Naar inhoud

Technologie en het coronavirus: bezorgers, drones en robots

Het nieuws in de westerse media over het coronavirus in China bestaat voornamelijk uit niet al te prettige verhalen. Toch hebben in dat land de afgelopen weken ook bijzondere gebeurtenissen plaatsgevonden rondom de inzet van technologie. De extreme situaties hebben namelijk ook geleid tot het testen en het vervroegd uitrollen van nieuwe technologische toepassingen en het plotseling opkomen van businessmodellen die voorheen maar moeilijk van de grond kwamen. Dit is een weergave van de actuele ontwikkelingen rondom bezorgers, drones en robots in de strijd tegen het coronavirus, gebaseerd op een nauwgezette analyse van de Chinese media.


Geen zorgen over bezorging

Aangezien mensen worden verzocht zoveel mogelijk thuis te blijven – zo mag in Wuhan slechts één gezinslid om de dag even boodschappen doen – wordt in China nog meer dan normaal gebruikgemaakt van bezorgdiensten. De aan huis gekluisterde Chinezen doen thuis via hun smartphone bij diverse online platforms hun bestellingen. Nu waren zij al gewend dat vaak te doen voor bereide maaltijden, maar die zijn momenteel wat minder populair vanwege de angst voor besmetting. Bezorging van verse producten uit supermarkten heeft echter een hoge vlucht genomen. Sommige winkels hebben zelfs moeite om het aantal bestellingen bij te benen, zoals te zien is in deze video op Twitter.

Een van die platforms, het door Tencent gefinancierde Miss Fresh, geeft aan in de afgelopen periode een groei van 300 procent te zien ten opzichte van een vergelijkbare periode vorig jaar. Ook e-tailer JD.com meldt naast een sterke toename in de verkoop van medische producten ook explosies te zien in de hoeveelheid rijst, meel, kookolie, instant noodles, flessen water en verse producten die online besteld worden. Ondanks de momenteel hoge prijzen voor varkensvlees is de verkoop daarvan vertienvoudigd ten opzichte van vorig jaar en is er een groei van bijna 450 procent in de verkoop van verse groenten. Ook andere bezorgdiensten van verse producten als Meituan Maicai, Dingdong Maicai en Meiriyouxian rapporterenomzetten die twee tot vier keer zo hoog zijn als tijdens het Chinees Nieuwjaar vorig jaar.

In verschillende technologiemedia wordt voorspeld dat het gedwongen gebruik van thuisbezorging van supermarktproducten leidt tot een grotere acceptatie van deze sector, die het tot nu toe niet makkelijk heeft gehad en zich vooral staande heeft weten te houden met kapitaalinjecties door de grote internetbedrijven.

De verkoop van vers voedsel op JD.com, bron: JD.com

Ook e-commerceaankopen lopen gewoon door en sommige bezorgers beweren zelfs meer pakketjes te bezorgen dan normaal. De vraag naar bezorgers is momenteel dan ook erg groot. Alibaba’s Hema-supermarktconcept dat ook bekend staat als Freshippo, een van de spelers die supermarktproducten thuisbezorgt, is in gesprek met 30 restaurantketens die hun zaken voorlopig hebben moeten sluiten. Alibaba wil het personeel van die ketens tijdelijk inzetten als bezorger. JD.com is inmiddels een soortgelijk initiatief gestart voor de 7Fresh supermarkten, die ook thuisbezorging aanbieden, de JD Doajia-bezorgdienst en andere divisies.

Een andere divisie van Alibaba, maaltijdbezorgdienst ele.me, heeft het makkelijker gemaakt voor restaurants, convenience stores en supermarkten in Wuhan om versneld aan te sluiten op het platform en zo hun klandizie te kunnen behouden. Alibaba’s Local Services-unit helpt de kleine ondernemers in Wuhan ook met commissieloze leveringen, extra leenruimte en virusverzekeringen voor handelaren en medewerkers. Dat is een goede daad, maar ongetwijfeld ook bedoeld om de handelaren aan zich te binden. Concurrenten voeren namelijk soortgelijke versoepelingen door.

Thuisbezorging is niet zonder risico’s voor wat betreft mogelijke besmetting met het coronavirus. Bezorgers mogen woongemeenschappen vaak niet betreden en worden bij de poort tegengehouden. Er is ook steeds meer aandacht voor contactloze bezorging. Maaltijdbezorger Meituan Dianping heeft rondom ziekenhuizen al snel contactloze levering uitgerold. In plaats van de lekkernijen binnen te moeten brengen, wordt de bestelling buiten in een kluisje geplaatst en krijgt het medisch personeel een code waarmee men het kluisje kan openen. Meituan is van plan contactloze levering uit te rollen naar 184 steden. Slim, maar zoals een andere China-watcher al heeft opgemerkt, is dit iets waar Meituan waarschijnlijk al langer aan werkt. Het afleveren bij de voordeur of wachten op de klant die uit een appartementencomplex naar beneden komt voor zijn bestelling levert voor de bezorgers namelijk al langer veel tijdverlies op.

Contactloze bezorging door Meituan

JD.com heeft begin februari 2020 in Wuhan een autonoom rijdend bezorgwagentje getest, na de technologie begin 2019 al getest te hebben in de steden Changsha en Hohhot. Het wagentje rijdt medische goederen van een JD-magazijn naar een ziekenhuis 600 meter verderop. Bij aankomst stuurt de robot een bericht met een code naar de ontvanger, die vervolgens door het invoeren van de code op een scherm aan de zijkant van het wagentje een compartiment kan openen. Zie deze video op Twitter.

Maar even een kleine waarschuwing voordat we allemaal overenthousiast worden over de technologische vooruitgang in China, dit filmpje is onderdeel van de berichtgeving van de afdeling public relations van JD.com zelf. Het wordt volop verspreid door de Chinese staatsmedia, die maar al te graag pronken met Chinese technologie. Vaak merk je dat in de praktijk alles nog niet feilloos werkt. En inderdaad, in deze B-roll zien we dat het wagentje toch wel wat moeite heeft om langs een bord te komen.

Inzet van drones

JD Logistics gebruikt al enkele jaren drones om te bezorgen in afgelegen gebieden in China. Die drones worden nu bijvoorbeeld ook ingezet om een pakket te bezorgen in een dorp aan Baiyang Lake in de Hebei, de provincie die Beijing omringt, nu de bootverbinding vanwege de virusuitbraak is stilgelegd en bezorging over land een omweg van 100 kilometer zou betekenen.

Over drones gesproken… Op social media gaat een filmpje rond dat doet vermoeden dat Chinese politiemensen burgers er via drones op attenderen dat ze een mondkapje moeten dragen. Zelfs de staatskrant Global Times heeft beweerd dat het hier om lokale politie gaat. Het bleek echter te gaan om activiteiten van de Chinese influencer KOL, die wat grappige filmpjes heeft gemaakt.

Maar drones worden wel degelijk ingezet in de strijd tegen het coronavirus. Zo bericht Abacus over drones die met een thermische camera de temperatuur van burgers in appartementencomplexen opmeten en een oogje in het zeil houden ten aanzien van het medisch afval van ziekenhuizen. Ook zijn er drones die ontsmettingsmiddel sproeien, vergelijkbaar met de drones die op het platteland al worden ingezet om insectenbestrijdingsmiddelen te verspreiden. Dronefabrikanten DJI en XAG hebben beide flinke budgetten beschikbaar gemaakt om hun drones in te zetten voor ontsmettingsdoeleinden. DJI zet de drones ook in om in de thuisbasis Shenzhen 3 miljoen vierkante meter straat te ontsmetten in vier dagen. Dit is overigens wel een controversiële actie.

In Wuhan zijn de afgelopen weken in acht tot tien dagen twee noodziekenhuizen uit de grond gestampt, hetgeen opnieuw breed is uitgemeten via de Chinese propagandakanalen. Bij de bouw van deze ziekenhuizen zijn zes lichtdrones ingezet om het bouwterrein vanaf 50 meter hoogte met bouwlampen te verlichten. Deze drones kunnen afzonderlijk tien uur lang een oppervlak van 6.000 vierkante meter verlichten en zijn makkelijker te verplaatsen dan normale bouwlampen. De noodziekenhuizen worden overigens direct uitgerust met een onbemande winkel van Alibaba’s Taoxianda, waar ik recentelijk uitgebreid over heb bericht.

Robots in ziekenhuizen

Er is de afgelopen weken ook opvallend veel nieuws over de inzet van robots in ziekenhuizen. Abacus rapporteert uitgebreid over telepresence bots, waarmee videocommunicatie, monitoring van de gezondheid van patiënten en levering van medische goederen binnen een ziekenhuis mogelijk zijn. De robots ontlasten het overbelaste medische personeel van bepaalde taken en minimaliseren besmettingen door het contact tussen patiënten en verplegend personeel terug te brengen. Om het medisch personeel te ontlasten worden tevens robots ingezet om ziekenhuizen te desinfecteren. Andere robots brengen patiënten hun maaltijden.

Nu moet ik zeggen dat ik vaak niet zo heel erg onder de indruk ben van servicerobots, die het niveau van een tablet met smart speaker op wieltjes zelden overstijgen. Ook vraag ik me vaak af of ze niet meer werk genereren dan uit handen nemen. Little Peanut van Keenon Robotics lijkt op het eerste gezicht zo’n gevalletje en doet erg denken aan roomservicerobots die al een tijdje gebruikt worden in verschillende hotels in China. Ook hier moeten we een en ander wellicht dus met een korreltje zout nemen. Maar de mate waarin Chinezen dit soort zaken gewoon uitproberen, blijft desalniettemin bewonderenswaardig.

Robots ingezet in de strijd tegen het coronavirus, bron: South China Morning Post

Dit is het eerste deel van een reeks artikelen over de Chinese strijd tegen het coronavirus. Dit zijn de volgende artikelen:

De foto’s zijn afkomstig van JD.com en Meituan.

Ed Sander heeft als marketingconsultant twee jaar (2011-2013) vrijwilligerswerk gedaan voor goede doelen in Xi’an, China. Naast zijn reguliere werk als CRM-specialist geeft hij lezingen, colleges en workshops voor ChinaTalk en schrijft hij artikelen over onder andere social media, e-commerce, consumentengedrag en innovatie in China. Bezoek de website ChinaTalk voor zijn gratis e-books en video’s van lezingen en colleges van deze bijzonder gewaardeerde China-expert.

Tip: Presentaties over de actuele ontwikkelingen in China

  • Ed Sander en Jessica Sun verzorgen vanuit ChinaTalk op uiteenlopende niveaus presentaties over de actuele ontwikkelingen in China.
  • In de prestaties behandelen zij de cultuur, het consumentengedrag, het toerisme, de e-commerce & retail, de social media en de digitale innovaties in China.
Lees meer over deze presentaties ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie