Naar inhoud

Redesign merklogo’s staat in het teken van social distancing

Het coronavirus houdt de wereld voorlopig nog wel even in zijn greep. Ondanks een versoepeling van maatregelen in Nederland, blijft de boodschap glashelder: ‘Vermijd onnodig contact, was regelmatig je handen, werk thuis en houd afstand.’ Voldoende afstand tot elkaar houden is wereldwijd de meest gecommuniceerde boodschap om te verspreiding van het virus tegen te gaan. Deze tijding heeft ook merken aan het denken gezet. Want hoe kunnen zij deze missie ondersteunen en onder de aandacht brengen?

Internationaal opererende bedrijven communiceren momenteel veelal een statement dat aansluit op deze overheidsboodschap. In sommige gevallen kiezen ze echter ook voor een – tijdelijke – aanpassing van hun merklogo. Dit is een greep uit de verschillende merken die doelbewust hebben gekozen voor een redesign van hun logo om het belang van social distancing tijdens de COVID-19-pandemie te benadrukken.

1. Miss Chiquita houdt het even voor gezien

Als reactie op de uitbraak van het coronavirus en om het belang van sociale afstand te onderstrepen, heeft bananenmerk Chiquita zijn logo een nieuw aanzien gegeven. Het merk – bekend van de stickertjes op bananen – heeft opzien gebaard door de iconische Miss Chiquita uit het logo te halen. De onderneming heeft verder een verklaring naar buiten gebracht. Met de woorden ‘I'm already home. Please do the same and protect yourself. #stayhome’ zijn mensen opgeroepen om thuis te blijven om de verspreiding van het virus in te dammen.

2. Kappa neemt tijdelijk gepaste afstand

Ook het Italiaanse sportmerk Kappa heeft het logo aangepast vanwege COVID-19. Het originele beeldmerk bestaat uit een man en vrouw die met de rug tegen elkaar zitten, een houding die natuurlijk niet gepast is onder de actuele omstandigheden. In het aangepaste embleem hebben de twee mensen gepaste afstand tot elkaar genomen. De slogan ‘Stronger together, even when apart.’ maakt de boodschap extra krachtig en roept op tot solidariteit.

3. Zoom brengt mensen juist dichter bij elkaar

Het is even wennen geweest. Maar nu we al maandenlang aan huis gebonden zijn, is videobellen uitgegroeid tot een onmisbaar communicatiemiddel. Het maakt het mogelijk om op afstand les te geven, te overleggen met collega's of bij te kletsen met vrienden en familie. Het gebruik van videobeldiensten brengt mensen juist dichter bij elkaar. Dit communiceert videobeldienst Zoom daarom met een redesign van het logo: de O’s in de merknaam omarmen elkaar nu. Daarnaast is de slogan 'Shorten the distance.’ erg sterk, gezien de verwijzing naar het originele beeld.

4. Google volgt de richtlijnen van de WHO

Een Google Doodle is een aangepast logo van zoekmachine Google. Deze aanpassing vindt doorgaans plaats tijdens feestdagen en aansprekende evenementen. In de eerste dagen van de pandemie heeft het logo eveneens een aanpassing ondergaan. Door de afstand tussen de zes letters in de merknaam verder uit elkaar te plaatsen, is het belang van sociale afstand weergegeven. Wanneer je op een Google Doodle clickt, word je doorverwezen naar een pagina met de zoekresultaten over het onderwerp van de Doodle in kwestie, in dit geval de richtlijnen van de World Health Organization (WHO).

5. Randstad creëert afstand tussen dienst en klant

De Nederlandse uitzendorganisatie Randstad heeft het logo evenzeer aangepast om het belang van social distancing aan te geven. Het bekende beeldmerk bestaat uit twee R’s. De gespiegelde R zorgt voor de balans in het embleem en maakt visueel duidelijk dat de organisatie een intermediair is tussen flexwerkers en bedrijven plus instellingen. Vanwege het coronavirus bestaat er op dit moment afstand tussen deze partijen. Het aangepaste logo is daar een weerspiegeling van en accentueert het belang van afstand houden.

6. Hyundai schudt voorlopig geen handen meer

Verscheidene automerken hebben elkaar uitgedaagd uit om met een aangepast logo te komen vanwege COVID-19. Hyundai heeft deze uitdaging direct opgepakt. Het originele logo van het Zuid-Koreaanse autobedrijf staat voor twee mensen die elkaar de hand schudden. Deze begroetingswijze zorgt evenwel voor de verspreiding van het virus en wordt dan ook sterk afgeraden. In het begin van de pandemie is opgeroepen om elkaar te begroeten door elkanders ellebogen aan te tikken. Het aangepaste logo is daar een visuele weergave van.

7. McDonald's en de gescheiden gouden bogen

Ook fastfoodketen McDonald's neemt wereldwijd maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De restaurants zijn is in veel landen tijdens de – al dan niet intelligente – lockdown gesloten geweest. Daarnaast heeft het bedrijf in die maanden klanten opgeroepen om thuis te blijven of om te kiezen voor de drive-through McDrive of de bezorgdienst McDelivery. Om de boodschap extra kracht bij te zetten, heeft de marketingafdeling besloten een aangepast logo de wereld in te slingeren. Daarin staan de gouden bogen een stukje uit elkaar.

8. Volkswagen neemt meer afstand

In navolging van Hyundai heeft Volkswagen eveneens een redesign van het logo doorgevoerd. Om de awareness voor social distancing te vergroten, heeft het Duitse automerk afstand gecreëerd tussen de initialen V en de W. Met de slogan ‘Thanks for keeping your social distance’ kiest de onderneming ervoor om uit te leggen dat het belangrijk is om uit de buurt van elkaar te blijven – en dan natuurlijk niet alleen op de weg. Alleen zo kan – zonder veilig vaccin – namelijk de verspreiding van het coronavirus gestopt worden.

Jeroen van der Zwet is contentmanager bij Promoboer, een leverancier van promotiematerialen.

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie