een touchscreen is het product te bekijken in verschillende kleuruitvoeringen en varianten. Daarmee wordt een fysieke voorraad van alle varianten in de winkel overbodig.

Natuurlijk wordt er voor Home Time gebruikgemaakt van de data die Alibaba heeft van consumenten in Hangzhou. Het bedrijf analyseert het gedrag en de voorkeuren van consumenten die in een straal van 8 kilometer rondom de winkel wonen en past daar het winkelassortiment op aan. Volgens Alibaba wordt het assortiment elke 10 tot 15 dagen aangepast en zijn er plannen om dit jaar nog eens zo’n 20 Home Times-winkels te openen.

Maar Alibaba heeft nog meer plannen voor de meubelmarkt. Naast Home Times lanceerde het bedrijf vorig jaar ook House Selection, een winkel voor designer home products en investeerde het dit jaar ook in Easyhome, China’s op een na grootste meubelketen met 223 winkels. Alibaba kondigde aan het bedrijf een digitale transformatie te geven. Het valt dus te verwachten dat experimenten uit Home Times ook snel te zien zijn bij Easyhome-winkels. Daarnaast beschikt Easyhome over haar eigen logistieke netwerk voor de levering van meubels, hetgeen een interessante toevoeging kan zijn aan Alibaba’s eigen Cainiao-netwerk.

Een vending machine… voor auto’s

En het kan nog spannender. Alibaba lanceerde in een samenwerkingsverband met Ford afgelopen maand in Guangzhou een soort enorme verkoopautomaat voor auto’s in de vorm van de kat uit Tmall’s logo. Consumenten die een score van minimaal 700 hebben bij Sesame Credit, het kredietwaardigheidssysteem van Alibaba’s FinTech-zusje Ant Financial, en lid zijn van Alibaba’s 88 Membership Club, een loyaliteitsprogramma voor haar beste klanten, kunnen via een app een testrit boeken in een van de auto’s. Vervolgens kunnen ze de auto ophalen uit een automaat om hem drie dagen uit te proberen en daarna te kopen als hij bevalt.

Promotiefilmpje van Alibaba’s Car Vending Machine

Twijfels

New Retail heeft de afgelopen tijd, mede dankzij de goed geoliede PR-machine van Alibaba, een hoop aandacht gekregen in de pers. Het is echter de vraag hoeveel van deze nieuwe initiatieven op de lange termijn levensvatbaar zijn en meer dan slechts een gimmick blijken. Een aantal aandeelhouders van Alibaba en financiële analisten krabben zich steeds meer achter de oren en vragen zich af of zoveel investeringen in de brick-and-mortar-wereld wel verstandig zijn. Tot de komst van de nieuwe retailconcepten was de business van Alibaba vooral online en digitaal, maar door alle recente investeringen is het bedrijf een hoop activa aan het toevoegen op haar balans. Dat zou volgens sommige analisten nog wel eens risicovol kunnen zijn. Tegelijkertijd beseft men dat een focus op enkel de stagnerende online markt ook onverstandig is. De toekomst zal leren of Jack Ma met alle New Retail-initiatieven van zijn bedrijf wederom een winnende strategie in handen heeft.

De auteur deed als marketingconsultant twee jaar (2011-2013) vrijwilligerswerk voor goede doelen in Xi’an, China. Naast zijn reguliere werk als CRM-specialist geeft Ed Sander lezingen, colleges en workshops voor ChinaTalk en schrijft hij artikelen over onder andere social media, e-commerce, consumentengedrag en innovatie in China. Bezoek de website ChinaTalk voor zijn gratis e-books en video’s van lezingen en colleges.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie