Naar inhoud

Onderscheidend zijn in het retaillandschap door verpakkingen

In het klassieke model van Jerome McCarthy worden vier P’s als marketinginstrument onderscheiden: product, price, place, promotion. Hoewel hedendaagse marketeers veel verder kijken dan deze elementen, spelen deze factoren wel degelijk nog steeds een belangrijk in de marketingaanpak van vandaag. Denk aan hoogstaande productkwaliteit van Apple, het scherpe prijsbeleid van Action, de opvallende verpakkingsdozen van Coolblue en de aansprekende commercials van Heineken.

Vandaag de dag is het verkopen van fysieke producten in de winkel of online namelijk niet meer zo eenvoudig als in het grijze verleden. De klanten zijn ronduit verwend en stappen gemakkelijk over naar de concurrentie. Om voor jouw product de juiste aandacht te krijgen, moet je ook met een verpakking komen die eruit springt. Alleen dan valt het product op en wordt de meerwaarde voor de consumenten getoond. Door te investeren in de verpakking is de eerste indruk in ieder geval al goed. Dit zijn vijf hacks om met jouw productverpakking de aandacht te trekken van de klanten en prospects.

Hack 1: Houd de boodschap van je merk sterk en consistent

Het ontwerp en de stijl van de verpakking moeten net als de bijbehorende tekst overeenkomen met alle andere uitingen van het merk. Denk daarbij voorbeeld aan de website, het logo en de andere communicatie. Dit straalt consistentie uit en dat wekt vertrouwen bij potentiële kopers. Ook kan het consumenten inspireren of motiveren en dat werkt mee aan de merkreputatie en de naamsbekendheid. Neem een product als Red Bull dat wordt verkocht aan extreme sporters. Zorg in zo’n geval voor krachtige, motiverende woorden op de verpakking. Of maak gebruik van een gedurfd ontwerp om de boodschap extra kracht en lading te geven.

Houd de boodschap van je merk consistent op alle kanalen, inclusief:

  • de website;
  • de reclameuitingen zoals posters en online banners;
  • de communicatiestijl;
  • het verpakkingsontwerp en de tekst.

Laat je klanten het gevoel krijgen dat ze de persoonlijkheid, de waarden en de cultuur van je merk begrijpen door deze overal terug te laten komen.

Hack 2: Streef naar over deliver

Under promise and over deliver. Deze kreet hoor je steeds meer. Dit betekent dat je iets belooft en vervolgens betere service verleent dan je beloofd hebt. Stel, je boekt een standaardkamer in een hotel. Bij aankomst vertelt de receptioniste bij de balie dat je een gratis upgrade krijgt naar een luxe suite. Geweldig toch?

Mooie verpakkingen dragen bij aan de klantbeleving. Zorg daarom voor een mooie, on-brand verpakking waar je klanten blij van worden. Je kunt creatief zijn met verpakkingen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de verpakkingen van Coolblue. Klanten worden uitgedaagd om met de verpakking een creatieve creatie te ontwikkelen.

Coolblue

Het uitpakken van een doos of een verpakking wordt weer leuk. Je kunt de strategie ook wel omschrijven als uitpakpret. Deze strategie wint terrein binnen de e-commerce. Coolblue is hier een goed voorbeeld van. Elke webwinkel is wel een beetje jaloers op de club van Pieter Zwart. De merkbeleving rondom deze retailer is gigantisch. De verzenddoos is altijd een hot topic en hierdoor is het shareable-gehalte op social media enorm.

Coolblue trekt de identiteit van het bedrijf door in de verpakking. Je vindt naast de herkenbare kleuren oranje en blauw ook de bekende, jolige humor van het bedrijf op de verpakkingen. Zo worden tips gegeven voor het losmaken van de doos en word je uitgedaagd een creatie te maken van de verpakkingsdoos en deze op Facebook te plaatsen. Dit is een slimme methode die cross-mediaal wordt ingezet en de naamsbekendheid verhoogt.

Een wow-effect kan de customer experience verbeteren. Andere voorbeelden zijn kleine presentjes, kortingsbonnen en handgeschreven kaartjes met daarop de tekst ‘Bedankt voor je bestelling’ die in verpakking worden gestopt.

Hack 3: Investeer in de verpakking

Investeren in de verpakking is de beste manier om de look, de feel en kwaliteit van je merk te optimaliseren. Copywriting is het eerste aspect. Als je geen goede copywriter bent, is het verstandig om te investeren in een goede tekstschrijver. Die kan je helpen om de boodschap sterk over te brengen op de verpakking – een boodschap die perfect verwoord overeenkomt met de waarden en de identiteit van je merk.

Het tweede aspect is de investering in het ontwerp. Een goed aangeschreven grafisch ontwerper of een gerenommeerd designbureau kan je helpen bij het maken van een aantrekkelijk verpakkingsontwerp, dat ook praktisch, functioneel en innovatief is.

Copywriting en ontwerp zijn twee belangrijke bouwstenen voor het productsucces. Besteed daarom tijd en geld aan beide aspecten. Een goed design en een juiste boodschap die de waarden van het merk aan de klanten overbrengen, zijn essentieel.

Hack 4: Inspireer, leer en vertel een boeiend verhaal

Don't sell it, storytell it. Het verhaal dat jouw merk vertelt, blijft langer hangen dan een verkooppraatje. Inspireer consumenten en leer ze iets over je producten. Je kunt een verhaal op de verpakking delen of een manier bieden voor klanten om te linken naar een langer verhaal door middel van een applicatie. Dit kun je doen door augmented reality toe te voegen aan je verpakkingen en zo je product tot leven te brengen. Albert Heijn doet dit op een unieke manier.

Albert Heijn

Albert Heijn heeft een productscanner geïntroduceerd die werkt met augmented reality. Na het scannen van de voorkant van het product met de camera van een smartphone ziet de klant op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier gegevens over ingrediënten, allergenen, voedingswaarden en de herkomst. Een ander voordeel is dat deze productscanner ook kookinspiratie geeft door middel van een Allerhande-recept aan te bieden waar het betreffende product in verwerkt is.

Welke ingrediënten zitten in dit product? Wat kan ik er allemaal mee maken? Waar komt het vandaan? Dit zijn vragen die consumenten bezighouden als zij boodschappen doen. Met de augmented reality-app wordt op deze thema’s ingespeeld.

Hack 5: Verras je klanten

Bij niet elke winkel, iedere webshop of elk bedrijf weten ze hoe ze klanten moeten belonen en waarderen. Maar juist door dat wel te doen, kun je jouw merk op een positieve manier veranderen in gewaardeerd merk. Je kunt één van die merken worden waar klanten ambassadeur van willen worden en die een groot aantal fans hebben – offline én online. Geschenken geven is een manier om je dankbaarheid uit te drukken en dit kan op verschillende manieren.

Het kennen van je doelgroep is hierbij cruciaal. Hoe beter je de behoeften, de problemen en de wensen van de consumenten kent, des te relevanter je de verrassing kunt maken. In het algemeen is het geven van kortingen, exclusieve aanbiedingen en andere giveaways een goede manier. Maar vandaag de dag kom je daar niet meer zo gemakkelijk mee weg. Je moet creatiever zijn om fans een persoonlijke beleving te geven. Geef je klanten bijvoorbeeld de kans om je merkambassadeur te worden in ruil voor exclusieve voordelen. Ze voelen zich dan uniek en gewaardeerd. Dit heeft een positief effect op de customer experience.

Om klanten merkambassadeur van jouw merk te laten worden, kun je een boodschap op de verpakking van je product communiceren. Deze boodschap kan een trigger zijn voor consumenten om tot actie over te gaan. Experimenteer op diverse manieren, zodat je weet wat voor jouw merk het beste werkt. Uiteindelijk vind je een methode die aansluit op de behoeften die je met succes kunt uitbouwen.

Onderschat het effect van een goede productverpakking niet

De productverpakking maakt of kraakt het product. Al is de inhoud dé oplossing voor de consumentenbehoeften, de verpakking is voor een groot deel verantwoordelijk voor het aantal consumenten dat het product uiteindelijk gebruikt. Bedenk, test en investeer in de productverpakking daarom vóór de lancering. Wat zijn jouw creatieve ideeën om de aandacht te trekken met een verpakking?

Marthijn van Oostveen is onder andere werkzaam als contentmarketeer bij de leverancier van verpakkingsmaterialen Vendrig Packaging.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie