Naar inhoud

Stibo Systems: master data management vraagt om samenwerking business en it

Stibo Systems levert, zoals ze het zelf zeggen, geen technologie, maar oplossingen. Daarom komt het bedrijf vaak bij de business binnen, ondanks dat uiteindelijk it vaak verantwoordelijk is voor de uitrol en het beheer van het master data management (mdm) platform van Stibo Systems. “Je zet mdm in voor het behalen van business doelstellingen, dus samenwerking tussen business en it is cruciaal”, aldus Mikkel Jensen, vice president bij Stibo Systems, tijdens het klantevenement van het bedrijf op 24 en 25 oktober jongstleden in Londen.

Wie beheert bedrijfsgegevens? Wie is verantwoordelijk voor informatie? Welke data zijn leidend? Wie maakt beslissingen over het management van master data, de belangrijkste en leidende gegevens? Welke processen zorgen ervoor dat data op de juiste manier wordt ingevoerd, al dan niet handmatig of automatisch? Hoe lopen die processen en welke afdelingen zijn daarbij betrokken? Al deze vragen zijn relevant als men zich verdiept in het vakgebied van master data management (mdm). Met andere woorden: mdm als vakgebied is complex. Meerdere afdelingen zijn betrokken, gegevens komen uit meerdere databronnen.

Commitment c-level

Dat mdm commitment vraagt van iemand op c-level, wordt duidelijk tijdens het klantevenement van softwareleverancier Stibo Systems op 24 en 24 oktober jongstleden, als Mikael Lyngsø, ceo van Stibo Systems vertelt over de uitdagingen op het gebied van mdm. Enerzijds moeten business doelstellingen helder zijn, anderzijds moeten op technisch niveau verschillende databronnen gekoppeld kunnen worden om de doelstellingen te halen.

Het probleem is alleen dat de samenwerking tussen de business (marketing, service en backoffice afdelingen) en de it-afdeling vaak niet soepel verloopt. De business wil te veel en te snel, terwijl de it-afdeling een technische oplossing zoekt die efficiënt aansluit op de rest van het it-park. Grote softwareleveranciers komen met hun infrastructuur en mdm-oplossingen door de behoefte aan alignment van software binnen bij de it-afdeling.

“It-oplossingen worden aangekocht op de basis van de technologie, de prijs en technische eisen”, vertelt Lyngsø. “De afgelopen twee jaar is dat aan het veranderen, omdat de business actiever wordt in het uitzoeken van technologie. Ze worden steeds bewuster dat technologie een grote impact heeft op hun bedrijf en de manier waarop klanten zaken doen. Daarbij moet technologie sneller ontwikkeld worden en daarom moet samenwerking tussen business en IT verbeteren.”

Partnerships met klanten

Gelukkig voor Stibo System komt het bedrijf daarentegen vaak binnen bij de business, vertelt Mikkel Jensen, vice president bij Stibo Systems, in gesprek met Customer Talk: “Onze oplossing is lastig te verkopen aan de it-afdeling en zo staan we ook bekend bij bijvoorbeeld onderzoeksbureau Gartner. Dat komt omdat wij geen snelle softwarepakketten verkopen, maar een oplossing en daarom zoeken we een partnerschap met onze klanten. Het zijn grote projecten waarbij de businessdoelstellingen duidelijk moeten zijn om succesvol te zijn.”

Overigens biedt Stibo Systems geen big data oplossing, aldus Jensen: “We bieden een skelet om big data initiatieven op te bouwen en een bril om naar big data te kijken. We bieden een manier om flexibel om te gaan met je data en inzicht te krijgen in wat je doet. Op die manier kun je waarde halen uit die gegevens.” Ze ondersteunen daarbij steeds meer soorten data. Waar het eerder vooral draaide om product data, product information management en digital asset management, zijn klant- en locatiegegevens toegevoegd.

Volgens Mikkel is het een logische ontwikkeling, omdat de waardecreatie uit de combinatie van meerdere databronnen belangrijk wordt om succesvol te zijn als bedrijf. Het is een voordeel dat Stibo Systems uit de hoek van productdata komt, omdat deze gegevens vaak complexer zijn. Aan een product kunnen veel meer kenmerken toegewezen worden dan aan een klant, dus is de stap minder moeilijk dan als ze zich eerst handden gericht op klantdata en later productgegevens wilden toevoegen. De uitdaging wordt echter wel complexer. Nu moet niet alleen business en it op één lijn zitten, ook verschillende businessafdelingen moeten betrokken zijn. Dan kun je maar beter commitment hebben op c-level. 

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie