Naar inhoud

Rituals Cosmetics ondersteunt groei met PIM

Rituals Cosmetics werkte de eerste jaren van haar bestaan met Excel-sheets om de productinformatie te beheren. Internationale groei smeekte alleen om een gestructureerde en gecentraliseerde databron. Het bedrijf ondervindt nu de eerste winst: snellere time-to-market en minder problemen bij de douane. Veel bedrijven zijn echter nog niet zo ver, bleek uit de sessie over Product Information Management, PIM, tijdens het congres ShoppingTomorrow.

Jan-Willem Boerhout, innovatiemanager bij Rituals Cosmetics, sprak tijdens de sessie PIM Holland op het congres ShoppingTomorrow. De sessies tijdens het evenement behandelden allerlei hoofdstukken uit het boekwerk “Shopping2020”, een naslagwerk geïnitieerd door brancheorganisatie Thuiswinkel.org. De expertgroepen spraken over onderwerpen als direct marketing, belastingen, productinformatie en warehousing. De vraag die daarbij centraal stond: “Bent u klaar voor de consument van 2020?”

Starten met PIM

Rituals Cosmetics is één van de bedrijven die volmondig ja kunnen antwoorden op deze vraag. Internationalisatie vroeg om gestroomlijnde processen en gestructureerde en centraal beheerde data, zo ervoer Boerhout. “Je hoeft maar een komma verkeerd te hebben staan in de verzendpapieren voor de producten die naar Brazilië gaan en de kans is groot dat de container de haven in de komende weken niet zal verlaten”, aldus Boerhout.

Het beheren van data in een PIM-systeem, in het geval van Rituals op het platform STEP van Stibo Systems, heeft als voordeel dat data centraal beheerd worden en dus overal hetzelfde zijn. Bart Coenen, managing director van Stibo Systems, vertelt: “Op het moment dat een verkoper in een winkel merkt dat de klant de maat van een tafel, bijvoorbeeld, liever in millimeters heeft, in plaats van de centimeters die nu op de website vermeld worden, dan kan dat in één centraal systeem worden aangepast. Dat betekent dat de klant ook op de website de juiste informatie krijgt te zien.”

Veel bedrijven zijn echter nog niet klaar zijn voor de klant van de toekomst, zo bleek uit de presentatie over PIM. Uit het onderzoek dat de expertgroep voor het boek pleegde, bleek dat het merendeel van bedrijven hun productinformatie nog beheert in een Excelsheet en deze data handmatig verwerkt. Hierdoor worden productgegevens nauwelijks tussen afdelingen uitgewisseld en wordt de time-to-market van de producten aanzienlijk vertraagd.

Vraag om informatie

“De consument is elk moment van de dag online en oriënteert zich op nieuwe producten en diensten. Ze eisen goede informatie op basis waarvan ze hun keuzes kunnen maken. Als de consument niet om de data vraagt, is het wel de overheid”, zo vertelt Frits van den Bos, voorzitter van de PIM-expertgroep en innovatiemanager bij GS1 Nederland. 'De technologie is er in ieder geval klaar voor om details over producten gemakkelijk en geautomatiseerd te beheren om ze vervolgens te delen met de klant.'

Nu moeten bedrijven de technologie nog gaan gebruiken, zo constateert ook Coenen. Zijn bedrijf levert oplossingen op het gebied van Master Data Management, MDM,, waar PIM een onderdeel van is. “Het kan heel lang goed gaan met een Excel-sheet. Pas als iemand van buiten komt of de druk vanuit de markt groter wordt, gaan bedrijven zich afvragen waarom een proces is ingericht zoals het is ingericht.”

“Het gebrek aan gecentraliseerde databeheer zorgt ervoor dat maar weinig bedrijven een golden record principe hebben”, vertelt Wim Griffioen, associate bij Qhuba, tijdens de presentatie. Dat betekent dat elk systeem dat een bedrijf gebruikt een eigen waarheid heeft en de uiteindelijke kwaliteit van de data naar beneden gaat. Er zijn ook nogal wat systemen waarin data wordt opgeslagen als het om e-commerce gaat: procesgerichte systemen, zoals ERP en warehousing, systemen voor Digital Asset Management, DAM, systemen met marketingmateriaal, het e-commerceplatform en het contentmanagementsysteem.

PIM in 2020

Al deze systemen zorgen ervoor dat bedrijven in silo's blijven werken. Dat zal in de komende jaren moeten veranderen. “Product Information Management draait in 2020 om het voorzien van de hele keten van dezelfde, kwalitatieve data. Het wordt naadloos en er is geen tijdsverlies meer doordat bestanden kwijt zijn of overgezet moeten worden. Er zijn wereldwijde standaarden ontwikkeld voor productdata, zodat ook de uitwisseling tussen leveranciers steeds makkelijker wordt”, aldus Griffioen.

Rituals Cosmetics is al aardig op weg. “Vroeger moesten we uit een wirwar van systemen de juiste foto's en sfeerbeelden zoeken. Nu is het één druk op de knop en het kan gepubliceerd worden”, aldus Boerhout. Dat is ook gunstig voor de business case: PIM helpt de time-to-market aanzienlijk verlagen en daarmee de kosten te beperken. Daar komt bij dat een goed geïnformeerde klant meer besteedt. Voor Rituals ondersteunt PIM de internationale groei. Het is voor veel bedrijven nog een droom, maar correcte informatie wordt steeds belangrijker. Uiteindelijk zullen de Excel-bedrijven er ook aan moeten geloven.

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie