Naar inhoud

Philips Healthcare: van technisch platform naar community om professionals te betrekken

UTRECHT #pimsessie – Philips Healthcare, ontwikkelaar van mr- en ct-scanners, wilde professionals ondersteunen bij het uitvoeren van scans. Het bedrijf gaf daarom opdracht om een online dataplatform te ontwikkelen waarin radiologen de vele variabelen die nodig zijn voor het maken van een goede scan, konden opslaan. Toen bleek dat radiologen veel meer wilden delen dan alleen variabelen, veranderde Philips het technologisch dataplatform in een platform waar radiologen content kunnen delen en zo meer betrokken moeten raken bij Philips Healthcare.

Het gebruik van mr- en ct-scanners vereist veel expertise. Voor het maken van een mri-scan van een knieschijf zijn bijvoorbeeld al zestig variabelen nodig. Om professionals te helpen bij het opslaan van al die verschillende variabelen, zocht Philips Healthcare in 2004 naar een mogelijkheid om data op te slaan. Hiervoor werd dit al gedaan met behulp van floppies en e-mail, maar nu moest het sneller en eenvoudiger kunnen.

Het dataplatform is ontwikkeld door i-RIS, overgenomen door consultancybureau Altran. Jeroen Kaak, business unit director i-RIS Altran, vertelt tijdens de speedsessie ‘resultaten boeken met sociale media’ van Platform Innovatie in Marketing (PIM) over het ontwikkeltraject. Raak: “Omdat het ontwikkelen van het platform vrij eenvoudig was, hebben we de radiologen gevraagd wat voor soort data of informatie ze nog meer zouden willen kunnen inzien via het platform.”

Sociale community

Na het vragen naar hun wensen bleek dat radiologen behoefte hadden aan meer informatie dan alleen de variabelen die nodig zijn voor het maken van een scan. Ze waren onder andere geïnteresseerd in klinisch nieuws, best practices en tips over hoe ze hun scanner het beste konden instellen en inzetten. Aan de hand van deze wensen werd het business intelligence platform NetForum ontwikkeld om klanten beter te betrekken bij de scanners van Philips.

Volgens Raak biedt het platform inmiddels meer mogelijkheden dan alleen het delen van content en variabelen. Radiologen wilden kunnen vergelijken hoeveel patiënten per dag door hun scanners gaan in vergelijking met andere ziekenhuizen. Na deze data toegevoegd te hebben aan het platform bleek dat er grote verschillen tussen de aantallen zaten. Door de processen te vergelijken moeten radiologen van elkaar kunnen leren hoe ze zo efficiënt mogelijk patiënten moeten kunnen scannen.

Belangrijk daarbij is dat de patiënt centraal moet staan. Het is belangrijk dat zij tevreden zijn want dan zijn de klanten van Philips Healthcare ook tevreden. Er wordt nu bekeken hoe patiënten kunnen worden betrokken bij het platform. Zo moeten ze bijvoorbeeld ervaringen kunnen gaan delen, zodat radiologen daar weer op kunnen inspelen en nog betere scans moeten kunnen maken.

Resultaten door betrokkenheid

Het open platform heeft volgens Raak nu meer dan twintigduizend gebruikers en daar zouden elke maand tweehonderd nieuwe gebruikers bij komen. Uit onderzoek blijkt dat 15 van de 21 bezoekers eerder overwegen om een Philips product te kopen na kennis gemaakt te hebben met het platform.

Naast het verhaal van Philips Healthcare, praatte Zeelandia, leverancier van bakkersingrediënten, over hoe zij door een sociaal intranet, hun medewerkers enthousiast proberen te maken over hun producten om met dat enthousiasme meer te kunnen verkopen. Ook vertelde Lay's over hoe zij doormiddel van co-creatie op sociale media meer verkoop realiseerden.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie