Naar inhoud

Reclamemakers weten momenteel consumenten weer echt te raken

Door de COVID-19-pandemie zijn marketeers gedwongen op zoek te gaan naar geheel nieuwe manieren om awareness voor hun merk te creëren. Dat die zoektocht niet altijd eenvoudig is, bewezen de eerste dagen van de intelligente lockdown. Nederlanders werden in die periode vooral geconfronteerd met reclamecommercials waarin bestuurders van brancheverenigingen van overheidswege mochten vertellen hoe belangrijk zij zijn voor de samenleving.


Reclame

Op dat moment leek de inspiratiebron in het marketingdomein volledig drooggevallen. Uit kostenoverwegingen kozen verschillende merken daarnaast bewust voor een drastische vermindering van de uitgaven aan advertising. Dit gebeurde terwijl het overgrote deel van de consumenten helemaal niet zat te wachten op een reclamestop. Wel verwachten zij nu dat bedrijven meer dan ooit tevoren glashelder laten zien hoe relevant zij zijn voor het dagelijkse leven.

Samenleving

Inmiddels hebben diverse marketeers de juiste toon gevonden. Zij weten momenteel op een creatieve manier awareness voor hun merk te realiseren met reclames waarin hun maatschappelijke betrokkenheid wordt getoond. Bij die ondernemingen leeft het besef dat dit het moment is om consumenten een hart onder de riem te steken. Doelbewust wenden zij zich niet tot influencers met een beperkte houdbaarheid, maar kiezen ze voor het tonen van hun verantwoordelijkheid.

Transformatie

Dat de uitbraak van het coronacrisis wellicht het ideale moment is om te pleiten voor structurele veranderingen in de samenleving, bewijst Triodos Bank onomwonden. De bank spreekt onomfloerst de hoop uit dat door de pandemie meer aandacht ontstaat voor maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en gelijkheid. De onderneming toont in een commercial dat focussen op purpose geen marketingtruc is maar een echt ondernemingsdoel.

‘Reset de economie’ van Triodos Bank

Boodschap

Hoewel een deel van de Nederlanders het inmiddels weer vergeten lijkt te zijn, is afstand houden de enige mogelijkheid om de verspreiding van het coronavirus in te dammen tot er een veilig vaccin is ontwikkeld. Textielketen Zeeman ziet het als haar plicht deze boodschap te ondersteunen. Tijdens de intelligente lockdown weet het bedrijf die thuisquarantaine in een markante campagne positief uit te leggen door de helden op sokken in het zonnetje te zetten.

‘#Heldopsokken’ van Zeeman

Humor

Humor mag dan wel een relatief en gevoelig begrip zijn, toch weet fastfoodketen Burger King met een kwinkslag social distancing onder de aandacht te brengen. In verschillende landen is de keten in staat productpromotie handig te combineren met de boodschap om op dit ogenblik vooral afstand te houden. Dit gebeurt in Duitsland bijvoorbeeld met een reusachtige hoed en in Italië door de hamburgers te serveren met driemaal zoveel rauwe uien dan voorheen het geval was.

‘Social Distancing Whopper’ van Burger King

Verandering

Frisdrankfabrikant Coca-Cola heeft er bij de uitbraak van de pandemie bewust voor gekozen om de marketingactiviteiten tijdelijk stop te zetten. Inmiddels is daar weer verandering ingekomen. Recent is een nieuwe reclamecampagne in Nederland en de rest van West-Europa gelanceerd die in het teken staat van culturele en sociale verandering. Het uitgangspunt van die actie is dat we als samenleving helemaal niet terug hoeven naar de omstandigheden zoals we die kenden voor de virusuitbraak.

‘Open Like Never Before’ van Coca-Cola

Toekomst

“Met dit virus kun je geen feestvieren.” Dat was de nuchtere constatering van arts-microbioloog Jan Kluijtmans onlangs in de talkshow Op1. Bierbrouwer Heineken staat dan ook voor een heikel dilemma, doordat het tonen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid een bedreiging kan vormen voor de ondernemingsomzet. In een nieuwe campagne wordt daarom uitdrukkelijk opgeroepen om ook in de horeca de veilige anderhalve meter afstand te bewaken. “Want er is maar één ding beter dan een avond uit: nog een avond uit.”

‘Back to the Bars’ van Heineken

Hoop

De COVID-19-pandemie onderstreept onomstotelijk de noodzaak om de klantervaring centraal te stellen in een onderneming. Duidelijk is ook dat sportmerk Nike tegenwoordig de standaard neerzet voor de klantbeleving van de toekomst. Het bedrijf weet telkens opnieuw commercials te presenteren die consumenten daadwerkelijk raken. Controversiële opvattingen worden daarbij niet geschuwd. Nu weet het merk weer op een bijzondere manier awareness te creëren met een hoopvolle boodschap.

‘You Can’t Stop Us’ – Nike

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie