Naar inhoud

Overzicht van de beste Nederlandse marketingboeken van 2020

In het brede vakgebied dat marketing omspant, draait het tegenwoordig in toenemende mate om de waarde die een merk consumenten in zowel business-to-business als business-to-consumer biedt. Die ontwikkeling zorgt voor een sterk groeiende aandacht voor aspecten als purpose en branding. Deze tendens heeft data en digital – onderwerpen waar voorgaande jaren veel aandacht voor is geweest – niet verdrongen, maar in hygiënefactoren getransformeerd.

Marketing is voor professionele marketeers al geruime tijd geen trukendoos meer, waar op enig moment een willekeurige greep uit wordt gedaan. Zo is door een gebrek aan vertrouwen en geloofwaardigheid de belangstelling voor bijvoorbeeld influencers, online reviews en social media even op een laag pitje gezet. Wie daar overigens nog aan twijfelt, raad ik aan toch maar naar deze aflevering van het televisieprogramma ‘Zondag met Lubach’ te kijken.

Beste marketingliteratuur van 2020

Deze evolutie van het relatief jonge marketingvakgebied zie je ook terug in de shortlist van de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2020’, die wordt beschouwd als dé marketingliteratuurprijs van Nederland. Met deze prijs zet Platform Innovatie in Marketing (PIM) ieder jaar de beste Nederlandse marketingliteratuur in het spotlicht. De bijbehorende award wordt dit jaar voor de 18e keer uitgereikt. Dit is een overzicht van de boeken die in 2020 zijn genomineerd. Zonder uitzondering geven de auteurs van deze publicaties blijk van een originele kijk op het hedendaagse marketingwerkveld.

Aandachtsmarketing

De stortvloed aan impressies waar mensen tegenwoordig mee geconfronteerd worden, zie je terug in uitpuilende inboxes, ontplofte WhatsApp-groepen en een overdaad aan reclame. Aandacht is daardoor de nieuwe valuta geworden. De cruciale vraag is dan ook hoe je als marketeer zorgt dat jouw boodschap nog opvalt in dit opdringerige landschap. Mensen geven hun schaarse aandacht namelijk alleen nog uit aan merken die hun leven verrijken.

Klaas Weima laat in ‘Aandachtsmarketing – De krachtige en bewezen methode voor merkontwikkeling’ aan de hand van nieuw wetenschappelijk onderzoek en voorbeelden uit de praktijk zien hoe je wél aandacht voor jouw merk krijgt. Dit resulteert in minder marketingverspilling, blijere klanten en een hogere bedrijfsresultaat. Het boek biedt een krachtige, eenvoudige en bewezen werkwijze om oprechte belangstelling voor jouw organisatie te verdienen.

Beyond Brands

Vandaag de dag een merk levensvatbaar op de markt brengen, dat roept vele vragen op. Want waarop baseren we ons als marketeer, ondernemer of consument in de voorkeur of afkeur voor een merk? Naast modellen en theorieën in tabellen – op slide en op papier – liggen massa's antwoorden en de meest frisse ideeën out in the open. Want we vinden deze inspirerende oplossingen door gewoon naar andere merken te kijken.

In ‘Beyond Brands – Merken zien, trends lezen en weten waarnaartoe’ vertelt Tom Van den Bergh hoe merken ons leven makkelijker en mooier moeten, kunnen en zullen maken. Dat doet hij vanuit de overtuiging dat ze een dienst op zich zijn, in deze dagen van volatility, uncertainty, complexity en ambiguity (VUCA) waarin tegelijk de meest briljante en beangstigende gebeurtenissen plaatsvinden. Ze laten de een in twijfel achter en zetten de ander aan tot actie. Maar in welke richting gaan we verder? Dit boek zorgt dat je niet verdwaalt.

Brand Change

Wie heden ten dage de wereld wil veroveren met een nieuw product of een nieuwe dienst, heeft een inspirerend merk nodig. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt? ‘Brand Change – Nieuwe inzichten over merkverandering’ is een van de eerste Nederlandstalige boeken over merkverandering. Het omlijst aan de hand van relevante cases hoe je tot een succesvol merk komt.

Thierry Cattoir biedt jou met dit boek inzicht in zijn creatieve processen. Hij is de eerste merkenarchitect van België en leert je hoe jij als marketeer steeds opnieuw kunt inspelen op veranderende maatschappelijke omstandigheden en de wijzigingen in het consumentengedrag die daar het gevolg van zijn. Bovenal kom je in een handomdraai te weten of jouw merk behoefte heeft aan verandering – of juist helemaal niet.

Databedreven marketing

In het digitale domein laten mensen overal hun footprints achter. Met alle activiteiten online laten we namelijk sporen na. Sterker nog, veel van onze bezigheden offline worden ook digitaal vastgelegd. De hoeveelheid gegevens waarover organisaties kunnen beschikken, is dan ook gigantisch. Toch doen bedrijven en instellingen weinig met die schat aan informatie – terwijl je al met een klein beetje verstand van data veel betere beslissingen kunt nemen voor je marketing en communicatie.

Met het boek ‘Databedreven marketing’ reikt Danny Oosterveer marketeers en communicatieprofessionals op een bijzonder heldere manier de kennis en vaardigheden aan om deze waardevolle data naar zinvolle inzichten te vertalen en daarmee hun marketinginspanningen te verbeteren. Alle facetten van analytics komen aan bod: van de ‘Why’ van data tot big data en van het opstellen van metrics tot optimalisatie.

De klant-energieke organisatie

Hoe weet je als ondernemer of marketeer of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Met losse projecten en initiatieven proberen organisaties zich tegenwoordig voortdurend te verbeteren om zo de verandersnelheid van de klantbehoefte bij te houden. Bedrijven en instellingen stoppen er veel tijd en energie in. Maar toch laten verbeteringen veelal lang op zich wachten. De essentiële vraag is natuurlijk hoe dit komt.

Veel energie gaat verloren door het gebrek aan samenhang in de organisatie én omdat een belangrijke energiebron vrijwel onbenut blijft: klant-energie. Organisaties die in staat zijn deze energie te laten stromen, beschrijft Sonja Stalfoort in haar boek ‘De klant-energieke organisatie – Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden’. Dit is een organisatie die energie uit klantfeedback weet te winnen en hiermee medewerkers inspireert, meer tevreden klanten genereert en toekomstbestendig onderneemt.

Make Dust or Eat Dust 2.0

In 2005 zag ‘Make Dust or East Dust 1.0’ het daglicht. Met dit puntige boekje heeft Roland van Kralingen destijds beoogd de tijdsgeest te vangen en ondernemers plus managers een plezier te doen, omdat het voor hen steeds belangrijker én lastiger was geworden om de vinger aan de pols te houden van de woest veranderende context waarin we allemaal 24 uur per dag en 7 dagen in week leven. Dat 15 jaar later veel is veranderd, is een open deur.

In ‘Make Dust or Eat Dust 2.0 – Marktleiderschap in een tijdperk van extreme verandering’ laat Roland van Kralingen zien dat het om niet-aflatende inspiratie, creativiteit en doorzettingsvermogen vraagt om als onderneming je merk goed in de markt te zetten en om relevante en duurzame meerwaarde te blijven creëren. Het boekje is er voor iedereen die connected moet zijn met de tijdgeest. Twee uurtjes lezen en dan heb je die gegarandeerd weer te pakken.

Marketing Design met Customer Journey Mapping

Marketing gaat niet over het begrijpen van je klanten, maar over het ontwerpen van creatieve oplossingen voor hen. Natuurlijk moet je – om goed te kunnen ontwerpen – je wel verdiepen in die klanten en in hun context. Die klantverdieping doen we door middel van customer journey mapping en het in kaart brengen van de context doen we door middel van diverse contextscans. Daarmee wordt de nadruk meer gelegd op het ontwerpende en creatieve karakter van marketing.

‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’ is customer journey mapping met een vleugje neuromarketing en een forse toef design thinking. Eveline van Zeeland legt in dit boek zowel de nadruk op de analyse als op het ontwerpen van praktijkoplossingen en op de actiepunten die daarop een vervolg moeten vormen. Het draait dus niet alleen om analyse dus, maar vooral ook om design. Juist in dat design zit namelijk de essentie van marketing.

Online invloed

“Kijken, kijken, maar niks kopen.” Het is een stereotiep beeld van Nederlanders. De relevante vraag is daarom hoe je van kijkers kopers maakt en van afhakers aanhakers maakt. Door het slim toepassen van gedragspsychologie haal je veel meer resultaat uit je website, app of online campagne. In ‘Online invloed – Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten’ leggen Bas Wouters en Joris Groen leggen haarfijn uit wat werkt, wat niet werkt en waarom.

In dit boek – met ruim 40 succescases en meer dan 150 illustraties van do’s-and-don’ts – vind je concrete en makkelijk toepasbare richtlijnen voor het ontwerpen en verbeteren van jouw online customer journey. De auteurs hebben zich naast hun jarenlange praktijkervaring gebaseerd op de inzichten van de belangrijkste gedragswetenschappers van dit moment, zoals Robert Cialdini, Brian Jeffrey Fogg en Daniel Kahneman.

Ontmoet de Xceptionals

Wie in de toekomst relevant wil blijven, biedt klanten meer dan alleen een goed product of een goede dienst tegen een prima prijs. Een uitzonderlijke customer experience én een buitengewone sustainable experience, daarmee kun je het onderscheid mee maken. Bedrijven en instellingen die – naast een goed product of een goede dienst tegen een prima prijs – in beide aspecten uitblinken, hebben de beste overlevingskansen. Zij zijn de exceptionele organisaties.

MarketResponse doet – geïnspireerd door het boek ‘Kloteklanten’ van Egbert Jan van Bel – sinds 2007 continu onderzoek naar het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. In het boek ‘Ontmoet de Xceptionals – De transitie naar de overtreffende trap in klantvriendelijkheid’ heeft Gerrit Piksen, senior research consultant bij dit marktonderzoeksbureau, de inzichten gebundeld die dat onderzoek oplevert en schetst hij het nieuwe speelveld van klantvriendelijkheid.

Platformrevolutie

De samenleving wordt de laatste jaren opgeschud door nieuwe platformorganisaties als Amazon, Uber en Booking.com. Met hun exponentiële groeicapaciteit en onorthodoxe strategieën groeien deze organisaties in een paar jaar uit tot spelers van wereldformaat. De platformrevolutie lijkt geen enkele sector te sparen. Hoewel deze revolutie grote kansen biedt, zijn er ook genoeg vragen. Wat doen platformorganisaties anders? Wat kunnen bestaande organisaties hiervan leren? Welke rol is er voor de overheid weggelegd in de platformeconomie?

Hoe we de kansen benutten en mogelijke negatieve effecten voorkomen, is het uitgangspunt geweest van Martijn Arets voor 60 reizen naar 16 landen waar hij in de afgelopen 8 jaar ruim 500 betrokkenen heeft gesproken. In ‘Platformrevolutie – Van Amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken en leven’ analyseert hij de belangrijkste ontwikkelingen en stakeholders, legt hij de meest prangende dilemma’s bloot en schetst hij een visie op en roadmap naar de toekomst.

Power Brands 2.0

Apple, Airbnb, Nike, Google, Starbucks, Nespresso, Jamie Oliver, Obama, GroenLinks, Uber, IKEA en HEMA. Dit – onvolledige lijstje – is een opsomming van de power brands van nu. Dit zijn merken waar mensen liefde voor koesteren, merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. Ze zijn toonaangevend in het nieuwe merkdenken. Maar waarom zijn ze zo succesvol? Wat is hun geheim? En wat kunnen we van ze leren om zelf een power brand te worden?

In ‘Power Brands 2.0 – De 12 wetten van het nieuwe merkdenken’ laat Marc Oosterhout je kennis maken met het nieuwe merkdenken, om zo stap voor stap een power brand te ontwikkelen. Het boek is nuttig en waardevol voor commerciële merken – van start-up tot corporate onderneming. Maar dat geldt zeker ook voor maatschappelijke merken, zoals politieke partijen, niet-gouvernementele organisaties of publieke instanties als ziekenhuizen, universiteiten, ministeries of gemeenten.

The offer you can’t refuse

Digitaal gebruiksgemak is het nieuwe minimum – een commodity. Klanten vinden het inmiddels de normaalste zaak van de wereld om met één druk op de knop toegang te hebben tot een reeks diensten en producten. De komende jaren moeten ondernemingen een actieve rol spelen in de life journey van klanten: helpen dromen te laten uitkomen en problemen op te lossen. Daarnaast kijken klanten meer naar bedrijven dan naar overheden om maatschappelijke problemen zoals klimaat, gezondheidszorg en mobiliteit aan te pakken.

In ‘The offer you can’t refuse – Wat als klanten meer willen dan een uitstekende service?’ beschrijft Steven Van Belleghem wat je moet doen als klanten meer verwachten dan alleen een goed product, uitstekende service en perfect werkende digitale interfaces. Wanneer je er als organisatie namelijk in slaagt een goed werkende digitale dienstverlening aan te bieden, een levenspartner voor klanten te worden en een oplossing te bieden voor maatschappelijke uitdagingen, bouw je an offer you can’t refuse.

De uitreiking van de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2020’ vindt plaats op donderdag 26 november 2020 tijdens een online event. Die middag presenteren de genomineerde auteurs hun bevindingen en wordt duidelijk wie de opvolger wordt van Gino Van Ossel, die in 2019 de prijs won voor zijn boek ‘Retail – De digitale hysterie voorbij – Ontwikkel en implementeer een winnende strategie als retailer of merkfabrikant’.

Foto’s: Pexels en PIM

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Sicco
    super leuk Hans !
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie