Naar inhoud

PIM-sessie: marketeers moeite met trends, experimenteren is passé

Tijdens de PIM-sessie van 31 januari jongstleden stonden trends in het marketingvakgebied centraal. De ontwikkelingen gaan voor marketeers soms zo snel dat het lastig lijkt om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan, zo blijkt uit een onderzoek van softwareleverancier dat tijdens de avond gepresenteerd werd. Patrick Petersen, zelfstandig consultant, liet vervolgens zien wat bedrijven kunnen doen om de klanten wel te boeien en te binden. Customer Talk was erbij en doet verslag.

De marketeer worstelt. Zo blijkt uit het chief marketing officer (cmo) onderzoek dat softwareleverancier IBM, waar de PIM-sessie gehouden werd, eind 2011 heeft gehouden. Volgens Ronald Velten, marketing, communicatie en corporate citizenship leader bij softwareleverancier IBM, zijn de marketeers die ondervraagd zijn als konijnen op de snelweg: ze zien de veranderingen met een sneltreinvaart op zich afkomen, maar ze komen niet in beweging.

Velten besprak de resultaten van de CMO Study die in oktober 2011 is gepubliceerd, waarbij cmo’s vooral aan de slag willen met klantrelaties, het toevoegen van waarde en het meten van de impact. Die relaties moeten van de grond komen door dialoog aan te gaan met de klant. Dat blijkt problematisch, want de marketeers doen weinig om de klant op individueel niveau te kunnen begrijpen.

Het resultaat dat volgens Velten het meest opvallend is, is dat de marketeers die in de Benelux zijn ondervraagd, vooral de net promotor score (nps) willen meten. “Ze hebben liever een intentieverklaring”, aldus Velten, “dan daadwerkelijk return on marketing investment.” Uit het publiek kwam protest; juist de intentieverklaring zegt iets over de voorspelling voor de lange termijn. Een belangrijke indicator als je wilt groeien.

Bedrijf inrichten voor lange termijn

De lange termijn stond ook bij de presentatie van Patrick Petersen centraal. “De komende jaren gaat om boeien en binden”, zegt Petersen, “maar bullshit kan niet meer.” Leuk experimenteren met een sociale media accountje is passé. “Even engagen” is niet mogelijk. De trends die Petersen toelicht gaan daarom ook over hoe bedrijven voor de lange termijn klanten kunnen binden en boeien.

  1. De vraag naar communitymanagers stijgt, aldus Petersen. Hij stelt zichzelf de vraag; hoe kun je je imago verbeteren, als er niets gebeurt? Zaak is dus om in te zetten op betrokkenheid en iemand aan te trekken die daar feeling voor heeft. “Iemand moet die klik met klanten en prospects kunnen maken.”
  2. Social business, daar zullen bedrijven op moeten inzetten. Je hebt return on engagement nodig, niet één lead op vierduizend tweets. Het draait om normen, waarden en cultuur, social moet in het dna van je bedrijf zitten, aldus Petersen.
  3. Je moet klanten bezighouden, continu. Daarom is de derde trend storytelling om klanten en potentiëlen te kunnen boeien en binden. Niet meer één keer per week, maar het verhaal moet continu spelen.
  4. Sociale media zijn geen middel, maar sociologie en psychologie. Sociale media draaien om mensen en waarden. Klantbehoeften zijn bijvoorbeeld erkenning en aandacht. Het gaat om een kwalitatief dialoog en content.
  5. Social commerce begint steeds grotere vormen aan te nemen, waarbij de combinatie van off- en online een grote rol speelt. Je kunt een offline aankoop bijvoorbeeld sneller delen naar online vrienden. Ook iDeal voor de mobiele telefoon is een belangrijke ontwikkeling.
  6. Bedrijven ontdekken steeds vaker het gevaar van sociale media. Daarbij moet gedacht worden aan McDonalds.
  7. Een contentstrategie is onontbeerlijk. Boeiende content wordt een steeds grotere uitdaging, juist omdat je continu een verhaal moet hebben. “Plaatjes, dialoog, discussies, op een gegeven moment weet je het even niet meer. Daarom heb je een strategie nodig, daar kun je je aan vasthouden”, aldus Petersen.
  8. Bij alle trends is de menselijke kant belangrijk; bedrijven hebben een human touch nodig om de dialoog met de klant echt te kunnen voeren.
  9. Social mobile is de laatste trend. Dat blijft doorstijgen en location based neemt daarbij wederom een rol in.
In hoeverre bedrijven aan de slag zullen gaan met deze trends en hun angst achter zich laten; de tijd zal het leren. 
 
Over het PIM Marketing Trend Rapport verschijnt ook een artikel.
Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie