Naar inhoud

Technologie en het coronavirus: het gedwongen thuisblijven

In de strijd tegen het coronavirus zitten in diverse steden in China de bewoners al enkele weken gedwongen thuis. Dat geldt zeker voor de virushaard Wuhan, een stad met meer dan 10 miljoen inwoners. Om verspreiding van het virus tegen te gaan, heeft de overheid het aantal vrije dagen voor Chinezen tijdens het Chinees Nieuwjaar uitgebreid met een extra week. Burgers is gevraagd het huis zo min mogelijk te verlaten. Veel bedrijven zijn verplicht een week langer gesloten gebleven dan bij een regulier nieuw jaar, andere bedrijven vragen hun personeel thuis te werken en enkele scholen hebben aangekondigd pas eind februari of halverwege maart 2020 weer open te gaan. En dat verplicht thuiszitten leidt tot hele andere levenspatronen…


Strijd tegen verveling

Als je zoveel thuis moet blijven. moet je natuurlijk iets te doen hebben. Het zijn vooral de gaming platforms en videoplatformen die de eerste weken hebben geprofiteerd van de thuisblijvers. De Chinese zoekmachine Baidu toonde een stijging van 60 procent in het aantal zoekopdrachten naar gaming (游戏) en belangrijke gaming influencers zagen hun aantal volgers exploderen. Tencent’s ‘Honor of Kings’ was koploper met 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers – 30 tot 40 miljoen meer dan normaal. Andere schattingen kwamen zelfs uit op een totaal van 150 miljoen en dat is het grootste aantal dagelijkse gebruikers ooit. Op 11 februari 2020 konden de servers de vraag naar ‘Honor of Kings’ zelfs niet aan en waren deze tijdelijk overbelast.

Omdat de overheid de sportscholen sloot om verspreiding van het virus te voorkomen, namen de inwoners van het land hun toevlucht in fitnessapps als Keep. Ook boden veel sportscholen klasjes aan via livestreamingvideo op onder andere Douyin, de Chinese versie van TikTok. China’s tweede e-commercespeler, JD.com, zag een sterke stijging in de verkoop van een aantal productcategorieën ten opzichte van een vergelijkbare periode in 2019. De verkoop van gaming devices en fitnessapparatuur verdubbelde, net als de verkoop van home beamers.

Cross-border e-commerceplatforms zijn ook volop gebruikt voor het over de grens kopen van producten als mondkapjes. De huidige productiecapaciteit in China is 20 miljoen mondkapjes per dag. Aangezien je een mondkapje eigenlijk maar eenmaal kunt gebruiken, is dat dus nooit voldoende. Bij de uitbraak van het virus voorspelde ik al dat mondkapjes voorlopig het nieuwe melkpoeder zouden worden. En warempel, een paar dagen later waren ze in westerse webshops vrijwel overal uitverkocht.

Het Chinese Nieuwjaar is normaal een belangrijke periode voor de release van nieuwe blockbuster movies. Maar momenteel blijven de bioscopen leeg of zijn ze gesloten. Voor een aantal gloednieuwe films hebben filmdistributeurs de bioscoop daarom overgeslagen en proberen te redden wat er te redden valt door de content aan te bieden op grote videostreamingplatforms. De film ‘Enter the Fat Dragon’ verscheen op de platforms van iQiyi en Tencent Video.

ByteDance betaalde bijna 100 miljoen dollar om de film ‘Lost in Russia’ gratis uit te kunnen zenden op de videoplatforms Douyin Huoshan en Xigua. Rui Ma en Ying Ying Lu van de podcast TechBuzz China beschrijven hoe deze actie vooral bedoeld was om meer nieuwe gebruikers te werven voor die platforms. ‘Lost in Russia’ was namelijk de derde film na twee populaire voorgangers ‘Lost in Thailand’ en ‘Lost in Hong Kong’ en veel mensen zouden het vervolg dus willen zien. Daarnaast kon ByteDance advertenties verkopen rondom het streamen van de film. Naar schatting 180 miljoen mensen bekeken de film en Xigua bleef een week lang de ranglijsten van de iOS-apps aanvoeren.

Kuaishou, een andere short video app, had een andere aanpak voor klantenwerving, want het was dit jaar de sponsor van de rode-envelopjes-campagne tijdens het Chinese nieuwjaarsgala. Volgens een onderzoek van Jefferies leverde het Kuaishou 780 miljoen kijkers op. Videoplatform Bilibili, dat zich met name richt op anime-achtige content, zat ook niet stil en deed 100.000 maandabonnementen cadeau aan inwoners van Wuhan en een selectie andere steden. En nou maar hopen dat daar wat van blijft plakken als het gratis abonnement afloopt en de donkere wolken overtrekken.

En even geen zin in films of games? Geen nood! Clubs hebben hun deuren tijdelijk moeten sluiten, maar een aantal zendt urenlange dj-sets uit via Douyin, de Chinese versie van TikTok. Bij twee van die shows verdienden de dj’s respectievelijk 100.000 dollar en bijna 300.000 dollar aan giften van inloggende kijkers. Het populaire ‘Strawberry Festival’, een evenement dat de organisatie noodgedwongen heeft geannuleerd, zendt via het platform van Bilibili ook een aantal eerder opgenomen optredens van artiesten uit. Ook videoplatform Kuaishou zendt een week lang liveoptredens en dj-shows uit. Dus tafels aan de kant en voetjes van de vloer!

Uitzending van dj-sets op Douyin, foto: Abacus

Thuiswerken en thuisleren

Maar uiteindelijk moest er na al dat gamen en videokijken ook weer gewerkt worden. Omdat veel bedrijven hun kantoren voorlopig gesloten hielden, is aan veel medewerkers gevraagd om vanuit huis te werken. De afgelopen jaren hebben diverse grote Chinese internetspelers enterprise software op de markt gebracht die dit kan faciliteren. Alibaba heeft DingTalk, Tencent heeft WeChat Work en Tencent Meeting, ByteDance heeft het Slack-achtige Lark en Huawei heeft WeLink. Op 3 februari, toen veel medewerkers vanuit huis weer aan de slag gingen, raakten de servers van DingTalk en WeChat Work spontaan overbelast. Volgens Alibaba werkten die dag meer dan 200 miljoen mensen thuis. Op dinsdag 4 februari 2020 was het de meest gedownloade gratis app in China.

Downloads van de apps van Alibaba en Tencent, bron: Sensor Tower

Alibaba’s DingTalk is vooral gericht op het managen van teams, terwijl Tencent’s WeChat Work veel opties vergelijkbaar met customer relationship management (CRM) biedt om contact met klanten te onderhouden. Ook faciliteren de apps online meetings en livestreaming. Maar dergelijke functionaliteiten vinden als het even kan natuurlijk wel plaats met Chinese karakteristieken. WeChat Meeting voegde beautyfilters toe aan de app en 55 procent maakte daar gebruik van. Van hen was overigens 55 procent een vrouw en 45 procent een man! DingTalk vroeg gebruikers om welke extra functionaliteiten ze met name verlegen zaten. Ze konden kiezen uit vier opties. Dit zijn de resultaten:

  • beautyfilters voor video conferencing: 65 procent;
  • online bestanden bewerken: 13 procent;
  • gegevens over gezondheid verzamelen: 3 procent;
  • andere functionaliteiten (open vraag): 19 procent.

De noodsituatie is duidelijk aangegrepen om een positie te verwerven met dit soort apps. Zo bood Ant Financial, de FinTech-poot van de Alibaba-groep, kleine ondernemers gratis gebruik aan van de relatief nieuwe team collaboration tool Yuque.

Stimulans voor online onderwijs

En dan heb je nog de studenten. Sommige scholen in grote steden hebben aangekondigd tot eind februari of maart 2020 gesloten te blijven. Maar in een land dat zo gefocust is op onderwijs, betekent dat natuurlijk niet zomaar een maand langer films kijken en videogames spelen. Nee, de situatie leek een stimulans voor een andere zeer competitieve sector: online onderwijs.

Online onderwijs in tijden van het coronavirus, foto: TechNode

Normaal zijn het private onderwijsplatforms die actief zijn in dit marktsegment. Neem VIPKid, een online service gericht op Engelstalig onderwijs door middel van livestreams met leraren uit andere landen. Het platform bood 1,5 miljoen gratis cursussen aan voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Een marketingtruc of liefdadigheid? VIPKid kampt al een tijd met hoge acquisitiekosten voor nieuwe gebruikers en de coronacrisis lijkt nieuwe kansen te bieden. Ook het Chinese videoplatform Youku biedt gratis lessen aan op de site, evenals andere spelers uit de onlineonderwijsmarkt als Squirrel AI, New Oriental Group en iTutor.

Wat de situatie met de thuisblijvende studenten echter vooral opmerkelijk maakte, is dat er naar mogelijkheden is gezocht om de leerlingen toch les te laten volgen bij hun eigen leraren. Ze deden dit met behulp van livestreamingplatforms. Alibaba’s DingTalk leert de docenten hoe ze de techniek kunnen gebruiken. Maar liefst 600.000 leraren en 50 miljoen studenten hebben op 10 februari 2020 livestreaming via DingTalk in gebruik genomen. Ook JD’s cloud video conferencing platform kan momenteel gratis gebruikt worden en het bedrijf biedt scholen en studenten in Hubei online classroom facilities aan. Het Chinese ministerie van Onderwijs heeft daarnaast aangekondigd half februari een nationale internet cloud classroom te starten vol lesmateriaal voor leerlingen van de eerste tot de derde groep van de middelbare school.

Overigens gaat de inzet van deze nieuwe technologie niet zonder horten of stoten. Er is veel gewenning nodig en de servicedesks van de faciliterende platforms draaien overuren. Op Chinese social media zijn grappige verhalen te lezen over wat er allemaal misgaat tijdens de leercurve. Een docent gaf een lange les via livestreaming, maar had niet in de gaten dat de microfoon op mute stond. Leerlingen probeerden hem telefonisch te waarschuwen, maar ook op de smartphone van de leraar was het geluid uitgeschakeld. Een andere docent vroeg 46 leerlingen om de les een like te geven in de app. Spontaan verschenen er 12 miljoen likes. De les bleek openbaar te zijn uitgezonden.

Dit is het tweede deel van een reeks artikelen over de Chinese strijd tegen het coronavirus. Dit zijn de andere artikelen:

Ed Sander heeft als marketingconsultant twee jaar (2011-2013) vrijwilligerswerk gedaan voor goede doelen in Xi’an, China. Naast zijn reguliere werk als CRM-specialist geeft hij lezingen, colleges en workshops voor ChinaTalk en schrijft hij artikelen over onder andere social media, e-commerce, consumentengedrag en innovatie in China. Bezoek de website ChinaTalk voor zijn gratis e-books en video’s van lezingen en colleges van deze bijzonder gewaardeerde China-expert.

Tip: Presentaties over de actuele ontwikkelingen in China

  • Ed Sander en Jessica Sun verzorgen vanuit ChinaTalk op uiteenlopende niveaus presentaties over de actuele ontwikkelingen in China.
  • In de prestaties behandelen zij de cultuur, het consumentengedrag, het toerisme, de e-commerce & retail, de social media en de digitale innovaties in China.
Lees meer over deze presentaties ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie