Naar inhoud

Social business champions Deloitte gebruiken sociale media als conversatiestarter

AMSTERDAM #hopla12 – Adviesbureau Deloitte wil een social business worden, hun gesloten cultuur achter zich laten en veranderen in een open bedrijf. Om dit te realiseren stelt het bedrijf zijn medewerkers centraal, waarvan een selecte groep is benoemd tot social business champion. Zij zetten sociale media in om zo conversaties op te starten en de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten. Jochem Koole, senior adviseur sociale media bij Deloitte, vertelt op het evenement HowardsPlaza van social media monitoring speler Howardshome over dit proces.

Adviesbureau Deloitte wil van een gesloten organisatie in een open en sociaal bedrijf veranderen. Door online conversaties te starten wil de organisatie zijn zichtbaarheid vergroten. Dat vertelt Jochem Koole, senior adviseur sociale media bij Deloitte, tijdens zijn presentatie op het evenement HowardsPlaza van social media monitoring bedrijf Howardshome.

Klein beginnen is het motto van Koole. Er loopt al een tijdje een speciale website voor de recruitmentafdeling van de organisatie. Dit platform wordt gevuld door medewerkers zodat potentiële werknemers kunnen zien wat er allemaal binnen het bedrijf speelt. Alle informatie is ook deelbaar en dat maakt het sociaal. Dit platform heeft veel opgeleverd voor het adviesbureau en de directie van Deloitte besloot daarom om de complete organisatie sociaal te maken.

De organisatie besloot de medewerkers op hoog niveau te betrekken bij het veranderen van het bedrijf. Koole vertelt: “De medewerkers van Deloitte zijn eigenlijk allemaal marketeers. Ze hebben namelijk allemaal contact met hun eigen klanten en weten daarom goed wat er bij die mensen speelt. Feedback komt direct bij hen terecht. We focussen dus op die medewerkers en hun relatie met klanten, partners en collega’s.”

Social business champions

Onder de naam Social Business Engineering gingen Koole en zijn team aan de slag met het opzetten van een strategie om de gehele organisatie open en sociaal te kunnen maken. Doel van deze socialisering is het genereren van een hogere klanttevredenheid, maar uiteindelijk moeten ook de inkomsten verhoogd kunnen worden.

Allereerst moesten medewerkers enthousiast gemaakt worden om zich in te zetten voor het veranderen van het bedrijf. Deloitte benoemde een aantal medewerkers tot zogenaamde social business champions, medewerkers die sociale media in gaan zetten als business tool. Van de ongeveer 4500 medewerkers zijn er nu zo’n 60 benoemd tot champion. Deze medewerkers gebruiken hun eigen netwerk op bijvoorbeeld LinkedIn om conversaties over Deloitte te starten.

Belangrijk is dat je mensen selecteert die er zelf van kunnen profiteren dat het bedrijf meer open en sociaal wordt. Koole: “Je zult merken dat deze personen zich graag zullen inzetten omdat hun eigen werkzaamheden er ook op vooruit kan gaan.” Op dit moment is één procent van alle medewerkers in Nederland bezig met sociale media voor het bedrijf. In het lopende fiscale jaar moet dat groeien naar vijf procent.

Wat de één kan, wil de ander ook

Om het aantal social business champions te vergroten worden de activiteiten van medewerkers die actief zijn als Social Business Champion op een platform geplaatst. Daar zijn bijvoorbeeld rapporten te lezen met resultaten die champions hebben bereikt met hun inspanningen rondom sociale media. “We merken dat medewerkers hier enthousiast van worden. Zij willen die successen ook wel behalen”, aldus Koole.

Het adviesbureau is nu drie maanden actief met hun social business project en op dit moment hebben de champions ongeveer 25.000 connecties op LinkedIn, 20.000 connecties op Twitter en ligt volgens Koole het conversatievolume ongeveer op 45 procent in verhouding tot de overige 4 grote adviesbureaus in Nederland. Uit hun cijfers blijkt dat ze 23 leads hebben geworven naar aanleiding van de social business activiteiten.

Dit klinkt allemaal positief maar volgens Koole is er nog een lange weg te gaan: “In 2013 zijn wij nog geen social business. Het hele proces is een achtbaan. Je moet willen duwen en trekken, en in het begin word je ontmoedigd door alle tegenvallers. Als het eerste enthousiasme is gezakt, moeten we er uiteindelijk voor zorgen dat mensen door blijven zetten.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie