Naar inhoud

Ouder management in de weg bij succes digital marketing

BUSSUM #dimday12 –  Waar staan Nederlandse bedrijven op het gebied van digitale en sociale marketing? Dat was de vraag die centraal stond in het onderzoek van auteur en docent Beeckestijn Business School Egbert Jan van Bel en onderzoeksbureau Service Check. Uit de cijfers blijkt dat digitale marketing geaccepteerd wordt, maar dat adoptie vaak nog achterblijft. Tijdens zijn keynote op studiedag Digital Marketing in 1 Day, vertelt Van Bel wat er moet veranderen om tot adoptie te komen. Ook ging Customer Talk in gesprek met Jessica Jonasse, directeur van onderzoeksbureau Service Check, die het onderzoek heeft geleid.

Klanten kiezen tegenwoordig voor een bepaald merk of product op basis van persoonlijke waarden. Het is al lang niet meer zo dat alleen de prijs belangrijk is. Zo stelt Egbert Jan van Bel, auteur en docent Beeckestijn Business School, tijdens zijn keynote op studiedag Digital Marketing in 1 Day in Bussum. Die persoonlijke waarden worden steeds vaker kenbaar gemaakt in digitale kanalen en klanten willen op basis van die waarden contact met een bedrijf, eveneens via dezelfde kanalen. Het belang van digital marketing is daarom nog nooit zo groot geweest. Maar hoe staat het eigenlijk met de acceptatie van digitale marketing in Nederland?

Uit het rapport van onderzoeksbureau Service Check en Van Bel komen duidelijke cijfers naar voren; 87 procent van de respondenten zegt dat digitale marketing hen beter in staat stelt om klantgericht te werken. Daarnaast vindt tachtig procent dat het inzetten van digitale marketing noodzakelijk is voor het realiseren van merkloyaliteit. Acceptatie is dus aanwezig. Wel waarschuwt Van Bel dat retentie nu belangrijker is dan loyaliteit: “Retentie draait om het gedrag dat bepaalt of je wel of niet koopt. Daar moet je op focussen, want loyaliteit gaat meer over gevoel. Ik kan nog zo loyaal zijn aan Ferrari, maar dat betekent niet dat ik zo’n auto ga kopen. Dat wil niet zeggen dat loyaliteit onbelangrijk is, maar in tijden van crisis is concreet koopgedrag van belang.”

Acceptatie zonder adoptie

Ook al zien marketeers in dat digitale marketing heel belangrijk kan zijn voor het creëren van klantwaarde, slechts twintig procent weet zijn digitale marketingplannen succesvol in te zetten. Ook zegt 53 procent van de respondenten digitale marketing selectief in te zetten. Slechts bij 28 procent gebeurt dit structureel en doelgericht.

Volgens Jessica Jonasse, eigenaresse van onderzoeksbureau Service Check, komen er twee belangrijke redenen naar voren die verklaren waarom het moeilijk is voor bedrijven om digitale marketing te adopteren: “Marketeers weten niet wat digitale marketing oplevert. Daarnaast is er te weinig commitment van het management. De twee punten sluiten eigenlijk naadloos op elkaar aan, want de managementafdeling zal de digitale plannen pas steunen als marketeers kunnen laten zien wat ze opleveren.”

Om inzicht te krijgen in successen die behaald kunnen worden met digitale marketing raadt Jonasse aan te gaan experimenteren, maar wel als ondersteuning van de gangbare marketingacties: “Begin klein. Ga niet ineens hele grote projecten doen, maar zet eerst een klein digitaal project op. Stimuleer en faciliteer interactie met de doelgroep en gebruik mediakanalen die het best bij de klant passen. Analyseer die campagne om eventuele successen te kunnen meten en vast te leggen. Je kunt draagvlak creëren door goede resultaten te laten zien aan het management en hen daarmee te overtuigen.”

Nieuwe generatie marketeers aan zet

Naast het gebrek aan inzicht in resultaten en te weinig commitment van management is ook het huidige leiderschap binnen bedrijven een tegenwerker bij digitale marketingadoptie. Van Bel: “Het management bij veel organisaties bestaat uit ervaren ouderen, allemaal opgeleid met oude marketingtheorieën zoals de generic strategies van Michael Porter en de value disciplines van Treacy en Wiersema. Daar werken ze nog steeds mee, maar het gebruik van deze theorieën alleen is niet meer genoeg. Er moeten nieuwe marketingstrategieën en tools aan toegevoegd worden.”

Ook Jonasse ziet problemen rondom deze oudere generatie: “Zij zien vaak het belang niet in van digitale marketing en ook gaan de ontwikkelingen vaak te snel om alles te begrijpen.” Volgens zowel Van Bel als Jonasse moet de jongere generatie dertigers het roer nu overnemen.

Uit zowel de visie van Egbert Jan van Bel als uit de cijfers van het onderzoek van Service Check blijkt dat er nog veel uitdagingen zijn bij het adoptieproces van digitale marketing. Toch denkt Van Bel dat veel bedrijven al snel de stap zullen zetten: “Gartner voorspelde deze maand dat in 2016 een kwart van de bedrijven een chief digital officer (cdo) heeft, maar in mijn optiek zal dat veel sneller gaan. ik denk dat dit volgend jaar al zo ver is.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie