Naar inhoud

TEDx Zwolle: technologie verandert perspectief op business modellen en geld

ZWOLLE #tedxzwolle - Technologie voor een beter leven; het thema van de allereerste TEDx Zwolle, 12 maart jongstleden. Toch had het thema ‘technologie voor een ander perspectief’ ook zeker gepast. Meerdere sprekers gingen in op de manier waarop technologie ons denkbeeld van traditionele principes, zoals business modellen en betalen, kan veranderen.

Met het thema ‘technologie voor een beter leven’ bespraken de sprekers van de allereerste TEDx Zwolle op 12 maart jongstleden een wijde reeks aan onderwerpen op het gebied van environment, ict en manufacturing 2.0. Toch was het in veel gevallen niet de technologie zelf die voor een verandering zorgde, maar de manier waarop we naar technologie kijken die voor een ‘beter’ leven zorgde. Twee voorbeelden: cradle to cradle en additional economy.

Cradle to cradle

Veel van de huidige methoden waarop we zaken doen met elkaar, zowel business to business (b2b) en business to consumer (b2c) is nog gebaseerd op traditionele en verouderde principes. Zo denken de meeste organisaties en consumenten volgens een lineaire economie, namelijk volgens het principe cradle to grave. Fabrikanten maken een product, consumenten kopen en gebruiken het, en vervolgens wordt het weggegooid.

Vandaag de dag zijn er steeds meer cradle to cradle initiatieven, waarbij producten, zoals plastic en papier, gerecycled worden. Voor architect en enterpreneur Thomas Rau gaat dat nog niet ver genoeg. Hij ontwikkelde ‘Turn Too’, waarbij gegarandeerd moet worden dat producten weer terug in de productiecyclus komen.

Wasjes kopen

Dit is volgens Rau extra belangrijk omdat aan de ene kant performance en levenscycli van producten niet meer gelijk zijn. In principe is een smartphone nog prima te gebruiken na twee jaar, maar voldoet die niet meer aan de performancestandaarden die heersen. Daarom is het handiger als je alleen hoeft te betalen voor hetgeen waar je het product voor gebruikt. Een voorbeeld van de wasmachine: je koopt de wasjes, niet de wasmachine.

Aan de andere kant zit er een duurzaamheidsaspect aan: “Ruwe materialen, zoals olie, ijzer en tin, zullen binnenkort opraken. Dan is het goed als je als producent in beheer blijft van deze ruwe materialen. Op het moment dat de performance over zijn  houdbaarheidsdatum raakt, kan de consument het product weer op laten halen, waardoor het bedrijf weer volledig in bezit is van de ruwe materialen”, vertelt Rau.

“Je kunt de wereld niet veranderen zodat er meer ruwe materialen zijn, maar je kunt wel je perspectief veranderen”, aldus Rau. Het cradle to cradle principe dat Rau heeft ondergebracht in Turn Too is nog niet wijdverspreid, maar zelf heeft de architect al wel een performance based kantoor. Philips levert en onderhoudt de lampen en blijft eigenaar van die producten. Rau betaalt alleen voor het gebruik, met andere woorden: het licht.

Additional economy

Ook het betalen is onderhevig aan verandering door vernieuwde technologie. Daar komt bij dat ons perspectief op betalen verandert door technologie, zo betoogt de Californische Heather Schleger. In de afgelopen eeuw is ons betalingssysteem sterk veranderd door middel van pinpassen, online bankieren en mobiele betalingsmogelijkheden. Nu wordt met initiatieven als Square toegewerkt naar slimmer betalen via mobiele telefoons. De echte verandering zit hem volgens Schlegel in de additionele economie, waarbij ze net als Rau spreekt van een circulaire economie in plaats van een lineair systeem.

Eén van de kenmerken van deze economie is het delen van waarde en de gemeenschap die daar omheen ontstaat. De ‘prijs’ wordt dan niet bepaald op basis van een valuta, maar een relevante waarde voor de koper en verkoper. Hier zien we al de eerste tekenen van, aldus Schlegel. Bijvoorbeeld als we kijken naar games waarin andere valuta ontstaat waarmee alleen in dat spel betaald kan worden, zoals bij World of Warcraft en Farm Ville.

Als je het groter trekt, ontstaat er een waarde-economie. Een voorbeeld hiervan is couchsurfing, waarbij je je bank als slaapplek kan aanbieden aan reizigers. De gemeenschapswaarde ontstaat doordat jij een bank koopt. Je gebruikt deze bank zelf én je deelt hem met couchsurfers. Als je vervolgens een andere bank wilt, dan kun je hem weer verkopen via marktplaats, ruilen voor iets anders of zelfs weggeven. Op die manier deel je de waarde van jouw aankoop met anderen.

Meest relevante betaalmethode

In de additionele economie zijn verschillende vormen mogelijk, zoals cadeaus, barterdeals, samenwerking, gunsten, ruilen, reputatie en data. Het is niet eens een of-of-situatie, maar per transactie kan bekeken worden wat het meest relevant is. In een filmpje liet Schlegel zien hoe volgens haar de toekomst eruit ziet: een stel vrienden zit te eten. Eén van de dames is directeur van een ruimteschipmaatschappij en als blijkt dat de ober het liefst in ruimtepunten zijn fooi krijgt, is de directrice niet de beroerdste.

Als we één ding kunnen opsteken van de eerste TEDx Zwolle dan is het dat enkel technologie ons leven niet zal veranderen. Natuurlijk kunnen we met technologie sneller en efficiënter werken of klanten beter bereiken, maar er is zoveel meer mogelijk met technologie dan nu gedaan wordt. De grootste uitdaging ligt dan ook niet in het gebruiken van technologie, maar in de denkwijze. Met andere woorden, technologie niet inzetten om huidige werkwijzen te versnellen, maar om veranderende behoeften van klant en bedrijf beter in te vullen. Pas als we die mentaliteit aanpassen, kunnen we de wereld pas echt beter maken.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie