Naar inhoud

Overzicht van de beste Nederlandse marketingboeken van 2019

Marketing is een relatief jong vakgebied dat nog voortdurend in ontwikkeling is. Deze ontplooiing is ook duidelijk waar te nemen als je de thema’s van de Nederlandstalige marketingboeken van de afgelopen jaren naast elkaar legt. Waar in het recente verleden digital, social en data nog belangrijke onderwerpen waren, zie je nu een toenemende aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Ieder jaar zet Platform Innovatie in Marketing (PIM) de beste Nederlandse marketingliteratuur in het spotlicht. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ wordt beschouwd als dé marketingliteratuurprijs van Nederland. De bijbehorende award wordt dit jaar voor de 17e keer uitgereikt. Dit is een overzicht van de boeken die in 2019 zijn genomineerd. Zonder uitzondering geven de auteurs van deze publicaties blijk van een originele kijk op het marketingvakgebied.

WOW – Worlds of Wonder

In ‘WOW – Worlds of Wonder – Experience Design for Curious People’ behandelen Erik Bär en Stan Boshouwers het ontwerpen van ervaringen die raken. Zij noemen dat de kunst van het creëren van ruimtes die een verhaal vertellen. Het boek is het resultaat van 25 jaar werk door een van de eerste Europese bureaus gespecialiseerd in experience design. Vanaf 1991 zijn de auteurs getuige geweest van de opkomst van een volledig nieuwe industrie, waarin grafische, ruimtelijke en theatrale kunst worden gecombineerd met interactieontwerp en persoonlijke groei. ‘Worlds of Wonder’ is de geïllustreerde samenvatting van die doorgaande reis. Het is bedoeld voor iedereen die bezig is met zijn merk, kunst, geschiedenis of ideeën over de toekomst.

De onsterfelijke onderneming

‘De onsterfelijke onderneming – Overleven in disruptieve tijden’ kan gezien worden als het magnum opus van merkenstrateeg Fons Van Dyck. Het boek is een bewezen leidraad voor iedere manager om te overleven op de lange termijn. Deze leidraad wordt getoetst aan de hand van het succes én de mislukkingen uit het meer dan 40-jarige bestaan van Apple, van opgang via ondergang tot wederopstanding. ‘De onsterfelijke onderneming’ is een uniek pleidooi voor de noodzaak van langetermijndenken en rekent ongenadig af met gemeenplaatsen en mythes over succesvolle organisaties. Het is een overlevingskit met praktische tips en do’s and don'ts voor elke ondernemer in disruptieve tijden, waarin de levensduur van ondernemingen steeds korter wordt.

De onweerstaanbaarheidstheorie

Nu alles een commodity wordt, zit er maar één ding op: vernieuwen en zo een onweerstaanbaar bedrijf worden. Dat is de kern van ‘De onweerstaanbaarheidstheorie – Verleid en scoor bij je klant’ van Jan Heuvel. Hij geeft inzicht in en oplossingen voor de belangrijke vraag hoe je kunt ontsnappen aan de commodity-valkuil, waarmee bedrijven worden geconfronteerd. Consumenten zien maar een op de zeven merken als onmisbaar in hun leven. De rest is commodity. Hoe word en blijf je als bedrijf en als merk relevant in een situatie waarin concurrenten inzetten op de race to the bottom en waarin de wereld ook nog eens verandert met de snelheid van het geluid? Om hieruit te ontsnappen, moet je anders denken – innoveren dus. Innovatie wordt door velen gezien als het exclusieve domein van een elite van creatieve mensen en technici. Een kostbare denkfout, want je eigen potentieel is ongelofelijk sterk. Iedereen die empathisch kan denken en die de juiste handleiding heeft, kan komen tot baanbrekende businessconcepten.

Extreem klantgericht

One size fits none, zeker als het om klantgerichtheid en commercie gaat. Dat stelt Daniëlle de Jonge in ‘Extreem klantgericht = Maatschappelijke impact + Commerciële slagkracht + Waardevolle klantrelaties’. Klanten verwachten exclusieve persoonlijke aandacht vanaf het allerprilste contact en willen onderdeel zijn van het hele commerciële proces, niet slechts het eindpunt. Ze zoeken naar bedrijven die maatschappelijke – ecologische en sociale – impact creëren. De klant van vandaag hecht grote waarde aan wederzijdse betrokkenheid. Dat vraagt om een eigentijdse aanpak van klantgerichtheid, acquisitie en relatiebeheer. En niks doen is geen optie. Doing good voor klant en maatschappij, dáár ligt je onderscheidende kracht. In ‘Extreem klantgericht’ ontdek je hoe je een extreem klantgerichte aanpak ontwikkelt en je commerciële vaardigheden en technieken aanscherpt, mét oog voor de zakelijke doelen van jouw bedrijf.

Who is accountable?

Of je nu in de sales, marketing of communicatie werkt, met ‘Who is accountable? – Sales, marketing en communicatie op één lijn’ willen Franck Kuppers en Werner van Beusekom je helpen succesvoller te zijn in je vak. Ze beschrijven hoe organisaties baat hebben van het op één lijn brengen van sales, marketing en communicatie. Ook wordt aangegeven hoe het delen van kennis, transparante communicatie en het meten en analyseren van data werkprocessen verbeteren. In de bestaande literatuur is vooralsnog nauwelijks beschreven hoe je sales, marketing en communicatie op één lijn brengt. De auteurs hebben met de SAMACO-journey en het SAMACO-model deze leemte gevuld. SAMACO staat voor: sales, marketing en communicatie. De journey laat zien hoe je in enkele stappen komt tot optimale samenwerking en accountability tussen de disciplines, het model is toepasbaar in elk type organisatie.

Het einde van concurrentie?

Het koopgedrag van klanten ondergaat grote veranderingen onder invloed van de digitalisering. Hierdoor veranderen de marktomstandigheden, mede door opkomende concurrentie vanuit een onverwachte hoek. Hoe kun je nog concurreren met grote internetaanbieders als Amazon, bol.com, en Zalando? De concurrentiestrijd vindt niet langer meer plaats op basis van product of prijs, maar op basis van klantenbinding. Daarnaast komen er steeds meer platformen, de zogenoemde multisided platforms, die aanbieders en vragers met elkaar in contact brengen zoals Airbnb, Booking.com, Thuisbezorgd.nl en Uber. In de toekomst komt er concurrentie tussen deze platformen. In ‘Het einde van concurrentie? – Zakendoen in de platformeconomie’ slaat Cor Molenaar een brug tussen de digitale en de fysieke wereld, tussen oude verdienmodellen en nieuwe businessmodellen, tussen marketing en automatisering. Oude waarden van marketing, concurrentie en automatiseringstechnieken worden geanalyseerd en vervangen door nieuwe inzichten.

Retail – De digitale hysterie voorbij

De digitale revolutie heeft de klant veeleisender dan ooit gemaakt. Snelheid, transparantie en hyperpersonalisatie zijn de norm van vandaag. Steeds meer merkfabrikanten verkopen in eigen winkels en webshops rechtstreeks aan de consument. Ondertussen kondigen nieuwe technologieën een volgende schokgolf aan. In ‘Retail – De digitale hysterie voorbij – Ontwikkel en implementeer een winnende strategie als retailer of merkfabrikant’ introduceert Gino Van Ossel het concept optichannel. Daarmee leidt hij retailers, merkfabrikanten en dienstenbedrijven voorbij de digitale hysterie. Met herkenbare voorbeelden is het een realistische kijk op retail en een praktisch kader om een succesvolle strategie uit te zetten die winst, competitiviteit en klantgerichtheid combineert.

Waardevolle eenvoud

Als nieuwe of bestaande producten, diensten of processen niet voldoen, zijn de symptomen vaak duidelijk zichtbaar: ontevreden gebruikers, vertrekkende klanten, interne weerstand, slechte verkoopresultaten en een wankele concurrentiepositie. Veel lastiger is het om het onderliggende probleem boven tafel te krijgen. Waar ligt het nou precies aan? Waarom werkt iets niet? In ‘Waardevolle eenvoud – Beoordeel, ontwerp en verbeter producten, diensten en processen’ beschrijft Bart Schouten hoe je in no time de vinger op de zere plek legt. Daarvoor heeft hij het verbluffend eenvoudige en doeltreffende waardevolle eenvoud-model ontwikkeld. Een model waarmee je de mate van toegankelijkheid en waarde van producten, diensten of processen direct in kaart kunt brengen. Want de gecombineerde kracht van waardevolle eenvoud, dáár moet je naar op zoek.

Excelleren in service

Hoe maak je de omslag naar een uitzonderlijke serviceorganisatie die klanten en medewerkers blijvend weet te boeien en binden? In ‘Excelleren in service – Omslag naar een emotionele relatie met klanten en medewerkers in tien paradigmashifts’ leggen Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan de tien belangrijkste veranderingen uit die organisaties maken om duurzaam succesvol te zijn door te excelleren in service. Dit organisatorische omdenken gaat over het design van de dienstverlening, de strategie, bedrijfscultuur, innovatie en de operatie. Met ruim 120 praktijkvoorbeelden, 20 tools en twee scans is 'Excelleren in service’ een robuuste roadmap om concreet en fundamenteel werk te maken van excellente klantgerichtheid – voorbij mooie woorden, projectjes en goedbedoelde initiatieven.

The Positive Sum Game

Drie transformaties – technologie, duurzaamheid en menselijke waarden – hebben de wereld in transitie geschopt. Het levert diepgaande verandering op in de wereld van merken, bedrijven en organisaties. Ondernemingen worden socialer en organisaties worden ondernemender – omdat ze willen en omdat ze moeten. De transitie die vandaag in volle gang is, creëert een vruchtbare bodem voor ‘The Positive Sum Game’. Het is cool nieuw spel waarin ‘Better for me’ plus ‘Better for the world’ hand in hand gaan en het individu en het collectief allebei op hetzelfde moment kunnen winnen. In ‘The Positive Sum Game – Beter voor mij + Beter voor de wereld | Voor merken, bedrijven, organisaties en mensen’ schetsen Herman Toch en Ann Maes voor het eerst het nieuwe speelveld waarop merken, bedrijven en organisaties bewegen en hun waarachtige plek moeten vinden.

Digital Marketing Fundamentals

‘Digital Marketing Fundamentals – From Strategy to ROI’ van Marjolijn Visser, Berend Sikkenga en Mike Berry is het eerste volwaardige handboek over digitale marketing dat het hele marketingproces omvat. Zowel de wetenschappelijke theorie achter digitale marketing als de technieken en media worden besproken. Het boekwerk is gemakkelijk te lezen en bevat veel internationale voorbeelden en cases. ‘Basisboek Online Marketing – Van strategie tot conversie’, de Nederlandstalige versie, is een standaarduitgave in Nederland. In 'Digital Marketing Fundamentals' komen alle relevante aspecten van digitale marketing aan bod: strategische aspecten, het gebruik van het internet voor marktonderzoek, productontwikkeling en productrealisatie, branding, klantenwerving, klantloyaliteit en orderverwerking. In het boek worden ook effectieve websites en apps, digitale analyse en planning en organisatie besproken. De toepassing van social media en mobiele communicatie is naadloos geïntegreerd in de onderwerpen.

De uitreiking van de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2019’ vindt plaats op dinsdag 26 november 2019 in RAI Amsterdam. Die avond presenteren de genomineerde auteurs hun bevindingen en wordt duidelijk wie de opvolger wordt van Ruud Frambach, die in 2018 de prijs won voor zijn boek ‘Doet marketing ertoe? - Effectieve marketing door te sturen op waarde’.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie